Western bladsadel

Magica

Trådstartare
Hej!
Har köpt en billig (dock inte billig modell utan billig begagnad på en loppis) westernsadel som enligt säljaren är en bladsadel. Är det detsamma som bomlös och vad ska man ha för pad under en sådan? Sedan saknas det en Tie Strap och tänkte byta ut den befintliga. Är de får Börjes för 49,50 skit eller går det att satsa på om man använder sadeln max 2- gånger i v?

Tackar på förhand!

Sv: Western bladsadel

Från CM sadelmakeri´s sida:

En bladsadel är helt enkelt en sadel vars bom har en bred anläggninsyta, och där bomboladen sticker utanför bakvalv och ibland som på westernsadeln, även framvalvet. Denna sadeltyp har därför stor viktfördelning och lämpar sig därför särskilt bra för längre ridpass. Är Du som jag och spenderar mestadelen av tiden till häst i skog och mark, gärna med fika i sadelväskorna och svampkorgen i högsta hugg om hösten. Då är viktfördelning och praktisk användning såsom att kunna ha med sig sadelväska och regnrock något att fundera över. Men westernsadeln är inte den enda viktfördelande sadeltypen, det finns många andra typer av sk bladsadlar, och man kan fatiskt bygga på en westernsadel utan horn.
Jag brukar jämföra den engelska sadeln med en sportsko, eller gympasko, och bladsadeln såsom westernsadeln, en stabil vandrarkänga. den eneglska sadeln utformades ursprungligen för jaktridning, och att springa snabbt och hoppa högt. Den är inte tänkt till tung belastning eller långa pass. Den är dock oslagbar till sportridning såsom dressyr, hopp och galopp.

Men för oss som hellre kollar in vad som döljer sig runt nästa krök utmed slingrande skogstigar, än slipar på banan till nästa hopptävling, gör kanske bäst i att utrusta vår kära kamrat hästen med en stabil "vandrarkänga"!

Yes den texten hittade jag men min fråga kvarstår: vad har man för pad under?

Och är de tie strapsen jag nämnde nåt att ha?

Ingen? :( jag är helt ny på detta och lyckas inte google fram svaret ang pad.

Det beror väl på hur hästen ser ut och hur sadeln ligger an? En vanlig westernpad om sadeln ligger bra och plant med det. Om hästen har hög smal manke kan en built-up pad passa bättre. Mitt råd är att ringa eller söka upp en butik för westernutrustning och fråga. Finns flera företag som säljer på postorder som säkerligen gärna hjälper sig om du ringer till dem.
Till exempel de som brukar stå i på mässan i Globen och håller till i Sala.

Jag hade nog provat tie strpen från Börjes, men haft i bakhuvudet att man ofta år den kvalité man betalar för ;)

//Cattis
- egentligen inte så hemma på westernutrustning

;) tackar för svar. ska kolla runt lite på paddar mm. och kanske testa de där tie stripen från Börjes. kan ju alltid testa ;)

Ska kolla närmare på måndag. Lade på den snabbt idag för att se så den låg bra på henne. Den är använd till en nordsvensk innan och min häst är en nordsvensk hon med. Hon är rätt bred och platt över ryggen. så där är en "kanal" mellan henne och sadeln. Men kan kolla närmare på måndag. :)

Kan ju säga att Börjes straps är bättre än Hööks :angel:

Frågan om vilken pad; smaken är som baken. En del vill ha tjocka ullpads, andra gillar pressad filt. Ytterligare andra vill ha med neoprenundersida medan andra vill ha helt i moderna material.

Själv är jag väldigt förtjust i min Formiga-pad.

sa lange det ar en padd tjock nog for att fungera som vaddering sa funkar det.

4-5 cm tjock, uppskattningsvis

Special och special, en pad för westernsadel är det man ska ha. Sen vilken sort kvittar.

Special och special, en pad för westernsadel är det man ska ha. Sen vilken sort kvittar.

Njaa, det håller jag väl inte med om Sthu... Saknar min häst muskler behöver jag en buildt up-pad, vill jag vara bekväm tar jag en neoprenpad, men vill jag det bästa för hästen tar jag en ullpad... ;)

Och där har jag en helt annan åsikt :p
Förstår inte varför alla är så insnöade på ull. Sure, det har helt okej tryckutjämnande egenskaper, men inget mirakulöst. Renskinn är mycket bättre där. Moderna material finns det med, som är minst lika bra som ull.
Och sen beror det på hur ullen har behandlats, både vid tillverkningen och skötseln efteråt.

Smaken är som baken :p

Ok, då förstår jag lite bättre vad som behövs och kan användas mm. :)

Tackar för svaren!

Den tiestrap och offbillet du frågade om har jag använt i många år nu och fungerar alldeles utmärkt! ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej, Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en...
Svar
11
· Visningar
4 612
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 170
Senast: TinyWiny
·
Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 635
Senast: gutenviks
·
H
Utrustning Hej! Skulle vara intressant att jämföra hur mycket pengar som "försvinner i sjön" när man säljer sin sadel eller hur mycket du gav för...
Svar
4
· Visningar
1 229
Senast: Emmah.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama