Zinktillskott

Jag köper ren zink från Forageplus, men kräver då balans även med koppar och magnesium. Annars är det billigast trots frakten.

Jag köper ren zink från Forageplus . . .

”Ren” zink kan man naturligtvis inte ge som fodertillskott. Det som finns som fodertillskott är olika zinkföreningar, t.ex. zinksulfat, zinkoxid eller liknande. Den produkt som man kan köpa via England eller Polen är s.k. zinkproteinat. Ett proteinat är resultatet av en kelering av ett lösligt salt med aminosyror eller ett delvis hydrolyserat protein. Zinkproteinat brukar innehålla 15% zink. Vimital innehåller endast ca. 3% zink och resten är utfyllnad (drank).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka