Wintec fråga(och sadel-tips)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 2 708
T

Tjalfe

Lånade hem en Wintec 500 Cair idag för att prova på min c-ponny. Det näst vidaste järnet var alldeles för litet och jag tror(vet nästan) att det inte räcker med det vidaste. Vad tusan gör jag nu? Jag vill verkligen ha en sån här sadel för jag har inte råd med någon dyr lädersadel:( Dessutom hade det varit bra att kunna ändra bomvidden eftersom han fortfarande växer.
För det skjilljer väl inte så mycket på Extra Vid och Vid järn?
Något annat bra förslag på sadel till en bred ponny-rygg som inte är jätte sväng men inte heller platt?

Sv: Wintec fråga(och sadel-tips)

jag tkr ni lånar hem och provar med det vidaste för jag tkr det blev mkt skilland och sedan en bra sak att tänka på med wintec sadlarna är att ju vidare järn man har i dom så blir dom mer svängda i bommen.

Ok, måste vara säker på det isåfall att det blir stor skillnad för vi har långt att åka....

Jag har en Winte Wide, kanske vore intressant för dej? Smalaste järnet på den är som bredaste på 'vanlig' Wintec har jag för mej, men då är ju bara frågan hur det blir med 'böjningen', den blir ju som sagt mer böjd ju vidare järn du har i... Någon tusenlapp dyrare också, tyvärr. Men kanske något att kolla på?

Hur är dom i längden? Hade hemma en 17" i den här sadeln nu och den var på gränsen till för lång i mina ögon.

Hejsan! Läste din wintec fråga har en isabell och är suuuper nöjd med den sadeln MEN den passade inte på min d-ponny förrens jag tog det vidaste järnet. Med det vidaste järnet har jag upptäckt att sadlarna får en helt annan form de blir och ligga med och på hästen istället för uppe utan att verkligen ligga an rätt och blir att kana fram.Vill absolut rek dej att prova det vidaste sadeln blir helt annorlunda min passar även min växande stora unghäst! Isabell sadeln är utan tvekan den bästa sadeln jag haft både för mej och mina hästar och då kan man tack vare luften aldrig få en tryckpunkt.TESTa och lycka till!:)

Jo jag får nog testa det vidaste. Vill inte att sadeln ska bli allt för svängd heller....

Synd att Isabellen är så dyr:(

Jag har en 16", vet inte hur lång den är men Wintec är väl 'kända' för att vara långa... Kan mäta min i morgon om det är intressant? Tror för övrigt inte att det skiljer så mycket mellan Widen och den 'vanliga'...

Wintec wide kan vara något för dig om du upplevde att sadeln passar er. Vidden på de tre järnen är ca 110 - 115 - 120 grader. I denna WW kan du även stoppa i rött och vitt järn om så skulle behövas i framtiden. De finns från 16"- 17.5"

Men prova med vitt järn i först. Vitt järn är 105 grader.
Sadlarna blir bara minimalt mer svängda när man stoppar i ett vidare järn, har man cair så gör det ingen skillnad mot hästen alls eftersom luften fördelar sig där den behövs sas. 16.5" i wintec modellerna är 45cm full längd framvalv till bakvalv, sätet 42 cm.

Jaså? Jag lånade ju hem en 17 nu och den är jätte kort. Både jag och pålle är ute efter 16,5 egentligen, men 17 passade bra.

Då borde det inte vara något problem :) Kan kanske vara lite svårt att hitta en att prova bara, men det fanns ganska många begagnade för någon månad sen när jag köpte min, nästan helt nya men låg på samma prisnivå som 'vanliga' Wintec. Nya hittade jag bara på internet.

Du hade visst lite mer koll än vad jag hade :bow:

Jag vill ju helst köpa från en affär så jag får prova hemma. Vill helst inte beställa från någon privatperson på blocket eller liknande. Och dom affärerna som ligger här i "närheten" (ca 7 mil till båda ställena) TROR jag bara har vanliga wintec och inte wintec wide. men ska kolla upp det imorn.

Vad som är kort är ju upp till var och en men 17" sadlarna är ju 50 cm långa. Har ponnyn så lång rygg.
Å kontrollmät dem för en del ex, är felmärkta.

till WWen måste man ha en mycket kortare gjord än till en vanlig wintec. WW har långa stroppar.

Hade WW innan nuvarande sadeln. Ponnyn tyckte om den men eftersom jag ville ha en hoppsadel så fick det bli en måttbeställd som hon verkar tycka om. Inte så fruktansvärt dyr om man tänker på att det är en lädersadel som är måttad efter hästen (och tro det eller ej men lädret är supermjukt!)

Men inte en chans att jag säljer min Wintec Wide, tycker den är grymt skön :love:

Synd att du bor så långt ifrån, annars hade du kunnat prova min :) Men hör med de affärer som har Wintec, de borde kunna beställa hem en tycker jag.

Idag har jag provat Wintecen med det vita järnet(bredaste), hade sån tur att en bekant till mej hade det järnet så jag slapp åka hela vägen till affären bara för att hämta det. iaf så passade inte sadeln ändå. Och det var inte bara det problemet att sadeln var för smal i fram, den lyfte även i bak och hängde i luften:eek:

var och lämnade tillbaka sadeln och dom i affären hade beställt en Wintec Wide men tyvärr en 17,5. Men jag ska låna hem den och kolla så att den passar på bredden och gör den det så beställer jag mej en 16"(fanns ju tyvärr inte i 16.5" som jag ville ha:( )

Dom hade ingen sadel i affären öht som var så bred:(

Det finns 16,5" i wintec wide. Kan inte affären ta hem dem så kan man handla från Tyskland. Ebay har ÅF som har 16,5"

Att den glappade bak kan ju ha olika förklaringar.

Den är för vid så den lättar när du spänner gjorden.
Den är för svängd.
Men det kan även bara vara så som många cairsadlar ter sig, innan luften har fördelat och format sig så kan det se ut som sadeln inte alls passar.

Var inne på nån Wintec sida och där fanns den bara i 16 och inte 16,5:crazy:

Nej för bred i fram var den knappast eftersom den var jätte trång för honom.

Vill helst inte beställa från någon tysk sida.... Vill gå till min affär och köpa direkt, mer garantier så m.m.
Får bara hoppas att den passar och att jag får plats i en 16.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 015
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 720
Senast: Estivuz
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: Amaryllis
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka