Westernträns - världens mest korkade fråga?

bettysmatte

Trådstartare
För det första, jag är inte westernryttare. Har dock en bomlös sadel, så riktigt "engelsk" stil kör jag väl inte heller då :). Sadeln är brun, och jag har funderat på att faktiskt matcha med ett brunt träns (har nu ett svart) :eek:;). Westerntränsen är snygga, tycker jag, och det blir kanske ett sådant!

Okej, nu kommer den korkade (?) frågan: Enörastränsen, är de konstruerade så av någon funktionell anledning (mao fungerar de annorlunda än träns med "normalt" nackstycke) eller är det bara en utseendemässig sak? De är snygga, tycker jag, men sitter de där de ska eller glider de lätt :confused:?

Sv: Westernträns - världens mest korkade fråga?

Jag kan tänka mig att dom gjordes för att det inte skulle vara några remmar att knäppa för cowbojsarna, det skulle gå fort att tränsa... Men jag kan ha fel och själva "örat" vet jag inte heller varför det finns.

Det jag vill få dig uppmärksam på är dock att om du vill rida på enöras på tränsbett så skaffa ett med käkrem.

Träns utan käkrem är gjorda för stångbett/bett med hävstångseffekt.
Med ett tränsbett kan du råka "lyfta av" tränset över öronen annars och det är ju inte så bra.

Min kompis lyckades med det när hon tog tag i hästen för att den bockade. Plötsligt satt hon med bara tyglar i handen och tränset runt halsen på hästen. Hon ramlade av och bröt nyckelbenet... Blev akutambulans mm...

Så tänk på det. Jag har själv ett slidingear med käkrem och ett enöras utan, har två olika stångbett på..

Jag kör two-ear på tränsbett (på show), med ett svart tunt snöre som käkrem (tajt mot hästen så de inte syns) Då kan hästrackarn inte skaka av sig huvudlaget som han lärt sig och jag får den snygga looken som jag vill ha!

Och se, de svarta snöret syns inte:
19798746.jpg

Annars kan du få köpa mitt gamla showträns med pannband:angel:

fick du några kommentarer om din nya underbara sadel :love: :d på första tävlingen då? Jag hoppas du har den inlåst på nätterna! :D

Endel, men mest blickar :D Folk trodde väl att jag var någon supersnobbig pleasurekärring.. Jadå, du har inte en suck om du tänker sno den ;) Den står på mitt rum och är vacker *nördvarning*

Med ett tränsbett kan du råka "lyfta av" tränset över öronen annars och det är ju inte så bra.

Njaa, det kan jag väl kanske inte hålla med om. Jag rider aldrig med käkrem just för att jag tycker det är så onödigt. Jag rider i princip alltid på vanligt 3delat bett och aldrig har jag råkat haka av tränset eller att det har åkt av av sig självt. I såna fall måste man ha dragit väldigt hårt för att det ska åka av.

eller så beror det på hur hårt man har bettet spänt...

jag tänker inte sitta och säga att si och så SKA det vara. Det är en väldigt enkel säkerhetsåtgärd i och med att jag varit med om att det har hänt och det var ingen trevlig upplevelse!

Det är ungefär som att spänna spännet på hjälmen eller sadelgjorden som att spänna en käkrem...

Njaa, det kan jag väl kanske inte hålla med om. Jag rider aldrig med käkrem just för att jag tycker det är så onödigt. Jag rider i princip alltid på vanligt 3delat bett och aldrig har jag råkat haka av tränset eller att det har åkt av av sig självt. I såna fall måste man ha dragit väldigt hårt för att det ska åka av.

Vet flertalet hästar, bl.a min egen som skakar av sig en lr tvåöras på tränsbett. Sett många som 'tappat' huvudlag osv. Men vet även dom som aldirg varit med om det, men det betyder inte att det inte kan hända och den dagen det händer kommer man önska att man satte säkerheten först.

Din lösning med det svartasnöret - du råkar inte ha en närmre bild på det? Lät som en himlans fiffig ide!

Jag rider alltid med käkrem - mest för att det har funnit på tränsen när jag köpt dom. Men käkremmen fyller ju sin funktion just att hindra tränset från att åka av oavsett anledning.

En-öras är läckert men mitt tenderar till att räta ut sig och då sitter det inte så bra längre. Nu har min mamma lånat hem det tränset så jag kan inte bidra med bild. Har för mig nu att det saknar käkrem men är väldigt osäker.

Tänkte passa på och ställa en korkad fråga jag med :D
Tänker köpa ett westernträns, jättesnyggt med conchos, men nåt som gjort att jag alltid tvekat till att beställa är: där man på vanliga träns har ett spänne för bettet sitter det ju typ en "nit" eller likn och hur får man på bettet??:confused: Har aldrig kollat närmare....behöver man ett verktyg eller hur öppnar man ??:laugh:
Kan man ha vanligt bett till? De tränsen jag har sett ser liksom kortare ut just på remmen till bettet eller är det bara inbillning??
Behöver hjälp så att jag äntligen kan beställa mitt fina träns :)

de jag sett har suttit där de ska.. dock kanske det beror på hurvida hästen konstrar eller inte.

har haft ett westernträns :D dock inte enöra. köpte det för att jag tyckte att de vanliga var så tråkiga :rofl:

det är ingen nit, det är en chicago-skruv ;) skruvmejsel! (skruven sitter på baksidan, det man ser framifrån är framsidan av den.. det är 2 delar; snygg framsida och skruv)

Jag kan tänka mig att dom gjordes för att det inte skulle vara några remmar att knäppa för cowbojsarna, det skulle gå fort att tränsa... Men jag kan ha fel och själva "örat" vet jag inte heller varför det finns.

Det jag vill få dig uppmärksam på är dock att om du vill rida på enöras på tränsbett så skaffa ett med käkrem.

Min kompis lyckades med det när hon tog tag i hästen för att den bockade. Plötsligt satt hon med bara tyglar i handen och tränset runt halsen på hästen. Hon ramlade av och bröt nyckelbenet... Blev akutambulans mm...

Så tänk på det. Jag har själv ett slidingear med käkrem och ett enöras utan, har två olika stångbett på..

enligt min handledare (sadelmakar-mästare) har inte käkremmen någon funktion när man rider. den är en säkerhetssak o man ramlar av, så att tränset inte flyger av när hästen är lös..

den är en säkerhetssak så att tränset inte ska åka av vare sig när man rider eller om man flyger av! ;)

Om tränset åker av när man rider är risken större att man åker av om man har en häst som gillar att ta egna initiativ...
Flyger man dock av ändå så skulle jag nog se det mer som en säkerhetsRISK att hästen springer iväg med träns, bett och fladdrande tyglar... :crazy:

Jag vet dock en som flög av sin hopphäst och satte sig på backen med hela tränset i handen? Både käkrem och nosgrimma var fortfarande spänt, men det måste ju vara 1 på 1000 det händer? :D

Senast ändrad:

den är en säkerhetssak så att tränset inte ska åka av vare sig när man rider eller om man flyger av! ;)

Om tränset åker av när man rider är risken större att man åker av om man har en häst som gillar att ta egna initiativ...
Flyger man dock av ändå så skulle jag nog se det mer som en säkerhetsRISK att hästen springer iväg med träns, bett och fladdrande tyglar... :crazy:

Jag vet dock en som flög av sin hopphäst och satte sig på backen med hela tränset i handen? Både käkrem och nosgrimma var fortfarande spänt, men det måste ju vara 1 på 1000 det händer? :D

Nja... inte 1 på 1000... jag vet en som fick lov att fläta fast det vanliga engelska tränset i manen på hästen, för att hästen hade sådan hingst nacke och bara gjorde en "knyck" så var tränset av! Smart, busig och lat kuse... ;)

Man behöver inte dra över huvud taget... Räcker att hästen kliar sig med huvudet mot knäet eller skakar ordenrligt på huvudet så kan man sitta med tränset runt (häst)halsen! Hände mig två ggr under samma ridtur när hästen blev svettig och ville klia/skaka sig.

har hänt samma för mig för många år sedan, med mitt russ...
jag satt mitt i hindret bland alla bommar med hela tränset i handen, alla remmar hela och knäppta.... hästen stod i andra änden av ridbanan! :bump:

Att döma av din avatar så har du islandshäst? Islandshästar har i allmänhet mer man än en quarter t.ex. vilket kanske kan göra att tränset sitter lite fastare.

Jag har nu ingen quarter, men min travare har lyckats skaka av sig ett enöras träns med vanligt tränsbett en gång! Så jag har alltid käkrem numera. Kanske är det också skillnad på hur pass högt man spänner bettet? När jag tar lite mer i tyglarna på tränsbett så lyfts bettet upp en smula i munnen, vilket gör att sidstyckena glappar, vilket i sin tur kan göra att ett enöras träns lättare trillar av.

Jag rider utan käkrem och pannband, tränset består alltså i stort sett bara utav ett nackstycke. Tycker de är mycket smidigare att ta av och på när de inte är massa remmar..
Har aldrig varit med om att det har ramlat av, eller vart i närheten av det.
Rider på tränsbett och ibland stång, tränset ligger lika bra med båda betten. :)

Hittade tyvärr bara en bild när jag hade repgrimman på under...

Liknande trådar

H
Western Jag funderar på ett westernträns, men vet inte riktigt vart jag ska leta. Jag vill ha ett hållbart och funktionellt vardagsträns, tycker...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: busigdemon
·
C
Western En av hästarna som kom hem i Torsdags var AKILAS haflinger Lolla. 9 år gammal och 144 i mkh. Hon är en häst med egen vilja och mkt stark...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: CindyLou
·
Utrustning Nu är det såhär: jag är i stort behov av ett nytt träns till hästen, men hur mycket jag än letar så hittar jag bara träns jag vill ha i...
2
Svar
27
· Visningar
2 671
Senast: Ickiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka