Wintec Cair 500....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 353
T

Tjalfe

... tror jag den hette:o En allround sadel i syntet som man kan ändra bomvidden på och som har luft istället för stoppning undertill.
Är det en bra sadel eller en "skitsadel"?
Hur tycker ni som har provat att de är att rida i?
Funderar på att låna hem och prova en sån men jag har långt att åka så vill gärna höra lite åsikter från er om den först.

Sv: Wintec Cair 500....

Jag har haft en sådan till min häst. Tycker det är en kanonsadel för det priset i alla fall. Jättebekväm att rida i. Det man ska tänka på är att sadeln blir mer svängd ju bredare järn man sätter i den. Så det är inte nån mirakelsadel som kommer att fortsätta passa hästen om den breddar sig (eller blir smalare). Jag fick sälja min för den blev för svängd för min hästs rygg när han breddade sig. Synd, för jag hade gärna haft den kvar.

Okej.
Hästen jag tänkt ha dne till är ju ganska rak, men väldigt bred så jag hoppas att den då inte blir för svängd när man sätter i ett bredar järn. Fast han är inte så bred framme vid manken utan det är först på ryggen som han breddar ut sej.

rygg1-1.jpg

rygg2.jpg

Har en sån hemma nu. Tycker den är väldigt skön att sitta i. Wintec är wintec och jag tycker det är bra sadlar man får för pengarna.

Min häst gillar verkligen cairstoppningen, men tyvärr är den för smal så den måste säljas. Visst blir dessa sadlar mer svängda ju bredare järn du har, men jag upplever det ändå som lite mer tolernas för svängdheten med cair då de fördelar sig bättre än ullen över ryggen och ger hästen mer möjlighet att röra sig även om det är ngt. för svängt.

Jag hade en sån hemma på prov för ett par veckor sen och gillade den inte alls. Bossorna var helt platta underpå och dessutom lite olika stora!:crazy: Mycket möjligt att den kan passa på en annan typ av rygg dock.

tror inte den kommer att passa din hästs rygg,
Har en wintec cair 500 allround den är väldigt svängd, har i de blåa järnet. jag är på jakt efter en passade sadel till min häst nu, då wintecen inte passar. Ponnyn har en rak rygg. jag gillar inte sadeln, hamnar i stolsits och jag tkr man inte får något speciellt bra stöd, går inte så bra att hoppa i eller rida dressyr i.
Prova Griffin ist, rakare i bommen, och så kan du ändra bomvidden :idea:

Dom flesta jag pratat med säger att den är rak?:confused:

Fasen då:(
Griffin då? Hur är den att rida i?

Wintec och bates..bates är ju lädersadel som man byter koppjärnet på oxå. Jag har själv en sån.
Sålde min Wintec dressyr idag...så jag har inte Wintec själv längre

Jag har haft Griffin också, och tycker de är väldigt bra sadlar till det priset. Tyvärr passar inte de heller min häst, de är för raka. :angel:

Sitter man stadigt i dom? Mjuka vid knät(knäproblem)?

Jag har en Wintec Cair, fast dressyrmodellen, och har haft den i fem år. En mycket prisvärd sadel, tycker jag, men känns aningen "stel" då ju syntetmaterialet och luftstoppningen gör att den inte ändras efter varken hästens eller ryttarens kropp (som ju en lädersadel med ullstoppning gör).

Jag tycker det. Möjligen att de kan vara lite stelare vid knäna när de är nya, men jag tycker de anpassar sig rätt bra efter ryttaren och hästen efter ett tag. Jag hade inte sålt min om den hade passat hästskrället. :angel:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 879
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns... 2
Svar
25
· Visningar
2 938
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 438
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka