Welsh Quarter kombination, bilder, berätta

welshtoka

Trådstartare
Har i många år velat betäcka vårt welsh sektion C 135 cm med Quarterhingst en det mindre slaget med avsikt att behålla för egen del och planen är att göra det våren 2013. Uj- det är alldeles för långt dit vad det känns som nu.

Är det fler som gått i de tankarna eller har en sån skapelse? Berätta gärna mer o lägg in bild.

Sv: Welsh Quarter kombination, bilder, berätta

Jag står lite i valet och kvalet själv. Rent eller partbreed??? Ja det är frågan :o ...Har mina skäl och randiga orsaker till att jag tvekar på rent även om hästen är en mycket god typ för sin ras...men, för min del tar jag gärna en part breed med en qh eller ph. Hon är inte visad än...tänkte försöka hinna med det i år och det avgör väl lite vilket jag väljer ;). Lilly är en Welsh Cob.

32439181.jpg

32603623.jpg

Den där är det nästan en synd att lägga något annat än en Welsh Cob på. :love: Hon är fantastisk!

Jag lovar...blir omdömet att hennes stam är viktig för ren avel så blir det ren avel...men jag vet också att just welsh part breed är högst uppskattade...så tanken har föresvävat mig att lägga en qh på henne...tanken ;)

Vårt sto är visad och av god rastyp med bra rörelser.
Tror hon kan vara toppen att använda även mot Q-hingst. Det som skiljer sig markant mellan rasen är ju oftast rörelserna, welshen med luftiga rörelser medan quarter-paint är mer markbundna även om steget i sig kan luta till bra.
Raserna har en del likheter så utseende tror jag på. Welshen han vara lite mer nerv i medan Q ofta har on/off knappen när det behövs.
Bra ston ska man inte vara rädd att gå över gränsen med ibland:D

Vad är tanken med korsningen? Jag frågar så eftersom många när en dröm om att göra det ultimata fölet som de alltid skall behålla men efter åtskilliga år här på buke har jag lärt mig det är ytterst sällan någon behåller den där drömavkomman som senare visar sig vara inte alltför lättsåld.

Rent krasst skapar du en häst som inte är värd särskilt mkt på marknaden. Ett fint, visat Welsh Cob sto som du tar ett rasrent föl på så får du mera betalt för fölet som Welsh Cob än som korsning.
Dessutom kostar ett språng på en Qh betydligt mera än på en Welsh.

Den häst du funderar på att skapa kommer med all sannolikhet att bli en mycket stabbig D-ponny. Hingsten måste ha väldigt bra galopp som han nedärver för att kompensera Wesh Cobens i mitt tycke sämre galopp. Sen får man be till gud för att det blir något vettigt av traven.
Eftersom man inte vet hur gångarterna blir så är det svårt att veta vilka inriktningar som den blivande hästen kan passa för. Dock tror jag att det kan bli en mkt trevlig familjehäst mot allround och körning. Dock vill jag tro att Cobbarna har mycket huvud. Tillräckligt mkt för att inte vara säker på att det blir så lättsamt att då kombinera det med en tuff Qh.

Nu skall du inte se mitt inlägg som att jag kastar sten men jag försöker vara krass. Eftersom jag själv fött upp ett par mkt lyckade Welsh X Qh så kallade Quarterponys så tycker jag mig ha en smula insyn i båda raserna.

Anledningarna till att jag valde att producera dem är mkt enkla. Idag finns redan etablerade och duktiga uppfödare inom båda raserna. Sälv är jag inte så storvuxen och min dotter är det inte heller, jag föredrar mindre hästar och i många fall ponnysar.
Welsh sekt B är erkänt bra barnponnys med talang i både hopp och dressyr. Inte så högt steg som sekt C men ändock luftigare än Qh som är mera markbunden.
Welsh hingstarna är väldigt billiga att betäcka med trots att man väljer en som är gokänd och bara lämnar klass 1 föl.

Så min tanke är enkel jag ville producera en mor-dotter häst som stannar på D ponnymåttet. Qh brukar ge dem litet extra tryck i rumpan så med talangen från Welsh brukar hoppa som fan om man säger så. De flesta ungar vill hoppa idag och mamma eller storasyster kan använda ponnyn till sina intressen, Western eller allround. Dock blir de inga vidare dressyrhästar eftersom de brukar få aningens för markbunden gång från Qh.
De är lätta, smidiga men ändå litet mera viktbärande än en vanlig D-ponny. Många föräldrar gillar dem för de inte är så stora (många vuxna kvinnor vill ha mindre hästar, titta bara på Islandshästarnas framgångar hos kvinnor över 40).
De får de litet grövre benen bättre fötterna från Welsh samt är väldigt lätta att hantera. Inte så tuffa som Qh.
Ja, jag kan räkna upp massor av skäl till att jag vill göra dem och målsättningen var varje gång att behålla dem för jag ville ha en liten häst med Qh i och har verkligen älskat dem. Men tyvärr har det bara blivit hingstar så jag är inte bättre än alla andra för jag har precis som alla andra hobbyavlare sålt mina avkommor.

Dock har jag kunnat sätta ett så pass lågt pris på dem att jag har kunnat välja hem åt dem så de har de bästa hem de kan få enligt min mening.

hjartat61.jpg

Detta är Fiftys Stolen Heart, han är född 2009. På bilden är han ca 4 månader. Nu är han treåring, mkt lovande och vann sin första tävling trail-in-hand i slutet av förra året som tvååring.
Han kommer såsmåningom bli helt vit då han ärvt skimmelanlaget av sin Welshpappa som är godkänd och bara lämnar klass 1 föl.

barsenbete1.jpg

Detta är Fifty Beers Later, född 2011. På bilden är han ca 6 veckor. Eftersom han bara är ettåring så kan man inte säga mera än att han är otroligt lätthanterlig i jämförelse med sina jämnåriga hagkamrater där ägarna bokstavligen släpas efter sina hästar.
Dock har han väldigt fina och lätta gångarter med plus för galoppen, kanske inte konstigt då pappan är visad med visad med 41 poäng. Treårstestet 878898=48 poäng samt gångartsdiplom. Hoppoäng 878878=46 poäng.
Natural Leadchanger som sin mor.

Och fortfarande jag väntar desperat på ett stoföl!!

mvh Eva

Senast ändrad:

Och jag kan ju bara inflika då att Bärsen som Fifty Beers Later kallas är så otroligt stabil och härlig att de andra i stallet är rätt avundsjuka. Han är i mina ögon en perfekt mix! (neee då jag som ägare är inta alls partisk, nej då ;) )

Men skämt å sido, så är han en väldigt bra häst som jag kommer att kunna göra väldigt mkt med. Han blir en quarter i lite mindre format helt enkelt, han håller huvudet lågt som en quarter och har lugnet därifrån. Han är väldigt lättlärd och lätthanterlig. Otroligt social. Han har ärvt väldigt mkt bra från båda föräldrarna, och jag kan tacka hans mor för att hennes lugnt har smittat av sig på honom.:love:

Menade inte att trampa på några rastår men quarter/paint har generellt mer flytande gångarter utan höga knälyft och hunterhästarna undantaget så har de ofta lite korta steg. Underbara härliga hästar dock.

Lyckas inte få in bild på vårt sektion C sto (men hon är nättare i typen än pirajas läckra cobsto) mkt feminin. Tror den kombinationen kan bli bra.
Är själv liten lätt vuxen ryttare och quarterpony är en spännande alternativ.

Renras eller inte. Avel är ett spel med lång väntetid och en hel del pengar inblandat också. Även 2 snygga renras kan vara ett otippat kort så man försöker att vara klok i sina val vid avel.

Värdemässigt är nästan inga korsningsföl/unghästar värda mkt men när de är ridna o om de är bra så verkar det inte vara så stor skillnad. Men vägen dit är lång, jag hoppas verkligen att jag kan stå vid min avsikt hela vägen och allt blir bra. Å andra sidan blir väl det här quarterpony samt welsh partbred?

Är jättenyfiken på fler av den här kombinationen som är gjorda eller fler som går i de tankarna. Har som sagt för egen del ett helt år att stöta o blöta besutet.

Menade inte att trampa på några rastår men quarter/paint har generellt mer flytande gångarter utan höga knälyft och hunterhästarna undantaget så har de ofta lite korta steg. Underbara härliga hästar dock.

Nejdå du trampade inte på några tår, jag undrade bara vad du menade. Bra gångarter är ju väldigt subjektivt och beroende på vad som är önskvärt. En quarter som rör sig som ett dressyrhalvblod eller en PRE till exempel skulle jag definitivt inte klassa som en quarter med bra gångarter.

Steget kan "luta till bra" skrev du, jag förmodar att bra steg för dig är halvblod/dressyr, ett luftigt framåtgripande steg med "gest"? Inget man eftersträvar direkt, inte ens hos huntern. Ett sådant steg är rent dåligt till och med.

Följdfrågan blir ju vad är det du tänker dig att producera med din korsning stegmässigt till exempel? Vilka egenskaper vill du förstärka?

Jag lovar...blir omdömet att hennes stam är viktig för ren avel så blir det ren avel...men jag vet också att just welsh part breed är högst uppskattade...så tanken har föresvävat mig att lägga en qh på henne...tanken ;)

Jag vet någon som har en welsh /qh på inridning, skall bli jätte skoj att få se lite bilder. Den liknar qh men är runt 135 cm.:)

*kl*

som Paxan var inne pa och hintade efter, sa ja, jag har just nu en qh/welsh krosning pa inridning. Mkt smart kille, 5 bast, cool nar det kommer till det mesta, lar sig snabbt. Mkt trevlig hast, ser ut som en mini ranch kvarting med "sotare" uttryck. Kan absolut sjalv tanka mig en welsh/qh korsning som "skojhast" i framtiden.

Är hon nättare som en del Kat C kan vara och och hon har nätt bakom sig så är det rimligt att du kan få en inte så stabbig rackare. Men du får fundera på steget.
Welsh Kat A, C och D är ju av samma typ och har ju litet annat steg än kat B som inte har samma höga knälyft men ändå ett eftersträvat vägvinnande steg utan överdriven knäaktion.
Kat B (eller kat R) är mera fullblod (arabiska fullblod) i så jag tycker att de passar bättre till Qh eller varför inte Paint? Avkommor med båda dessa Amerikanska raser är dessutom registrerbara som antingen Welsh Partbreed, Svensk Ridponny, Quarter Pony och/eller Paint Pony.

Något som har varit bra med de två avkommor jag fött upp hittils är att de verkar vara väldigt härdiga i jämförelse med med sina quarterfölkompisar.

mvh Eva

Lilly ör det synd och skam att lägga något annat än Welsh Cob på. Hon är sinnebilden för en perfekt Cob:love:

Samtidigt vet jag att du har funderat förr på detta med att ta en avkomma på henne av annan ras och då minns jag att du hade en god anledning. Jag antar att den goda anledningen inte har försvunnit vilket gör att man kan titta på andra raser.

Helt upprikigt så skulle jag fundera på att lägga halvblod mot dressyr på henne. Av flera anledningar. Du är ganska lång och kan utan vidare ha en större häst utan att se löjlig ut. Vet att du alltid anpassar din ridnng och ditt tänk kring ridningen till den aktuella individen så även om inte hästen är särkilt westerras-aktig så kommer ni ändå att trivas.

Anledningen till att jag skulle titta på halvblod är kasnke galen men om du inte kan eller har för avsikt att behålla avkomman så är det rimligt att anta att det blir en något större avkomma som blir häst. Den kommer få de i dressyrvärldens litet högre knälyften med framåtgripet och kan funka som junior resp mor-dotterhäst eftersom den inte blir mastodontstor. Och som tidigare sagt så är Welsh Partbreed ganska poppis.

mvh Eva

Du har alltid kloka ord Eva :) ...och som jag nämnde vill jag ha henne bedömd innan jag tar mina tankar på betäckning på allvar...och beroende på vad man har att säga om henne kommer jag att ta en unge. Nu är problemet att jag ska hitta en premiering/show som inte går av stapeln på helger jag jobbar:cool:...inte helt lätt, har jag upptäckt:mad: ...

Nu har jag kommit på hur man lägger in bild. Här är hon från 13 feb i år och fick föl 6 april så det är med fölmage på bilden. Fuskar in resultatet nedan även om det inte är quarter/paintpappa.

525613_433049500054421_100000481235939_1613640_609554910_n.jpg

577437_435995523093152_100000481235939_1619845_1298135693_n.jpg

Här är bild på en annan korsning paint/welsh i C-ponnystorlek som jag känner till.

292160_436004596425578_100000481235939_1619853_1311655990_n.jpg

Hej,
Jag vill inte vara oförskämd men den sista hästen är katastrofdålig i mina ögon.
Jag förstår inte poängen med att korsa en Welsh Mountain med en Overo Paint... DE är väldigt olika, dessutom är det stor höjdskillnad på dem så om det av någon anledning blir aktuellt att avkomman producerar ett föl så är det näst intill omöjligt att veta vilket anlag som slår igenom. Även om man använder Paint på avkomman så kan man få en ponny på 116 cm...

Nåväl det kanske är en annan diskussion.

Men i detta fallet så har hästen en tydlig WM hals men har inte fått det finmejslade nätta huvudet utan det blir som en stor obalanserad klump på den redan saftiga halsen. Olyckligt nog har den inte fått de kraftiga skenorna som hör till WM utan typiska Qh/paint skenor vilket ytterligare bidrar till att hästen ser obalanserad ut.
Hur fötterna ser ut kan man bara gissa.

Det enda fräcka på den här hästen är färgen. Förhoppningsvis är den snäll och trevlig och kanske den oxå är hållbar även om dess exteriör inte är den bästa. Jag skulle inte vilja ha den om jag så fick den.

Jag är hemskt krass nu men jag tror man behöver rannsaka sig litet när man skall ta fram ett föl. Verkligen tänka igenom om detta kan bli en bra och hållbar häst. Naturligtvis så kan det alltid gå fel, precis som vissa korsningar faktiskt blir helt perfekta.
Förutsättningen för att få den perfekta avkomman är att använda raser som ändå är i grunden litet lika. Då blir det minst överraskningar.

mvh Eva

Och igen,

Jag tycker (mycket tyckande på mig idag) att ditt sto är jättefint:love: Har du visat henne? Om inte, så tycker jag att du skall göra det. Då får du reda på om hon har något värde i rasen.
Korsar du henne med Quarter/Paint så lär det bli en D av stabbigare karaktär och det är ju upp till dig men man får inte många kronor för avkomman i dagens läge. Om du måste sälja menar jag.

Sen var ju din tanke att behålla men jag får inte ihop det så bra.. Varför tog du ett korsningsföl på henne i år av en annan ras om du var sugen på Quarter? Skall du spara detta fölet som nyligen kommit eller var det en beställning?

mvh Eva

Tack, roligt att du tycker hon verkar ok. Hon är visad med 39p på vår testomgång som treåring, guld som föl, fick lite blodad tand o vi kommer att visa igen men inte i år med föl vid sidan.
Hon är inte min utan mors ponny vars val det var med den här fölungen som vi kommer följa med stort intresse. Han kommer bli kvar tillsvidare.

Men till ämnet så önskade jag veta fler som har eller har tänkt den här kombinationen o gärna bilder o lite om vad det är. Har som sagt tänkt få betäcka henne först våren 2013 så inget är hugget i sten men än så länge lutar det till Q hingst för oss på henne med en häst för mig i åtanke.
OM det sedan skulle bli tanke på fler föl på just henne efter det så blir det nog f ö renras. Men först några års ridning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka