westernsadel

Rosen

Trådstartare
Jag har tyckt att min westernsadel passat ganska bra på min häst. Den är möjligen i trångaste laget. Jag har tänkt att köpa en annan när min unga häst har musklat till sig lite bättre. Jag rider inte med westernsadel varje dag utan jag skiftar mellan den och en vanlig ridsadel. Det problem jag har med sadeln är att den lägger sig snett. Jag sadlar rakt och när jag har ridit ett pass ligger den alltid snett på hästen. Vad är orsaken till det? Jag kan ju förstås vara sned när jag rider men jag har försökt att tänka på att sitta rätt och inte orsaka snedheten i sadeln.

är det bara westernsadeln som lägger sig snett? Om din engelska sadel också gör det kan det vara hästen som är musklad ojämt. Om den egelska sadeln ej kanar snett är det kanske westernsadeln som är sned.

Om det nu inte är sadeln som är sned så kan det vara så att hästen skjuter över dig och sadeln till någon sida.
Min unga häst gjorde det för att hon inte var tillräckligt stark i ena sidan. Då är det en träningsak..

Om sadeln är för trång framtill och riggingen är olämpligt placerad så kan den klämma den mot bogbladen. Hästen kan skjuta fram ena sidan (bogen) för att avlasta detta obehag och det KAN vara en orsak till att sadeln hamnar snett på hästen

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: Emro
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 792
Senast: Seabaz
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: liiinnea
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 846
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar