Wintec sadel?

Sv: Wintec sadel?

Jag tycker det är väldigt trevliga sadlar.

Har provat de flesta modeller. Att tänka på är att det finns väldigt många olika sorters passform.

Jag har två st wintec sadlar just nu, jag har en allround och en dressyr. De med luftstoppning och utbytbara järn, och jag är supernöjd! Var mest nyfiken på vad alla andra tycker om dessa sadlar! :d

Har en Wintec hopp just nu, har tidigare haft en Wintec Island också.
Jag tycker man får mycket och bra sadel för pengarna.

Har en Wintec Cair Isabelle Werth till vår pålle, kunde inte varit mer nöjd :laugh: ligger så otroligt stadigt och bra på pålle, jämfört med den gamla rör han sig mycket friare och framförallt så är den en dröm att rida i! Kunde icke sitta ner ordentligt i gamla sadeln utan flöt mest ovanpå eller hur man ska uttrycka sig :D som gammal ridskoleryttare så hade man bara i huvudet att sadeln skulle passa hästen, sen kom på att det är ju en fördel om den passar även ryttaren, bytte sadel till en Wintec och red lyckligt i alla våra dagar :p

Hur är det med manken, är dom höga fram? Stämmer det att ju vidare koppjärn ju mer svängd blir den? Jag har köpt en dressyrsadel av annat märke och funderar på att skaffa en billigare hoppsadel att rida ut i och Wintec verkar ju många vara nöjda med. Undrar om det skulle fungera på min pålle.

Vad för hästar har Ni som använder Wintecsadlar, bilder hade varit kul också på häst med sadel :).

Vill inte påstå att min hoppsadel är speciellt svängd.
Jag har det röda järnet i = vid och det näst vidaste som passar.

Min häst har väldigt rak rygg och sadeln är väldigt rak och ligger bra på honom.

Har tyvärr ingen bild på honom med den men kan försöka ta det vid tillfälle.

Har en Wintec cair 500 dressyr, fast inte som jag använder just nu.

Red i den i flera år och den låg bra på hästen, samt att man lätt kan byta ut järnen. Dock trivdes inte jag som ryttare så bra i den, tycker om djupa lädersadlar så nu blev det en sån istället. Jag har kvar min Wintec och alla dess järn till inridningshästarna för där är den jättebra, lättviktig, luftstoppad samt kunna göra vidare eller smalare.

Min häst har ganska rak rygg och har en Pfiff Amaretto som passar hans typ av rygg.

*Kl*

Jag har en Wintec New allround som jag hatar ju mer jag rider i den...Sen ligger den inte jätte bra på hästen heller. har ett rött järn i och den är lite för svängd för min raka hästs rygg (rider knappt i denna sadel)
Men föredrar den framför den gamla modellen iaf.

Har haft en Wintec New dressyr som jag dock avgudade men inte hästen. en halv storlek för stor i sitsen och därmed för lång för hästen. Men den hade ett underbart mjukt geleaktigt säte :d Den var rakare än allrounden...

Har ridit rätt mkt i en dressyr av den gamla modellen (på en annan häst). den var mer svängd än nya modellen och inte ens så hälften så skön att sitta i! :crazy:

Jag köpte en Wintec allround 2000 (i konstmocka) år 2001, skulle ha den tillfälligt då hästen växte ur sin gamla sadel. Men sadeln passade mig och hästen så bra att den hängde med ända tills hästen dog 2011. Den var en av få sadlar som min sadeltvångs-häst aldrig har reagerat på! (Den och en Piab dressyrsadel från mitten av 90-talet som tillsammans med en svängd lädergjord också godkändes av madam) Dessutom är det ganska skönt att kunna hänga sadeln i duschspiltan och spola av den när man har konditionstränat i blötväder :D

Dom riktigt gamla Wintec sport sadlarna är helt underbara, speciellt dressyrmodellen. Den gamla Isabellen och wintec new sadlarna är också helt ok. Hela 500 serien avskyr jag helhjärtat, obekväma och hala att rida i, generellt dålig passform och håller dessutom inte speciellt länge men kan säkert fungera om man har en häst de passar och man vill ha en billig inridningssadel/slit och släng sadel för uteritter i taskigt väder.

Det var just det sistnämnda jag fundera på om jag skulle införskaffa en sadel till. Det är inte så kul att rida ut i den dyra dressyrsadeln :). Frågan är om en wintec skulle passa min dam, normal manke, ganska kort rygg och för tillfället ganska tunn över ryggen. Det finns ju en del begagnade har jag sett, man kanske ska låna hem en och prova på hästen.

Dom riktigt gamla Wintec sport sadlarna är helt underbara, speciellt dressyrmodellen. Den gamla Isabellen och wintec new sadlarna är också helt ok. Hela 500 serien avskyr jag helhjärtat, obekväma och hala att rida i, generellt dålig passform och håller dessutom inte speciellt länge men kan säkert fungera om man har en häst de passar och man vill ha en billig inridningssadel/slit och släng sadel för uteritter i taskigt väder.

Oj vilken skillnad på upplevelser!

Vet inte vilken modell jag har men jag tror jag har en Wintec 500 cc hopp och den har legat bra på de hästar jag provat den på.
Dock har ju alla hästarna haft rak rygg och då ligger den bra.
Upplever den inte som speciellt hal heller och inte obekväm även om jag ridit i skönare sadlar men de sadlarna kostar å andra sidan minst 20000kr mer än en Wintec i nypris..
Men min kropp är väl byggd för att sitta bra i den sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
16
· Visningar
806
Senast: BoYo
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
517
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka