Sv: Yrkesprov ridinstruktör!
monkan verkar ha övergivit er!
Ridprovet bestod av två delar; hoppning och dressyr.
Bägge hölls på 20x40 m bana, inomhus i 20x80 m ridhus.
I dressyren höll vi på i 1,5 h totalt. Vi började på våra egna (vissa hade lånat skolhästar) hästar. Det gällde att försöka presentera hästen och sin egen ridning på ett trevligt sätt! Vi red mycket självständigt, på volter och fyrkantspår. Valfri gångart, men samma varv. Gjorde ett par rörelser som skänkelvikning och bakdelsvändning.
Svårigheten var att försöka "lista ut" vad och hur mycket examinatorn ville se. Jag tänkte ofta "Gör jag förlite nu? ("Åker häst.") eller "Gör jag för mycket nu? ("Grejar", trixar.)
Kändes lite som att rida runt, runt. Det man kunde jobba mest på var tempoväxlingar, öppna och sluta med fördel på långsidorna, skänkelvikningar på långsidor/volter. Man fick också lägga lite krut på att ta hänsyn till alla andra, så att det flöt.
I halvtid bytte vi hästar. Så man red två hästar under dressyrdelen. Efteråt fick man kommentera sig själv och hästarna.
I hoppningen höll vi också på i 1,5 h men då bara på sin "egna" häst (vissa lånade skolhäst). Framhoppning på ett räcke, och 5½:an och en kombination.
Alla hoppade hinder i följd ca 90 cm.
Alla hoppade hinder i följd 110 cm.
Kort egen analys.
Hinder i följd = liten bana inkl. en kombination.
Svårigheten för oss var att vi hela tiden tränat på 20x60 m bana, så nu blev det väldigt trångt.
Men de externa som gjorde provet en vecka efter oss fick minsann hoppa på 20x60 m bana.
Så samanfattningsvis är det olika från gång till gång!
Gemensamt är LA-nivå i dressyr och 110 cm hoppning.
Två hästar i dressyr och en i hoppning.