Wintec Isabell Werth VS 500 dressyr

A

Arctica

Hej!

Har provat ca 20 sadlar på min häst men har äntligen hittat en som passar. :bow: Jag blir bara lite fundersam hur det nu kommer sig att den faktiskt passar. Lånade min kompis Isabell-sadel som hon har på en rund frieser utan manke med det vita järnet i. Den ligger nämligen likadant på min halvblod/paint med hög manke och långa bogblad, fast med rött järn.
Hur kommer det sig att en och samma sadel kan ligga bra på båda hästarna?

Jag prövade även en 500 dressyr på honom. Den skar in i muskulaturen bakom bogbladen och sitsen trycktes ner på ryggen. Isabellen "kramade" om hästen på ett helt annat sätt.

Borde inte bommen på isabellen och 500an vara den samma? Vilka fler skillnader finns mellan dessa sadlar (förutom att sitsen är djupare på isabellen och gjord i annat material)?

Sedan undrar jag också hur mycket sadlarna töjer sig efter de olika järnen? Den jag prövade hade haft vitt järn i sig i två år men jag är rädd att en helt ny sadel är för tajt för honom.

Tack för alla svar!

Sv: Wintec Isabell Werth VS 500 dressyr

500 är mer svängd än isabellen.

Är pro dressyren rakare än isabellen?

Isabelle Werth och Wintec Wide är rakaste av alla Wintec. PRO dressyr är nååågot rakare än 500 dressyren, men båda är rätt svängda. Svängdare än hoppsadeln.

Ja då är det nog ingen större mening att prova pro eftersom min häst helt saknar ryggmuskler och kommer troligen bli ännu rakare. 500 dressyren låg kanske bra till 65%.

Vet ni hur och om sadlarna töjer sig efter hästen? Jag är bara rädd för att en ny sadel är för tajt vid bogbladen, nedan för järnet så att säga.

Isabellen har en annan bomkonstruktion en de andra modellerna. Den har ett öppnare framvalv så där har du anledningen till varför den inte skar in, den har även mycket mer mankfrihet än de andra.

Den töjer sig inte och blir inte vidare än det järn du sätter i eftersom järnen i sig är stela och helt oflexade. Därmot så sätter sig ju stoppningen, har du ull så formar den sig ju efter hästen efter viss tid, har du cairstoppning så formar den sig ju efter hästens form omgående där luften behövs lägger den sig.
Så kunde du ha rött i en begagnad så kommer du kunna ha vitt i nu innan allt lagt sig på plats. Men samtidigt så är det någon garanti att en ny sadel passar hästen lika bra som en som redan är inriden under flera år. Det kan även skilja mellan en str. till annan hur de ligger.

Ja det är verkligen inte lätt... Så din gissning är om jag köper en cair stoppad borde jag kunna använda det röda järnet med en gång? Hade du köpt en begagnad eller en ny om du vore jag?

Jag köper hellre lätt begagnat än helt nytt.

Dels så tar det mindre tid att rida in, de är redan ngt. formade och ofta har de ju legat på liknande rygg, man slipper den första styvheten i materialet.

Så jag ser bara fördelar med lätt begagnat.

Ja du bör kunna använda det röda direkt då.

Liknande trådar

Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 192
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar