Westernridning bra för hästar med ryggproblem???

L

lilla_jag86

Min sköthäst har kissing spines. kan westernridningen vara ett bra sätt att rida henne på? :confused:

Hon har kissing spines, men går bra att rida ändå. bara det att hon stundtals blir hög i son form, och stundtals stressad. tänkte att westernidning kasnke kunde göra henne mer avslappnad och låg...

Avslappnad eller låg fram kanske, men i form bakifrån och framåt hjälper nog mer. Försök få henne att sätta baken under sig lite mer för att i sin tur få igång ryggen. Ryggmuskler är alltid bra att ha, men det tar lite tid att få dom. Det går bra med vilken bra ridning som helst, inget speciellt med western, fast en westernsadel kanske skulle vara skönt för henne? :idea:

Kissing spines = överridande tornutskott. dvs brosk och benpålagringar på tornutskotten som gör att de i vissa lägen nuddar varandra vilket klämmer på nerverna och orsakar tillfälliga smärttillstånd.

/TIGERHEART

Som någon annan skrev så tror jag inte att det spelar någon roll vilken ridstil du använder. Nu är jag inget proffs på "kissing spines" men.....

Jag tror att rida henne med målsättningen att hon ska arbeta lång o låg i formen borde vara bra. Träna henne att bära upp sig själv så kanske hon hittar lägen själv där det inte gör ont?! En bra sadel är a-ö!
Besvärligt att rida hästar man vet har ett smärtproblem, man vet ju inte hur mycket man kan begära av dem men jag gissar att hästen ska användas till prommenad ridning!?

Ett tips från mig är att ställa frågor på någon veterinär sida ex Agrias fråga veterinären!! Känner den veterinären som svarar på de frågorna o hon är duktig!! Så kan du få tips på hur hästen bäst arbetas! :)

mvh/Ellinor

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 447
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
500
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar