Wintec Isabell och Torsion

C

Cim

Hej!

Står i valet och kvalet mellan att skaffa en dressyrsits till min Torsion eller skaffa en ny dressyrsadel.

Hur mycket smalare i sitsen blir det med Torsions dressyrsits? Har nu en Torsion Endurance.

Undrar också hur långt Wintecs inställningsmöjligheter räcker. Har nu en relativt otränad häst. Om en Wintec Isabell passar honom i dagsläget, hur stor chans är det att den kommer att fortsätta passa honom alltefter han musklar sig? Räcker det till att ev. byta koppjärnet eller är risken ändå stor at jag tvingas byta sadel efter ett tag?

Mycket tacksam för svar! :bump:

MVH Cim

Sv: Wintec Isabell och Torsion

jag har en wintec Isabell på min Frieser, och han är ju inte sååå ädel precis. och rund över ryggen. Fast han är dock ädlare än vad den äldre typen av Frieser och dessutom unghäst.
Vi mätte fram vilken vidd han skulle ha och det var "normal mot vid"
Han kunde inte ha vid eller extra vid.

Kompisen har en bred totto (PRE/halvblod). Hon började med en Wintec Isabell (tror jag att det var, den som finns i konstmocka). Dessvärre tog det inte långt tid innan hästen hade breddat ur sadeln och började uppvisa diverse difusa missnöjessymtom.

Hon har bytt till en Torsion Endurance och problemen försvann (nya uppstod då hästen också är kort och därför fick skav på länden, lätt avhjälpt med en bit fårskinn på padden).

Har du möjlighet att prova en Wintec och rida i den ett tag kan det vara ett bra sätt att se om den passa kusen. Fast den turen har man ju sällan... :(

tänkte på bredda sig ur, breddade hästen sig ur vidaste järnet? eller va det passfomen på sadeln som inte gick ihop?

måste även säga att min häst har blivit tvärtom :-) från att visat missnöje med lädersadlarna jag först provade, till denna.
blev mkt bättre på en gång :-)

Vi har en Wintec Isabell. Vår häst har ändrat sig flera gånger och alltid har det räckt med att byta kopparjärn. Men den sadeln passar vår häst för övrigt, det är inte bara bomvidden som ska passa det är ju så mycket annat också. Bogfrihet, balansen etc.
Vi har pendlat mellan blått och rött kopparjärn. Vår häst har hafy mycket sadelproblem höll nästan på att ge upp om att hitta en sadel, Isabell var den som passade.

Till Cim:
Jag hade en Wintec Dressage på min kbl-travare tidigare. Det dröjde nog inte ens 9 mån innan han breddat sig så mkt över ryggen att han fick tryck från sadeln. Men problemet satt inte i koppjärnet (x-vid) på hans sadel. Det var tunneln mellan bossorna som blev för smal. Det var himla synd eftersom jag gillade den sadeln. Nu har jag bytt till en Torsion Trekking och är helnöjd med den.

Breddade sig ur vidaste järnet. Det var många diskussioner om att låta tillverka ett vidare järn, men det hade påverkat resten av sadeln och därför var det ingen bra lösning.

Sadeln låg utmärkt till hästen breddade sig, av förklarliga skäl blev passformen usel när koppjärnet blev för trångt. Flyttade sig, gnuggade päls och som sagt; hästen visade tydliga obehag.

Tack för svaren!

Kanske kan det vara värt att prova en Isabell då... Att det inte finns några garantier för att den kommer att passa längre fram är ju något man får ta, dock tror jag att det är andra faktorer än själva vidden som då kommer att spela in på min pålle. Skulle han bredda sig till över det vidaste koppjärnet är jag den första som skulle tappa hakan av förvåning.

Men är det ingen som kan säga mig om skillnaden på Torsions dressyrsits och den vanliga är så stor att det kan vara ett fullgott alternativ?

MVH Cim

Ja, skillnaden mellan dressyrsitsen och den vanliga är ganska stor. Om du dessutom gör utskärningar för låren i inläggen till sadelpadden så blir det väldigt stor skillnad jämfört med en standard-Torsion med standardpad. Men det blir aldrig exakt som en dressyrsadel.

Tack för svaren!

OK, då kanske det kan vara värt att prova en dressyrsits. Kanske kan man få hem en att prova?

När du säger skära ut för benen, ska man då ta bort en bit av inläggen i padden eller bara tunna ut den lite? Påverkar inte det funktionen? Hur högt kan man skära/tunna ut om man mäter från nederkant?

MVH Cim

Mitt tips är att du skaffar något annat skumgummi i liknande fasthet som originalinläggen att experimentera med (originalinläggen är ju lite för dyra att "misslyckas" med). Jag har väl skurit ur så att inläggen varit 12-15 cm breda där låren ligger.

Jag lånade hem en Endurance samt Dressage.Har nu köpt en Endurance.Sätet på dressagen gjorde att man kom upp lite mer hästen kändes smalare.På endurancen tog jag vanlig stoppning men ska beställa ett xtra säte då blir det dressyr sätet som är något extra stoppad.Kan vara lång leverans tid tydligen. :bow:

Nu har jag provat min endurance med dressyrsits, equalizerpad som är tjockare vid ryggen och tunnare på sidorna samt satt stigläderkrampan vid stigbygeln i stället.

Resultat: Det blev smalare, högre och mjukare... MEN jag är faktiskt inte så säker på att jag tyckte det blev bättre ändå. :confused: Visst tar det väl lite tid att vänja sig, men det kändes "vingligare" på något sätt och inte lika distinkt. Det var svårt att hitta ett ställe där jag kände att "här sitter jag bra"...

Ska nu prova lite fler kombinationer och se om jag kan hitta något som passar.

Någon som har upplevt liknande med dressyrsitsen? Den kändes dessutom lite kort.

MVH Cim som tacksamt tar emot era synpunkter.

Liknande trådar

Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar