Bilder på hovar.

Sv: Bilder på hovar.

Jag ha rjsut haft besök av veterinären, men han har aldrig träffat min häst förut så jag ska ringa min vanliga i morgon och diskutera det med henne. Ska också diskutera hovarna med hovslagaren!

Nu är det så att ingen vet vad det är för fel på min häst eftersom det inte går att få henne till klinik (se mina andra trådar) så det kan säkert vara så att det är i hovarna det spökar :s

Cecely: synd att de exprimenterar utan att berätta för hästägaren först bara...

Ja det borde de göra. Fast iofs tuppkam är inget nytt påhitt, jag tror det har funnits ett tag nu. Tyvär brukar det vara så att man testar detta när inget annat funkar, jag skulle gissa att din vet. inte har så många mer förslag på vad man kan göra med din häst sen efter detta...

Behandla en häst som har kotledsinflammation med kortisonsprutor är väl inget konstigt? Hade för många år sedan en ponny som drogs med kotledsinflammation (orskaken till inflammationen var felaktig benställning).
Han behandlades, precis som alla andra med kortison. Det fungerar ju också, i alla fall på honom, som är helt fri från inflammationerna idag.
Människor behandlar man ju precis på samma sätt, så det verkar konstigt om det inte finns någon forskning på att det skulle hjälpa.

Jag har själv dragits med en inflammation i axelleden nu ett tag. Nu går jag och behandlas med kortisonsprutor, precis som en häst som har inflammation i kotlederna.
De sprutorna får jag av en läkare, och jag skulle bli förvånad om det bara är "experiment".

Jag är absolut ingen expert på detta, och säger inte att någon här har fel/rätt. Men jag blev bara förvånad när någon skrev att behandling med kortison/tuppkam bara är experiment.
Men det kanske är så?

Vi pratar om tuppkam i muskeln nu, hon har redan fått ett par i leden.

Cecely: Nej, hon har inga mer förslag sedan så jag hoppas verkligen att detta fungerar nu :(

Okej :)
Det kanske är annorlunda med hästar då, men när jag får behandling själv så får jag en spruta i leden och en spruta i muskeln.
Men men, jag vet som sagt inget om det när det gäller hästar.

Kortison och tuppkam är inte ens samma sak heller för den delen.

Tuppkam är som det låter tuppkam som kommer från döda tuppar. Det man får ut är samma sak som ledvätska eller liknande iaf.
Man byter alltså ut den inflammerade ledvätskan och tillsätter ny.
Detta är inte så konstigt men däremot är det konstigt när man sprutar in det i blodet.

Kortison är ett läkemedle som är inflammationshämmande, det är därför man sprutar in det i en inflammerad led.

(Ska väll egentligen inte säga säkert att det bara är ett experiment men jag har inte hittat någon forskning iaf...)

Vem är det som verkar dina hovar och vad betalar du? Lust att PM:a?

Men alltså, hon fick det inte i blodet, utan i muskeln, hade en diskussion med en annan tjej om det och kom fram till att det inte vara samma sak :confused: Jag hade inte en aning om att man kunde spruta det i något annat än leden, men hon sa att man kan spruta det i led, muskel och blod. Veterinären sa att genom att spruta i muskeln så går det ut i alla leder och extra mycket i de leder som är inflammerade

Genesis: Hon har fått kortison också, samtidigt som tuppkammen i leden. Men idag var första gången i muskeln och det var alltså bara tuppkam.

Senast ändrad:

Okej. Har alltid undrat över det med tuppkam/kortison, men då vet jag. Men vad är det som avgör om en häst ska sprutas med kortison eller tuppkam? Beror det på vilken grad det är på kotledsinflammationen?
Jag vet iaf att när jag får kortison själv så får jag en spruta rakt in i muskeln.

Förlåt att jag "snodde" tråden lite! Blev bara lite nyfiken :)

Ja men hur tror du det transporteras isåfall till lederna?
Det är nog med all säkerhet via blodet.
Jag förstår inte skillnaden.

Jo vi har pratat om att det antagligen smörjer upp lederna när man gör så, det är den enda förklaringen vi har än så länge.

Varför man väljer det ena vet jag inte. Det beror nog på olika faktorer. Graden av inflammation, tidigare sjukdomshistoria osv.

