Ytterligare en häst skuren i Finspång

Sv: Ytterligare en häst skuren i Finspång

Jag skulle lätt dra ett par ggr med långpisken- om jag var beredd med en sdn.

Vad skulle du vinna på det?
Skulle det kännas skönt?

Man måste akta sig för sådana här människor.
De kan bli mycket farliga.

Fotografera.
Dokumentera.
Följa efter och försöka ta registreringsnummer på bilen.
Ringa polisen och förfölja, gärna i egen och låst bil.

Jag är busschaufför och vet att akta mig för dårar.

Nödvärnsrätten sträcker sig ganska långt och finns det inga vittnen närvarande så har han gjort motstånd och jag försvarat mig och de mina, även om det skulle vara med yxa i hand.

Det är mycket dumt att göra så.
Eftersom att risken att du får yxan i dig i stället är överhängande.

Vad är det här för dumma och idiotiska påhopp? Vem :devil: ger dig rätten att ens antyda att I_U eller ngn annan här skulle tillhöra kategorin sinnesjuka djurplågare? :mad:
Vanligt förekommande när någon har synpunkter på lynchmobben!
pl

Hur går de tillväga? Hur kan en häst ens tillåta att de fifflar där bak? För man antar väl att det är icke hästkunniga som gör sånt. Tippar på hormonstinna mentalstörda ungdomar.

Det är så bisarrt så jag kan inte ens i min vildaste fantasi förstå hur man ens kommer på att göra en sån sak.
Det är ju sjukt. Sjukt sjukt sjukt.

Är det någon som blivit fälld?

Alla med normala funktioner kan inte låta bli att reagera med hat, ilska och hämdtankar. Att känna så tyder på väl utvecklad empati och vilja att försvara den svage - och det är sunt. Att uttrycka sina känslor verbalt är en sak men därifrån till att verkligen ta en kniv och köra upp där solen inte lyser på förövaren i någon sorts hämdaktion har nog samma normala människor ganska långt till. Samtidigt vet jag inte vad jag hade gjort om jag kommit ut i stallet och tagit någon på bar gärning. Och jag hoppas verkligen att jag inte behöver få reda på det.
Frågan kvarstår dock. Vad ska samhället göra med dessa människor?

Vad tycker du själv att man bör göra åt detta? För inte är du väl en utav sadisterna?

Andra gången på kort tid som du på eget bevåg insinuerar att du hittat en sadist eller förövare här på buke, vad är du för människa som ser förövare i nick som inte skriver precis det du vill?

Samtidigt vet jag inte vad jag hade gjort om jag kommit ut i stallet och tagit någon på bar gärning.

Men det är stor skillnad på att försvara sitt eget djur som det blir vid bar gärning, eller någonannans med för den delen, än att i efterhand ropa och kräva lemlästning av förövare.

Förövarna/förövaren måste ju fångas in på något vis.
Så att man kan låsa in den/dem för att skydda omgivningen.

Nej jag skriker ju inte ens på hämnd eller staff.
Det gör däremot andra i tråden.
De vill skada tillbaka för att njuta av hämnden.
Och det är något som jag tycker är ganska så sadistiskt.

Jag tror inte att det är någon som vill skada de människorna som gör det här, eftersom vi inte sjunker till deras nivå, men det här är väl ett forum, man borde få uttrycka sina åsikter, även om de kan misstolkas ibland. Oavsett vad, de borde verkligen få ett straff de förtjänar, låt säga fängelse i all oändlighet:angel:, man få ju tänka hur hästarnas synpunkt, de blir helt oskyldigt utsatta för dessa grymheter

Jag tycker inte alls att "hat, ilska och hämdtankar" på något vis påvisar någon empati.

De visar bara på "hat, ilska och hämdtankar" viket är ilskna och sadistiska tankar.

Jag tror inte att det är någon som vill skada de människorna som gör det här, eftersom vi inte sjunker till deras nivå, men det här är väl ett forum, man borde få uttrycka sina åsikter, även om de kan misstolkas ibland.

Det är ingen misstolkning.

Läs själv vad vissa skriver att de vill göra med dessa människor.
Det är skrämmande hur de verkar njuta av tanken.

Och jag undrar om det inte dessutom kan hänföras till avdelningen olaga hot.

Alla med normala funktioner kan inte låta bli att reagera med hat, ilska och hämdtankar. Att känna så tyder på väl utvecklad empati och vilja att försvara den svage - och det är sunt.

Men ska man inte hjälpa alla svaga i ett civiliserat samhälle?

Om man inte vill det, utan tycker att vissa ska lynchas, vad har man då för empati i grunden?

Dessutom börjar jag undra hur de värsta mobbanhängare löser konflikter av mildare grad, är det acceptabelt att ta till det våld man tycker krävs då också?

Jag tycker inte alls att "hat, ilska och hämdtankar" på något vis påvisar någon empati.

Tycker du har fel. Det påvisar visst empati för annars skulle man inte ens för det första ha de tankarna.
Skulle inte du tänka så om nån skulle våldsföra sig på din dotter? Vad tänker du då? Ingen aggression alls till den personen? Tur då att du inte är min mamma.

Skulle inte du tänka så om nån skulle våldsföra sig på din dotter? Vad tänker du då? Ingen aggression alls till den personen? Tur då att du inte är min mamma.

Visst skulle jag bli galen av ilska.
Men det är inte empati som jag känner då.
Eller visar heller för den delen.

Utan då så handlar det om ett jag skulle reagera på hot mot mig eller min familj.
Vilket är alldeles naturligt att man gör.

Empati är något helt annat.
En beskrivning av empati.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati

Du behöver inte förklara för mig vad empati betyder. Det vet jag.
Jag blir arg på personer som misshandlar djur och det för att jag känner empati för djuret. Och jag tycker att man har all rätt att bli arg, känna ilska och bli ledsen.

Du verkade sannerligen behöva en förklaring där.
I den allmänna begreppsförvirringen.

Men jag tycker snarare att du projicerar dina egna kännslor på djuren i stället för att känna empati.

Empati är att förstå att andra kan känna annorlunda än du själv - också.

Senast ändrad:

Nej det behövde jag inte:

Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta. Begreppet är nära besläktat med medkänsla och inlevelse, men sträcker sig utöver ett rent känslomässigt inkännande och förutsätter även ett rationellt värderande.

taget från wikipedia

Jean Decety: "The ability to experience and understand what others feel without confusion between oneself and others" (Decety & Lamm, 2006, s. 1146). Källa: Decety, J., & Lamm, C. (2006). Human empathy through the lens of social neuroscience. The Scientific World Journal, 6, 1146-1163.

"The ability to experience and understand what others feel without confusion between oneself and others"

...betyder inte, som du skrev

Empati är att förstå att andra kan känna annorlunda än du själv - också

utan

"Förmågan att kunna erfara och förstå hur andra känner utan missförstånd mellan dig själv och andra"

Det är stor skillnad med att andra kan känna annorlunda än du själv - än att man förstår hur andra känner = empati

Nu orkar jag inte tjafsa om empati mera.
Jag reagerade eftersom du tyckte att de som reagerade ilsket mot denna slaktardotter själva var sadistiska.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Dagbladet) Det var ägaren som upptäckte att hästen hade skador på könsorganet. Enligt veterinären som undersökte den kan skadan inte...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Räddningstjänsten har larmats till sjön Bolen utanför Norrköping för att rädda en häst som hamnat i vattnet...
Svar
0
· Visningar
781
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Nya Folkbladet i Östergötland) FINSPÅNG En hästägare har anmält att en av sina hästar blivit skuren. Skärningen ska ha skett...
Svar
0
· Visningar
663
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NT) Någon har gått in i hagen på en gård på Vikbolandet och skurit en häst i underlivet. Polisen står handfallen utan spår att följa...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: cannelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.