"ytliga" sprickor!

frittan

Trådstartare
Min häst har under sommarbetet fått lite, som min hovis uttrycker det, ytliga sprickor. Han säger att de troligen inte kommer ställa till med besvär då de är längst ner på hoven, dvs det man kommer verka bort först.

MEN jag vill inte att sprickorna ska bli större o börja vandra, så vad är egentligen BÄST vård?

Hovolja, hovfett, tjära, biotin, annat??

Hästen i fråga går på sommarbete, ute dygnet runt. Så tips som funkar för en sån häst :) :bump:

Sv: "ytliga" sprickor!

Jag köpte en burk cournucresine (risk för felstavning) och smorde in sprickorna 2 ggr/dag under 2 veckors tid.

De försvann och försvann snabbt, men de sprickorna uppkom vid extrem torka..nu vet jag ju inte vad din häst har för orsak till sprickorna.

Tack för ditt svar!!
Men det där cour... va det nu hette.Är det "bara" för sprickor som uppkommit pga torkan? :)
Var köper man det eller är det något special man får beställa?

Cournecrescine är ett medel för att stimulera hovtillväxt. Men det är verkningslöst - men själva masserandet stimulerar tillväxten - så det är bra :)

Hovarna skall oljas in, vill man massera med oljan som jag ville, var det svårt för den bara rann ner. Så jag tog helosan till kronranden.

men tillväggen så kan du pensla på olja - jag tror varje dag

inte tjära det torkar ut

På min gjorde det underverk

Jag vågar inte lova dig något, men på min fungerade det.
Innan hade jag provat diverse olika kurer m hovtjära, hovfett och matolja blandat m vatten.

Inget bet så bra som cournucresinen.

Rätt så dyrt dock, för en liten burk går det på minst 99:-

Köpt på travshop och annars på granngården

Cournecrescine är ett medel för att stimulera hovtillväxt. Men det är verkningslöst - men själva masserandet stimulerar tillväxten - så det är bra :)

Hovarna skall oljas in, vill man massera med oljan som jag ville, var det svårt för den bara rann ner. Så jag tog helosan till kronranden.

men tillväggen så kan du pensla på olja - jag tror varje dag

inte tjära det torkar ut

På min gjorde det underverk

kan hovarna bli "beroende" av olja så jag måste pensla hela tiden sen?!

Nej det kan jag inte tro

Om de är så långt ned och ytliga skulle jag inte bry mig, men om de börjar klättra uppåt så

Sedan är det bra för fötterna med olja

keratex produkter är sjukt bra och det enda som funkar som utlovad. jag använder mest hoof hardener, det är så effektivt att en öm barfota häst är helt oöm efter en veckas behandling! och hovis undrar vad jag gjort med hästens hovar eftersom dom har blivit så hårda och fina.

hoof moisturizer är också bra!

Köpte det hos vetrinären som rekomenderade. Kan inte säga om det funkade, då hästen hade så dåliga hovar att vi använde både det och biotin. Men min känsla var att det satt kvar på hoven längre än olja. Och hovarna blev iaf jättefina till slut...

keratex produkter är sjukt bra och det enda som funkar som utlovad. jag använder mest hoof hardener, det är så effektivt att en öm barfota häst är helt oöm efter en veckas behandling! och hovis undrar vad jag gjort med hästens hovar eftersom dom har blivit så hårda och fina.

hoof moisturizer är också bra!

var finns såna produkter?? vilken tror du är bäst för mitt problem med de ytliga sprickorna längst ner på hoven?

det beror på om hoven känns torr/fnasig eller mjuk. finns lite här och där men jag beställer alltid från england, halva priset där.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 714
Senast: super
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat... 2
Svar
28
· Visningar
3 025
Senast: Dopy
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 058
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 073
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka