welsh 1år hur mycker kraftfoder??

H

horse_angel

Har ett welsh sto på ett år....undrar hur mycke kraftfoder hon bör äta om dagen....de går inte på nästan något gräs nu utan bara de som växer i hagen...hon är inte tunn....men inte tjock heller utan känns rätt lagom....hur mycket brukar man ge de är så liven egentligen..??

Sv: welsh 1år hur mycker kraftfoder??

Vad, hur mycket och om de ska äta kraftfoder beror ju hur grovfodret är. Har man ett bra grovfoder så kan det vara så att de inte behöver något kraftfoder alls. Precis som om man har dåligt med låga värden de kan behöver komplettera med flera olika typer av kraftfoder i större mängder.
Så om hon är lagom så får hon troligen vad hon behöver i sin foderstat.

Sv: welsh 1år hur mycker kraftfoder??

När min welsh var 1år (är 5nu:love:) Fick hon fri tillgång på hö under uppstallningsperioden och gick på relativt klent bete, för egen del ser jag helle att en unghäst inte är för fet! Kraftfoder:korn 4dl, betfor 3dl /per dag. Hade/har bra värden på hö/hösilage.

Numera är hon lite rund, har vilat i vinter pga växtperiod igen. Före växtperioden kördes hon 4-5dagar i veckan. Nu har jag börjat rida in henne lite försiktigt.

Nu får hon:5,5 kg hö. Och samma mängd kraftfoder som förut. Inget bete!! Då blir hon som en vandrande tunna:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka