westernsadelgjord

S

__Stilett__

och en stångfråga!!

hej.. jag ska beställa en westernsadelgjord till min westernsadel.

vet att min häst har 70 cm gjord på dressyrgjord till engelsk sadel.
är det samma mått på en westernsadelgjord, tex 70 cm?
bara så jag vet vad jag beställer :-)

vilken stång rekomenderas? (för en som ska börja rida med det. hästen har gått på kandar innan) verkar finnas många o välja på....kan en sådan här vara ok?

tack på förhand.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: westernsadelgjord

Ja, beställ en 70, det är en bra början. Gjorden ska inte gå för högt upp på sidorna, för att minimera risken för skav.

Vad gäller bettfrågan så ska jag inte ge råd, men börja med det enklaste, mildaste du hittar. Om du inte kan ta hjälp av nån erfaren, så kanske du får testa dig fram...?
Skulle dock inte rekommendera bett med ledade stänger o sånt, utan börja simpelt och enkelt. Tror du är på god väg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 499
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar