Sv: Welsh Quarter kombination, bilder, berätta
Vad är tanken med korsningen? Jag frågar så eftersom många när en dröm om att göra det ultimata fölet som de alltid skall behålla men efter åtskilliga år här på buke har jag lärt mig det är ytterst sällan någon behåller den där drömavkomman som senare visar sig vara inte alltför lättsåld.
Rent krasst skapar du en häst som inte är värd särskilt mkt på marknaden. Ett fint, visat Welsh Cob sto som du tar ett rasrent föl på så får du mera betalt för fölet som Welsh Cob än som korsning.
Dessutom kostar ett språng på en Qh betydligt mera än på en Welsh.
Den häst du funderar på att skapa kommer med all sannolikhet att bli en mycket stabbig D-ponny. Hingsten måste ha väldigt bra galopp som han nedärver för att kompensera Wesh Cobens i mitt tycke sämre galopp. Sen får man be till gud för att det blir något vettigt av traven.
Eftersom man inte vet hur gångarterna blir så är det svårt att veta vilka inriktningar som den blivande hästen kan passa för. Dock tror jag att det kan bli en mkt trevlig familjehäst mot allround och körning. Dock vill jag tro att Cobbarna har mycket huvud. Tillräckligt mkt för att inte vara säker på att det blir så lättsamt att då kombinera det med en tuff Qh.
Nu skall du inte se mitt inlägg som att jag kastar sten men jag försöker vara krass. Eftersom jag själv fött upp ett par mkt lyckade Welsh X Qh så kallade Quarterponys så tycker jag mig ha en smula insyn i båda raserna.
Anledningarna till att jag valde att producera dem är mkt enkla. Idag finns redan etablerade och duktiga uppfödare inom båda raserna. Sälv är jag inte så storvuxen och min dotter är det inte heller, jag föredrar mindre hästar och i många fall ponnysar.
Welsh sekt B är erkänt bra barnponnys med talang i både hopp och dressyr. Inte så högt steg som sekt C men ändock luftigare än Qh som är mera markbunden.
Welsh hingstarna är väldigt billiga att betäcka med trots att man väljer en som är gokänd och bara lämnar klass 1 föl.
Så min tanke är enkel jag ville producera en mor-dotter häst som stannar på D ponnymåttet. Qh brukar ge dem litet extra tryck i rumpan så med talangen från Welsh brukar hoppa som fan om man säger så. De flesta ungar vill hoppa idag och mamma eller storasyster kan använda ponnyn till sina intressen, Western eller allround. Dock blir de inga vidare dressyrhästar eftersom de brukar få aningens för markbunden gång från Qh.
De är lätta, smidiga men ändå litet mera viktbärande än en vanlig D-ponny. Många föräldrar gillar dem för de inte är så stora (många vuxna kvinnor vill ha mindre hästar, titta bara på Islandshästarnas framgångar hos kvinnor över 40).
De får de litet grövre benen bättre fötterna från Welsh samt är väldigt lätta att hantera. Inte så tuffa som Qh.
Ja, jag kan räkna upp massor av skäl till att jag vill göra dem och målsättningen var varje gång att behålla dem för jag ville ha en liten häst med Qh i och har verkligen älskat dem. Men tyvärr har det bara blivit hingstar så jag är inte bättre än alla andra för jag har precis som alla andra hobbyavlare sålt mina avkommor.
Dock har jag kunnat sätta ett så pass lågt pris på dem att jag har kunnat välja hem åt dem så de har de bästa hem de kan få enligt min mening.
Detta är Fiftys Stolen Heart, han är född 2009. På bilden är han ca 4 månader. Nu är han treåring, mkt lovande och vann sin första tävling trail-in-hand i slutet av förra året som tvååring.
Han kommer såsmåningom bli helt vit då han ärvt skimmelanlaget av sin Welshpappa som är godkänd och bara lämnar klass 1 föl.
Detta är Fifty Beers Later, född 2011. På bilden är han ca 6 veckor. Eftersom han bara är ettåring så kan man inte säga mera än att han är otroligt lätthanterlig i jämförelse med sina jämnåriga hagkamrater där ägarna bokstavligen släpas efter sina hästar.
Dock har han väldigt fina och lätta gångarter med plus för galoppen, kanske inte konstigt då pappan är visad med visad med 41 poäng. Treårstestet 878898=48 poäng samt gångartsdiplom. Hoppoäng 878878=46 poäng.
Natural Leadchanger som sin mor.
Och fortfarande jag väntar desperat på ett stoföl!!
mvh Eva