TACK för ett väldigt bra svar.
jo faktiskt har det mkt med hur sadeln ligger, iaf på min häst, eftersom hans mage är så rund
så dras ju sadelgjorden fram av magen och ju längre fram sadelgjorden är fäst i sadeln destå mindre är ju risken eller hur?!
den sadel jag har nu har tyvärr stropparna fästa väldigt långt bak på sadeln så när jag sadlar som jag vill ha sadeln på ryggen så är sadelstropparna mitt under magen typ.
som jag sett på westernsadlar så är sadelgjorden väldigt långt fram.
sen vore det intressant att veta hur man spänner sadelgjorden på en westernsadel eftersom jag sett att ni har ju bara som ett skärp...alltså en pinne på sadelgjorden om du förstår haha ja svamlar
Jo, visst. om fästena för sadelgjorden sitter längre fram så är det ju mindra kraft som drar fram sadeln.. Men jag vet inte om westernsadlarnas gjordar sitter så mkt längre fram egentligen. Sadelgjorden hamnar ju på samma ställe under magen iallafall. Det är nog mer olika från modell till modell än vad det skiljer engelskt/western.
den där flankgjorden, bakgjord är det samma sak och vad är det till för? borde det inte ha samma nytta då om de är till för att sadeln inte ska glida fram i en häftig slide stop tex borde man då inte kunna använda dom till att hålla kvar sadeln i rätt läge i vanliga fall med? hur är de fästade och hur fungerar det?(bild?)
Flankgjord och bakgjord är samma sak. Den är till för att förhindra att sadeln slår upp i bakkant när man fångat en kossa och lindat lassot runt hornet.. Den förhindrar alltså inte att sadeln åker framåt och skall inte heller spännas åt hårt. Saxat från tumbleweeds hemsida.. "Är sadeln utrustad med flankgjord så ska man av säkerhetsskäl tänka på följande; spänn alltid flankgjorden sist när du sadlar och spänn alltid upp flankgjorden först när du sadlar av. Flankgjorden skall ej spännas hårt utan bara ligga intill hästens buk. När man sedan rider så brukar flankgjorden hänga lös en par centimeter under buken. Man bör också ha en sk connector-strap, en läderrem mellan sadelgjord och flankgjord för att förhindra att flankgjorden åker upp i skapet."
okej men är inte en westernsadel helt slät under alltså man behöver väl en padd för att bilda en kanal för ryggraden för de har väl ingen inbyggd kanal som tex engelska sadlar?
Helt slät är den väl inte, men kanalen är ju inte lika markant som på engelska sadlar..
hur vet man igentligen att det blir en ordenligt kanal för ryggen endast med en tjock padd/filt?
vad ska man igentligen ha under westernsadel för att det ska vara tillräckligt för ryggen och varför har man nåt under en westernsadel?
för så har ju jag på min bomlösa men padden jag har, har två ilägg som bildar en kanal så ryggraden går fri, varför är det inte så på westernsadlar igentligen?.
Hum, jag har faktiskt aldrig riktigt tänkt på det där med kanalen för ryggen.. Det känns som att belastningen sprids så jämnt över ytan där sadeln ligger att ryggraden skulle komma att avlastas automatiskt..
Man ska (bör?) ha en pad under. Oftast blir bara en filt för tunnt. Men varför efentligen... Det där måste jag nog fundera på. Fast, en westernsadel är ju inte stoppad på något vis som en engelsk sadel är. Så paden blir ju mjukare ("stötdämpande..") mot hästryggen än bara sadeln.
Och så kan man ju ha padar som är built-up eller Cut back om man har en sadel som är för vid i fram alt. lite låg över manken..
så du menar att om jag har en 16 i vanliga fall så skulle jag ha
14,5 -15 i western...???
är en 14,5 väldigt liten?
Jag har 17" på mina engelska sadlar och tror det är 16" på westernsadeln. Så du borde säkert kunna ha 15".. Sitsens utformning kan ju variera hur stor sadeln känns.. Bara att provsitta!
om man vill mäta en westernsadels sits hur kan man få fram hur lång sitsen är? alltså varitfrån mäter man och i vilket mått....i vanliga sadlar är det ju tum och en tum är väl 2,5cm har jag för mej?!
lr de mäts kanske i tum de med.
Westernsadlar mät ju definitivt i tum, jenkarna har ju inte förstått det där med SI... Men riktigt hur man mäter en W-sadel, det vet jag inte.