När det gäller tuppkam i blodet så vet man inte riktigt varför det fungerar så bra som det gör, en känd ledforskare, som jag på rak arm inte ens kan stava namnet på, menade att effekten är för stark för att bara bero på smörjning utan att den troligen låg på receptornivå.
Obs tuppkam är bara godkänt för inj i led el blod, Adequan är godkänt för led el muskel.
PL

Toffel skrev:
Ja, denna hästyhar ju klara problem.

Jag vet att det alltid kommer kritik om man nämner Strasser men gör ett försök att svara vad jag tycker borde göras enligt hennes metod samt även vad du kan göra oavsett.. Sedan ska du självklart ta ställning själv och kolla olika alternativ osv..

För det första; hovar som ser ut som dessa skulle ju kunna klassas som varnvårdsfall, nu vet jag ju efter vad du skrivit att hästen har fått all den hjälp ni kunnat ge den och självklart menar jag inte att du och din mamma gjort fel. Vill bara få fram att hovarna på din häst är tyvärr ett ex på när den tradionella vården går bet. Detta är synd för en så ung häst med så dåliga hovar kommer ni troligtvis få avliva inom en ganska snar framtid om inget görs åt saken. Därmed absolut inte sagt att hästen inte kan bli frisk. Det kan den!

Sedan vill jag ta upp några viktiga saker om just Strassermetoden, där hovar som ser ut som din hästs inte är en match att få friska. Men det kräver en hel del av dej som hästägare. Som jag försökt understryka i barfotatråden så måste man ha rätt förutsättningar för rehab av en häst med Strassermetoden, annars kan man inte få ett bra resultat. Vad som krävs förutom tid till hästen är bra marker så hästen kan röra sej bekvämt och på ej hårt och stötande underlag oavsett årstid. Möjlighet att tillföra hovarna fukt (dom ser extremt uttorkade ut dessutom). Tyvärr har vi/de inte så väldigt stora hagar och de blir ganska kuperade ´på höst/vintern när det fryser på. Det är då som hon blir öm/halt. Vi har smort med olja för att få dem mer fuktiga, haft filttofflor med vatten över natten men inget verkar hjälpa nämnvärt. Vi har självklart gjort detta en längre tid. Hon är ute åtminstone 3 nätter i veckan och dygnet runt på sommaren och månaderna där ikring. Och att hästen får vara ute dygnet runt med hästkompisar och bra och näringsriktigt foder. Måste du ha hästen inne är det självklart värt att verka hovarna rätt ändå men försök alltid ha den inne så lite som möjligt.

Oavsett om du skulle tillämpa Strasser eller ej så skulle jag absolut inte sko denna häst för den behöver all hjälp av hovmekanismen för läkning som den kan få. Med rätt verkning där hovmekanismen tillåts fungera optimalt och där hovarna får en korrekt form samt rörelse för att öka blodcirkulationen så kommer den bli frisk. Men innan du ser ett riktigt bra resultat (har själv sett en häst med liknande hovar bli helt bra) måste en hel ny hovkapsel växa ner (tar ca; 10 månader med god hornproduktion). Hur ska man då göra om man ska verka enligt det du föreslår? Eftersom de hovslagare som vi har pratat med tycker att hon ska ha skor så... Hon har även sulor i fram eftersom hon blir sulöm när det är hårt. Även därför som hon har varit halt, allt har inte berott på sprickorna.

Det tar tid att läka så dåliga hovar, att tillämpa "klister och knåp" som vet/hovslagare gjort på din häst kommer inte få den frisk utan snarare sämre med tiden (troligtvis). Den har inte blivit bättre hittils, eller hur? Tydligen missade du ett inlägg som jag skrev. Hon har blivit OTROLIGT mycket bättre på 14 månader ca. en hel spricka har växt ner och den var värst från början. Alla sprickor har minskat med minst hälften. Även börjat växa ner helt och inte gå upp i kronranden. Så fort som spännbanden börjar lossna märks det att det blirstörre belastning på sprickorna så de är verkligen livsviktiga.Men vad jag vill ha sagt i det stora hela är att den visst går att få bra. Även om du väljer att sko den senare i livet så tycker jag att det är synd på en så ung häst att inte ge den en chans till full läkning utan beroende av skor. Dessa hämmar läkningen och obalanser uppstår. Sprickorna kommer utav olika obalanser och trångheter av olika slag samt för lång tå/höga traker osv.

Har du haft samma hovslagare från födseln och när började problemen egentligen? Samma hovslagare från födseln och hon har alltid haft dåliga hovar. Började väl märkas vid 1-2 års åldern kanske. Som jag har skrivit så har vi bytt hovslagare och först var vi in till Ulltuna tre gånger och skodde henne där plus att han fixade hennes sprickor. Efter det blev höger fram bra. Hon har gått barfota tills att hon blev 3 år, trots det blev det så här. Så antagligen beror det på hovslagaren. Vi var väl nära att anmäla, men eftersom han är en gammal vän till familjen så bär det emot som du säkert förstår. Prova att lägga in bilderna på barfotatråden så kan du få fler tips. Byt hovslagare redan nu och prova barfota hur som helst. För en häst som inte ens kan gå utan att ha ont i hovarna i hagen utan skor är verkligen inte frisk i sina hovar. Ge den gärna lite naturliga tillskott som kan hjälpa den, tex Hilton Herbs örter för ökad cirkulation, hovar och immunförsvar. Hon får kiselgur, enzion, foderjäst...Du kan så länge hästen är bekväm barfota (alt med boots) gå mkt med den så att cirkulationen ökar. Låt hästen avgöra vad den klarar. Om du ger den den tid som krävs för att läka dessa hovar kommer du få en frisk häst som fungerar utan skor om du så vill. Men i vilket fall slippa så sjuka hovar..

Lycka till!

ydfgxfgfdgfdg

sissu skrev:
Ojnevonje.. Varför ger man inte upp som hovslagare eller klåpare och låter någon annan ta över. Vart är det egna ansvaret och förmågan att förstå sina kunskapsbegränsningar när man utövar ett yrke :devil: . Ja du, det undrar jag med :mad: . Han trodde inte ens att det var sprickornas fel att vi hittade henne blockhalt i hagen en dag. När vi sedan ringde och sa att det visst var sprickorna så var kommentaren "Ja, hon har ju väldigt fula hovar förstås..." Men för i :devil:, han har haft 3 år på sig att fixa till det! :eek: :crazy:

Jag hade nog anmält.......Visst finns det ett fåtal hästar i vårt land som har så dålig hovkvalite att det inte finns något att göra. Men här verkar det ju som om det är samma person + nån klinikhovis som varit i farten hela tiden. Vill bara säga, all heder åt duktig klinikhovis på ulltuna :bow:
Någonstans ganska tidigt så gick det snett. Man kan många gånger se hur en häst mår i sin mage och kropp utifrån hovarna. Med en för individen välanpassad foderstat och en bra hovslagare kommer man långt och slipper detta.

Det finns massor att göra för dessa hovar men det krävs att ni byter er hovansvarig och ger någon eller några andra en chans liksom ge hästen en chans helst någon som både kan barfotaverka och slå på skor. som sagt, redan fixat

Man ska inte ge upp försen man provat alla utvägar, och hästen får inte lida i onödan.

Lycka till!

tiiioooooo

peter_lundin skrev:
När det gäller tuppkam i blodet så vet man inte riktigt varför det fungerar så bra som det gör, en känd ledforskare, som jag på rak arm inte ens kan stava namnet på, menade att effekten är för stark för att bara bero på smörjning utan att den troligen låg på receptornivå.
Obs tuppkam är bara godkänt för inj i led el blod, är godkänt för led el muskel.
PL

Men varför sa de då att det var tuppkam de sprutade i muskeln på min häst idag? Jag är säker på att det var i muskeln och jag är säker på att de sa att det var tuppkam. Sa de det bara för att förenkla för mig? Är det väldigt likt Adequan? Jag har inte fått förrättningsunderlaget än så jag kan inte kolla vad det heter.

*hugger knapp*

De här då? Vad kan man säga om dessa "tassar"?
Nu var det så mycket liv i stallet att jag inte hann med att plåta mer än dessa tre bilder. Samtliga är på fram, främst höger. Tyvärr är bilden "rakt framifrån" inte riktigt rakt framifrån... Sen kanske hoven ser lite deformerad ut men hon har haft en liten "spricka" som hovis har försökt ta bort. Nu har den kommit tillbaka sen det blev så tokhårt ute.

När jag kollar påå den här bilden så ser ju hovarna jättekonstiga ut om man jämför dem med varandra. :confused: Synvilla?
Bild001.jpg

Bild002.jpg

Bild003.jpg

Äh, inte vet jag. Kanske var meningslöst att lägga ut bilderna i över huvud taget? *rycker på axlarna*

Det är överhuvudtaget väldigt svårt att säga något om dessa hovar som lagts ut. Att bara stirra på en hov säger inte så värst mycket. Man behöver ser hela benet och hela hästen och helst i rörelse. Se en utväxt hov, hur den slits och sedan verka därefter.

Denna hov ser ut att vara i behov av att verkas. Både trakt och tå.

Sedan har vi ju fått se extremfallen.

Glimfeater. Den skodda hoven med otroligt hög trakt och tå. Obs ej lång tå, vilket oftast är det som gör att man måste byta skor då trakten till slut inte har någon sko. Att denna hov växer rakt upp lurar en att tro att skoningen inte behövs göras så ofta.

Sedan har vi det andra extremfallet, Tinen. Barfot och väldigt platta hovar. Extremt låga trakter och lång tå. Jag blir nyfiken på om hästen är verkad enligt någon speciell barfota metod?

I båda fallen kan det ju mycket väl vara så just den hästen skall vara verkad. Det beror ju på det jag ovan nämnde. Skulle jag t.ex. lägga ut bilder på min ena hästs framhovar skulle jag få kritik på för höga trakter och korta tår. Fast just den hästen skall vara verkad så. Då han står under sig och annars skulle påfresta senor för mycket om han behövde röra sitt ben framåt från sin grundställning lite långt bak och rulla över alldeles för sent om hans tå var lång.

Så hur hovarna skall vara verkade är väl inte så lätt att säga.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Sedan har vi det andra extremfallet, Tinen. Barfot och väldigt platta hovar. Extremt låga trakter och lång tå. Jag blir nyfiken på om hästen är verkad enligt någon speciell barfota metod?

Att hon är barfot bak hoppas jag inte drar henne för ett "extrem fall". Klarar hästarna av att gå barfota kan de väl lika gärna få göra det?
Hon ömmar fram och har därför skor på framhovarna.. ska lägga ut bilder på dem när hon är lite mer nyskodd.. DÅ (!!!!) kan du få se på platta hovar. Hennes bakhovar som är oskodda är ordentligt mer skålade än hennes framhovar. Men jag håller med till fullo, visst är hon plattfotad, men har inte det minsta ont av det.
Den här hästen sliter väldigt mycket i kombination med att hennes hovar växer väldigt långsamt. Vi gör därför inte vid henne bakhovar så värst mycket, mer än att korrigera ojämnheter, traktstöd och stråle. väldigt sällan hovis "hugger" bort bitar.

kan tillägga att hästen tävlas framgångsrikt i både hoppning och dressyr och visar ingensomhelst ömmhet på något underlag.. asfalt, som setenkross som manegeunderlag.

/K.A

Senast ändrad:

Jag håller med dig till viss del men inte allt.
Jo visst vi sitter och gissar här, vi ser inte hela hästen hur den rör sig mm men vissa saker är tydliga och fel.

Tycker inte Tinens bakhovar har för lång tå eller för låg trakt. Hade ifs varit bättre att se irl för att göra en bedömning samt kontrollera var överrullningspunkten ligger under hoven och ev då ta några tag med raspen framtill. Hästen är oöm och har en kraftig stråle som kan ta mycket vikt och då har en sund hovmekanik.

Vad gällande Corax kan man se orsaker och samband. Lite höga och understuckna trakter. Nu fick vi ingen bild underifrån men jag misstänker att det finns hörnstöd som spökar. Hoven är förmodligen lite trång(understucken tyder på det) och strålen lite klämd. Framifrån är hoven även lite "trumpetig" vilket oxå tyder på att det finns hörnstöd som behöver putsas.
/T

Bakhovar är generellt sett lite mer skålade.

Är din hästen även lite åt det tyngre/kallare hållet(inte fet eller överviktig) så är det vanligare att de är mer plattfot.

/T

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 731
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 340
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 645
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka