Bilder på hovar.

Sv: Bilder på hovar.

Aha...jag har ju hört en del om olika barfotametoder och tyckte att hennes fötter såg lite extremt verkade ut. Framförallt så vill jag ha en kortare tå på bak. Har inte sett så många plattfötter förut. Men fungerar det så är det ju bara bra. Är det ett fullblod?

Hälsning Maja

Hon är en korsning mellan lipizzaner och oldenburger så hon är ganska grov, med väldigt stooora hovar.

ehm.. :) som jag nyss skrev.. inget fullblod.. hoon är snarare åt det grövre hållet. asså, hon ser ut precis som en lipizzaner. kraftfull och ganska grov.
tror inte att du skulle vilja ha en kortare tå bak om du såg hela hästen... du ser ju inte heller att kanten på hoven är ojämn, som att den skulle vilja vara kortare?!?

Tez1 skrev:
Kanske då med stort hovben som är lite plattare i sin struktur;) Vem vet?

/T
Där så du något mycket klokt!!:bow: :bow:
inte tänkt på!

vet inte om du kanske kan svara på en fråga jag länge funderat på..

Hon är ju mer plattfotad fram, men eftersom hennes hornkvalite är så pass bra och hon har fina hovar så har jag varit sugen på att prova plocka av henne. Men eftersom hon är så platt.. tror du en sån häst löper större risk för hovbensfraktur?

kan tillägga att det knappt märks när hon tappar en sko när man är ute och rider, hon blir alltså inte särskilt öm..

Har dessvärre ingen aning. Jag har själv undrat men ingen annan har kunnat svara.
Hovbensbrott förekommer även på skodda hästar så det är väl oturen som spelar roll:confused:

Sen behöver ju inte hoven vara så platt för att hoven ser platt ut.
Åter igen vill jag höja ett varnignens finger för vad hörnstöden kan ådstakomma. De bör växa från sidostålfårorna och nästan rakt upp i fåran men i bland går det snett någonstanns och dessa förväxer sig i absurdum. Vad som vid första ögonblicket kan tyckas vara en platt hov kan vara en hov med utflutna och förväxta hörnstöd som fyller ut sulan(i princip).
Sen finns det fler osraker ifs.

/T

Jag ska kila ner i stallet och ta bilder underifrån nån dag. Och ta bättre bilder ffa.
Denna hoven är den som "spökat" mest. Hon har haft en innervägg som vuxit mer än ytter.

Tez1 skrev:
.
Åter igen vill jag höja ett varnignens finger för vad hörnstöden kan ådstakomma. De bör växa från sidostålfårorna och nästan rakt upp i fåran men i bland går det snett någonstanns och dessa förväxer sig i absurdum. Vad som vid första ögonblicket kan tyckas vara en platt hov kan vara en hov med utflutna och förväxta hörnstöd som fyller ut sulan(i princip).
Sen finns det fler osraker ifs.

/T

Jo, har sett bilder på när det blivit så..

Vore intressant om någon här inne hade har några funderingar om det är större riskt för plattfotade hästar att råka ut för hovbensfraktur.
har försökt ställa frågan i den "stora" tråden om barfotaverkning osv.. men utan resultat...:crazy:

Sämre hovar = större risk för hovbensfraktur
Det är väl enda parallellen jag kan våga mig på att dra.

Men det måste väl vara lite lika som människor; brist på kalcium eller för den delen benskörhet ger svagare ben.
Sedan beror nog det mesta på oturen kan jag tänka mig. Precis som för oss människor.

men vad menar du med sämre hovar? Sämre kvalité eller sämre "form" tex plattfotad?

Nu är det ju som ngn annan sa redan, att bara stirra på just hovarna ger inte så mycket. Det jag erinrar mig från dina andra bilder är att din häst är extremt bockbent på fram. så säkert finns det en anledning till att din häst är skodd som den är, och felet ligger nog inte så enkelt som hos hovslagaren, har du en duktig så vet hon vad hon gör, se bara till att fråga henne och bli mer informerad om varför och hur hon skor som hon gör.

ang bockbentheten så är det ju en annan sak som säkert kan påverka hästen. dock kan inte en hovslagare direkt göra ngt åt en sådan sak på en 8 årig häst, utom att försöka på den "nivån" en hovslagare kan - dvs skoningen.... tycker du ska försöka ta reda på mer från veterinären, och framför allt vad de åsyftar detaljerat, med att spruta med tuppkam osv, eftersom de inte kunnat undersöka hästen ytterligare på klinik...

tröstkramar

framhovar
PICT3269.jpg

bakhovar
PICT3270.jpg

det är en nordis, skodd för en vecka sen på bilderna.

Nämen hallå från en extrem till en annan:mad: !!!
Kolla dom framtårna!!
Vad är det som gått fel från den bilden till de du nyss visat.
Att höja upp trakten löser inte några problem.
Har du bytt hovis?

/T

Det första jag skulle göra vore att korta tårna. På bilden så ser de ut precis som strassers 45 grader. Lättare överrullning minskar påfrestningen från senapparaten.
PL

Svarar alla: Den helbilden är asgammal! Eller ja, sedan i början av september (förra sommaren bev hon skodd varje månad) och då skulle hon precis skos om och då hade jag min vanliga hovis lärling som var osäker på min hästs hovar eftersom de var så trasiga och hon vågade inte ta mer på dem, de såg förjävliga ut ja och så växte de så in i helvete fort. När vanliga hovis tog över igen (hon hade varit skadad) så kortade hon tårna...

edit: lärloingen var förstås färdigutbildad då, glömde skriva det.

Senast ändrad:

PL har du missat de senaste bilderna hur det ser ut nu?
Enl mitt tycke inte en alltför smart väg att gå för att får bukt med överrullningen.
/T

Hon kortade dem också, bara att hon satte på sulor med. Det är ju inte en skillnad på 2 centimeter vi snackar om, utan kanske 1-2 mm, knappt!

Jag kommenterade bilden med bockbentheten. En bild e 10 veckors skoperiod visar bara en förvuxen hov. Återkommer om jag får en färsk bild på hästen nyverkad.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 731
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 340
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 645
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka