Westernsadelns delar:)

Gullan86

Trådstartare
hejsan!
haha jag är värsta nybörjararen på western men skulle behöva lite proffs hjälp från er;)

det är så att min bomlösa sadel som jag har nu glider fram väldigt mycket och jag funderar på om jag kan ta lite ideer från westernsadlarna och klura ut nåt bra sätta att fästa sadeln på så den inte glider.

men för att klara det skulle jag behöva en bild på när ni sadlat med er westernsadel och en liten förklaring hur man sadlar, hur allt ska sitta, varför och vart, vad det heter och så skulle heller inte skada, har alltid undrat nämligen.

och det skulle vara kul att höra vad ni tycker om att lägga en westernsadel på en liten kortryggad(max 35cm anläggningsyta)överbyggd islandhäst är det stört omöjligt? hur små sadlar finns det? hur långa är dom?
jag e rätt liten själv så jag skulle kanske kunna ha en barnstorlek?

läste om nåt som hette "flankgjord" vad är det till för? och vad är det för nåt/vart sitter det?

jättesupertacksam för hjälp/uppfinnaren:angel:

Senast ändrad:
Sv: Westernsadelns delar:)

ingen? kanske bäst jag skrivet ett inlägg på gnägg istället? för här verkar ju inte folk kolla?!

men gu va trist tur man inte håller på med western, då hade man ju inte haft någon att disskutera med.

Kan inte komma på nån "idé från westernsadlarna" som skulle göra att en bomlös sadel ligger bättre. Vitsen med westernsadeln är ju ATT den har en ordentlig bom! En väl inpassad westernsadel ligger där den ska.

Visst finns det små westernsadlar! Jag hade en liten en till en shettis. Det som du skulle titta efter vore väl en rundskuren.

tack....äntligen ett svar hihi.

jaha näe okej jag tänkte mest på om jag kunde lära mig hur sadelgjorden spänns och hur allt sitter lixom det verkar vara en hel del mer än på en engelsk sadel tex.

hur inpassar man westernsadlar då är det som vanliga sadlar?(med bom alltså).

hur små westernsadlar kan man trycka ner sej i då alltså tex 16-16,5 sits hur stort är det på en westernsadel? alltså vad heter måttet?
och hur långa kan de va tror du?.

va hade du för str till din shettis?.

vad är rundskuren då?

HUR sadelgjorden spänns borde väl inte ha något att göra med hur sadeln sedan ligger? Och inte finns det annat som gör att sadeln sitter som den ska, vad jag vet. Om det du syftar på är brösta och bakgjord så används det inte i första hand för att sadeln inte sitter som den ska, utan de är till för att sadeln ska stanna kvar även under stora påfrestningar som vid roping. Däremot så använder många brösta t.ex. för att det är snyggt, men det är ju en annan sak! jag har bara en vanlig gjord på mina sadlar.

En westernsadel ska passa till hästens rygg, ligga an längs hela ryggen men lämna ryggraden fri, precis som en engelsk.

Jag vet faktiskt inte vad det var för storlek på shettissadeln, men det finns ponnysadlar i stl 12" och 14" tror jag. Själv har jag en 15,5" och en 16" och jag är inte speciellt liten, skulle nog ha 17" i engelsk sadel tror jag (det var längesen jag red engelskt...). Man brukar säga att du ska ha en tumstorlek mindre i westernsadel, eftersom sätet mäts lite olika samt att de är helt olika utförande på dem.

Här är en blid på en rundskuren sadel och ett exempel på en med fyrkantiga "skirts":
thesaddleshop_1923_1289862
thesaddleshop_1923_1226197

Senast ändrad:

TACK för ett väldigt bra svar.
jo faktiskt har det mkt med hur sadeln ligger, iaf på min häst, eftersom hans mage är så rund:angel: så dras ju sadelgjorden fram av magen och ju längre fram sadelgjorden är fäst i sadeln destå mindre är ju risken eller hur?!
den sadel jag har nu har tyvärr stropparna fästa väldigt långt bak på sadeln så när jag sadlar som jag vill ha sadeln på ryggen så är sadelstropparna mitt under magen typ.

som jag sett på westernsadlar så är sadelgjorden väldigt långt fram.
sen vore det intressant att veta hur man spänner sadelgjorden på en westernsadel eftersom jag sett att ni har ju bara som ett skärp...alltså en pinne på sadelgjorden om du förstår haha ja svamlar:crazy:

den där flankgjorden, bakgjord är det samma sak och vad är det till för? borde det inte ha samma nytta då om de är till för att sadeln inte ska glida fram i en häftig slide stop tex borde man då inte kunna använda dom till att hålla kvar sadeln i rätt läge i vanliga fall med? hur är de fästade och hur fungerar det?(bild?)

okej men är inte en westernsadel helt slät under alltså man behöver väl en padd för att bilda en kanal för ryggraden för de har väl ingen inbyggd kanal som tex engelska sadlar?
hur vet man igentligen att det blir en ordenligt kanal för ryggen endast med en tjock padd/filt?
vad ska man igentligen ha under westernsadel för att det ska vara tillräckligt för ryggen och varför har man nåt under en westernsadel?

för så har ju jag på min bomlösa men padden jag har, har två ilägg som bildar en kanal så ryggraden går fri, varför är det inte så på westernsadlar igentligen?.

när du säger att den ska ligga an längs hela ryggen, hur vet man när sadeln slutar då haha.

så du menar att om jag har en 16 i vanliga fall så skulle jag ha
14,5 -15 i western...???
är en 14,5 väldigt liten?

om man vill mäta en westernsadels sits hur kan man få fram hur lång sitsen är? alltså varitfrån mäter man och i vilket mått....i vanliga sadlar är det ju tum och en tum är väl 2,5cm har jag för mej?!

lr de mäts kanske i tum de med.

okej tack så jättemkt för bilderna nu fattar jag precis:bow:

HUR sadelgjorden spänns borde väl inte ha något att göra med hur sadeln sedan ligger? Och inte finns det annat som gör att sadeln sitter som den ska, vad jag vet. Om det du syftar på är brösta och bakgjord så används det inte i första hand för att sadeln inte sitter som den ska, utan de är till för att sadeln ska stanna kvar även under stora påfrestningar som vid roping. Däremot så använder många brösta t.ex. för att det är snyggt, men det är ju en annan sak! jag har bara en vanlig gjord på mina sadlar.

En westernsadel ska passa till hästens rygg, ligga an längs hela ryggen men lämna ryggraden fri, precis som en engelsk.

Jag vet faktiskt inte vad det var för storlek på shettissadeln, men det finns ponnysadlar i stl 12" och 14" tror jag. Själv har jag en 15,5" och en 16" och jag är inte speciellt liten, skulle nog ha 17" i engelsk sadel tror jag (det var längesen jag red engelskt...). Man brukar säga att du ska ha en tumstorlek mindre i westernsadel, eftersom sätet mäts lite olika samt att de är helt olika utförande på dem.

Här är en blid på en rundskuren sadel och ett exempel på en med fyrkantiga "skirts":
thesaddleshop_1923_1289862
thesaddleshop_1923_1226197

TACK för ett väldigt bra svar.
jo faktiskt har det mkt med hur sadeln ligger, iaf på min häst, eftersom hans mage är så rund:angel: så dras ju sadelgjorden fram av magen och ju längre fram sadelgjorden är fäst i sadeln destå mindre är ju risken eller hur?!
den sadel jag har nu har tyvärr stropparna fästa väldigt långt bak på sadeln så när jag sadlar som jag vill ha sadeln på ryggen så är sadelstropparna mitt under magen typ.

som jag sett på westernsadlar så är sadelgjorden väldigt långt fram.
sen vore det intressant att veta hur man spänner sadelgjorden på en westernsadel eftersom jag sett att ni har ju bara som ett skärp...alltså en pinne på sadelgjorden om du förstår haha ja svamlar:crazy:
Jo, visst. om fästena för sadelgjorden sitter längre fram så är det ju mindra kraft som drar fram sadeln.. Men jag vet inte om westernsadlarnas gjordar sitter så mkt längre fram egentligen. Sadelgjorden hamnar ju på samma ställe under magen iallafall. Det är nog mer olika från modell till modell än vad det skiljer engelskt/western.

den där flankgjorden, bakgjord är det samma sak och vad är det till för? borde det inte ha samma nytta då om de är till för att sadeln inte ska glida fram i en häftig slide stop tex borde man då inte kunna använda dom till att hålla kvar sadeln i rätt läge i vanliga fall med? hur är de fästade och hur fungerar det?(bild?)
Flankgjord och bakgjord är samma sak. Den är till för att förhindra att sadeln slår upp i bakkant när man fångat en kossa och lindat lassot runt hornet.. :) Den förhindrar alltså inte att sadeln åker framåt och skall inte heller spännas åt hårt. Saxat från tumbleweeds hemsida.. "Är sadeln utrustad med flankgjord så ska man av säkerhetsskäl tänka på följande; spänn alltid flankgjorden sist när du sadlar och spänn alltid upp flankgjorden först när du sadlar av. Flankgjorden skall ej spännas hårt utan bara ligga intill hästens buk. När man sedan rider så brukar flankgjorden hänga lös en par centimeter under buken. Man bör också ha en sk connector-strap, en läderrem mellan sadelgjord och flankgjord för att förhindra att flankgjorden åker upp i skapet."

okej men är inte en westernsadel helt slät under alltså man behöver väl en padd för att bilda en kanal för ryggraden för de har väl ingen inbyggd kanal som tex engelska sadlar?
Helt slät är den väl inte, men kanalen är ju inte lika markant som på engelska sadlar..
hur vet man igentligen att det blir en ordenligt kanal för ryggen endast med en tjock padd/filt?
vad ska man igentligen ha under westernsadel för att det ska vara tillräckligt för ryggen och varför har man nåt under en westernsadel?

för så har ju jag på min bomlösa men padden jag har, har två ilägg som bildar en kanal så ryggraden går fri, varför är det inte så på westernsadlar igentligen?.

Hum, jag har faktiskt aldrig riktigt tänkt på det där med kanalen för ryggen.. Det känns som att belastningen sprids så jämnt över ytan där sadeln ligger att ryggraden skulle komma att avlastas automatiskt..
Man ska (bör?) ha en pad under. Oftast blir bara en filt för tunnt. Men varför efentligen... Det där måste jag nog fundera på. :) Fast, en westernsadel är ju inte stoppad på något vis som en engelsk sadel är. Så paden blir ju mjukare ("stötdämpande..") mot hästryggen än bara sadeln.
Och så kan man ju ha padar som är built-up eller Cut back om man har en sadel som är för vid i fram alt. lite låg över manken.. ;)

så du menar att om jag har en 16 i vanliga fall så skulle jag ha
14,5 -15 i western...???
är en 14,5 väldigt liten?
Jag har 17" på mina engelska sadlar och tror det är 16" på westernsadeln. Så du borde säkert kunna ha 15".. Sitsens utformning kan ju variera hur stor sadeln känns.. Bara att provsitta! :D

om man vill mäta en westernsadels sits hur kan man få fram hur lång sitsen är? alltså varitfrån mäter man och i vilket mått....i vanliga sadlar är det ju tum och en tum är väl 2,5cm har jag för mej?!

lr de mäts kanske i tum de med.
Westernsadlar mät ju definitivt i tum, jenkarna har ju inte förstått det där med SI... Men riktigt hur man mäter en W-sadel, det vet jag inte.

Kursiverade och fettade mina svar.. :)

Senast ändrad:

Detta med sadlar e inte lätt.Men när sadeln ligger på hästen ska själva stommen där hornet e fäst, ska ligga ca 5 cm bakom skulderbladet när benet e lyft.sen finns det en massa läder men det stör inte.Då ska sadelgjordsfästena ligga i sadelgjords läget då e det bra.Det finns olika riggningar så har man otur kan sadelgjorden hamna just på magen o då glider sadeln fram...

På en westernsadel får man inte till någon kanal så det behövs inte(vet ej varför)Den e ganska hård under inte stoppad som en vanlig sadel så det behövs pad ,det finns i lika material o tjocklekar.

Sitsen tror jag mäts fram på sitsen till längst bak på bakvalvet.

När min häst skulle lära galopp så ville hon gärna bocka lite o då ville sadeln åka fram men det hjälpte med bakgjorden då höll den i lite så den inte föll fram så mycke.

Senast ändrad:

Du har redan fått en del svar på dina frågor, ser jag, här kommer lite kompletteringar: Här är en bild på bommen i en westernsadel, där syns det tydligt att det finns en kanal längs ryggraden. Sadeln ligger alltså inte an där, det kanske kan verka så eftersom det finns en del läder där.
bowman-tree-200.jpg

På den här sidan kan du läsa mer om "rigging" som maja_70 skriver om: http://www.western-ridning.com/utrustning/sadlar/Att-vaelja-sadel.html
Riggingens position anger alltså var sadelgjorden är fästad. En westernsadel kan ha sadelgjorden fästad i olika positioner, längt fram, eller längre bak, vilket alltså kan påverka hur sadeln ligger. Jag missuppfattade dig när du frågade om hur sadelgjorden fästes, jag trodde du menade hur man drog åt den, eller hur man satte fast den, inte var nånstans den var fästad på sadeln. De flesta sadlar har en fast position för riggingen, men det finns även sadlar som har dubbel rigging och då kan man välja om man vill ha gjorden fästad längre fram eller längre bak.

Liknande trådar

Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 490
Senast: Blimblom
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 180
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka