Westernsadlar med X-full bom

Lycanthrope

Trådstartare
Vilka märken ska jag kika efter om jag är vill ha en riktigt vid bom?

Jag vet ju att simcos draft horse modell finns, men har inte sett någon på riktigt men den ska ju vara rätt vid som jag förstått.

Har provat en garland butterfly reiner i x-full bom som nog var lagom vid, men för rak.

Men nu tänkte jag försöka hitta en westernsadel som passar oss och skulle bara behöva lite tips på vilka märken som ens gör riktigt vida westernsadlar.

Sv: Westernsadlar med X-full bom

Jag har en Rocking B sadel extra full med något svängd bom, kan det vara något för er? Vet ju inte exakt hur vid den är men kan mäta om du vill kolla upp den?

Ja tack gärna.

Wintec wide sadeln ligger bra med det vidaste järnet, tror det är 125 grader.
Hon är lagom platt (bruksnordsvensk) men framförallt bred kring manken.

De flesta har väl breda modeller?
Har själv två (gamla) Simco, vet inte vad modellerna heter. Båda är breda och passar på det mesta.
Vet att Deuber har breda bommar. Man kan även specialbeställa, kostar inte speciellt mycket.

Finns ju en ny draft på börjes, abetta (syntet). Vad jag vet om simcos modell så är den svängd.

Till min breda fjord med svängd rygg hade jag en Double C Classic trailride Xfqh, kanske vore något?

Så nu har jag kommit mig för att mäta vidden på sadeln, mätte vid conchona, om man mäter på övre delen av conchos så är den 22 cm om man mäter på nedre delen av conchos är den 26 cm, har ingen aning om vad det blir för vinkel, men kanske kan det ge ett hum i alla fall?

Rekommenderar Continental Equiflex.
Jag har en modell 186 (xxl) med bom 50 (något svängd) till en häst som är rejält bred över ryggen, särskilt vid manken. Den är super.

Har också en sådan. Hade Simco innan men den blev för bred när han gick ner i vikt, dessutom var den för svängd (vissa säger att westernsadlar inte kan vara olika kurvatur på bommen men vet inte, jag upplevde den svängd).

576112_10151477933464648_1905249177_n.jpg

Inte? Nu var det väl inte det som var frågan?

Kan ju vara för att han står och vilar och dessutom står böjd åt höger.. Bilden la jag ut om någon var intresserad av hur sadeln såg ut.

Tycker också det men inte enligt alla, har sett flera sadelmakare som skrivit det motsatta här och på FB.

Åsikterna går säkert isär om det mesta inom sadelmakeriet :angel: . Men med tanke på att bomtillverkare som gör bommar på måttbeställning, vill ha hästens ryggkurva också (inte bara vidder/breder etc), så står jag fast. En sadel som inte har samma form som hästens rygg, är en sadel som inte passar, oavsett typ av sadel.

Jag tycker också som sagt att det finns mer eller mindre svängda bommar, försöker inte övertala dig om något :)

Jag ber om ursäkt om det lät som att jag försökte försvara mig, det var inte meningen. Ville mest utveckla :)

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: Lycan
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 423
Senast: Fibusen
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 851
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 375
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama