vuxen rida på exmoorponny?

Buck

Trådstartare
blev lite fundersam idag då jag som vanligt letade efter turridning i skottland. hittade ett ställe i närheten av ett av mina resmål som hade turridning på exmoorponnyer.

stod att de var perfekta ridhästar för både barn och vuxna med maxvikt på 80kg..(var en veterinär student förenings sak som hade turridningen. så tänker att de borde ha någorlunda koll.)

men kollade snabbt upp rasen på wikipedia där jag såg att de bara var ca 120cm höga.
vet ni om det är vanligt att vuxna rider exmoorponnyer?

vet att dartmoor anses viktbärande och ok för mindre vuxna att rida.

men tänker att 80kg på en liten russ aktig ponny är väldigt väldigt mycket..
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Det låter väldigt mycket för en så liten ponny. Båda exmoor, welsh mountain och dartmoor reds i gamla dagar av vuxna så de kan säkert bära 80 kg men det kan knappast vara bra för dem.

Jag har en rejäl welsh mountain som är drygt 120 i dagsläget (växer) och jag skulle möjligtvis kunde tänka mig att rida honom väldigt lugnt en halvtimme 1-2 ggr i veckan, men inte mer än så (om han inte blir större då). Jag väger 60 kg och det är absolut maxvikt tycker jag.

Turridning med 80 kg nybörjare låter alldeles för tungt för en b-ponny oavsett ras! Med sadel och utrustning blir det 90 kg.
 
Det låter väldigt mycket för en så liten ponny. Båda exmoor, welsh mountain och dartmoor reds i gamla dagar av vuxna så de kan säkert bära 80 kg men det kan knappast vara bra för dem.

Jag har en rejäl welsh mountain som är drygt 120 i dagsläget (växer) och jag skulle möjligtvis kunde tänka mig att rida honom väldigt lugnt en halvtimme 1-2 ggr i veckan, men inte mer än så (om han inte blir större då). Jag väger 60 kg och det är absolut maxvikt tycker jag.

Turridning med 80 kg nybörjare låter alldeles för tungt för en b-ponny oavsett ras! Med sadel och utrustning blir det 90 kg.
var det jag tänkte också!
har bara erfarenhet av dartmoor och welsh mountain av de mindre raserna från storbrittanien, och de jag sett har varit stora för sin ras, men ändå inget jag hade vågat rida mer än en kvart då och då för tillridning t ex.
fast inte nu sen jag börjat väga mer än 70kg..

(i ett ögonblick så verkade det perfekt med ponnyer för att locka med min syster på turridning..)
 
blev lite fundersam idag då jag som vanligt letade efter turridning i skottland. hittade ett ställe i närheten av ett av mina resmål som hade turridning på exmoorponnyer.

stod att de var perfekta ridhästar för både barn och vuxna med maxvikt på 80kg..(var en veterinär student förenings sak som hade turridningen. så tänker att de borde ha någorlunda koll.)

men kollade snabbt upp rasen på wikipedia där jag såg att de bara var ca 120cm höga.
vet ni om det är vanligt att vuxna rider exmoorponnyer?

vet att dartmoor anses viktbärande och ok för mindre vuxna att rida.

men tänker att 80kg på en liten russ aktig ponny är väldigt väldigt mycket..

Dom är ofta högre än 120. Från Exmoor Pony Society:
"Stallions & geldings 11.3hh (119.4cm) to 12.3hh (129.5cm) at maturity.
Mares 11.2hh (116.8cm) to 12.2hh (127cm) at maturity."

Dom kan vara nära C-storlek mao.

Men jag håller med om att 80 kg låter mycket. Jag väger 70 och rider ibland på vårat russ som är en rejäl liten herre på 127-28, men bara lite lulllull i skogen i skritt. Skulle aldrig ta en riktig "tur" på honom.
 
Jag red min welsh mountain som "vuxen", eller ja, jag var ju bara sjutton år, men jag är ju å andra sidan inte precis längre idag än vad jag var då. Jag är 1,57 lång, han var runt 1,20 och så länge som jag red honom grovt byggd/välmusklad. Klart att jag var lite lång på honom, men inte så att det ser helt konstigt ut på bilder eller att jag upplevde honom som jätteliten. Jag var dessutom ganska lätt, runt 50 kg.

Det finns en ponny i vårt stall som är på gränsen mellan B- och C-ponny som rids av ett barn ett par gånger i veckan, och resten av tiden rids av vuxna. Jag skulle tippa på att ponnyn ligger runt 1,28, mycket grov modell. Den vuxna som oftast rider är förvisso en liten och lätt vuxen, men större än mig. De flesta ser faktiskt större ut på min ponny som är 1,40 än vad de gör på den mindre varianten, eftersom min är nättare.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att rida B-ponny i utbildande syfte utan dåligt samvete. Men då är jag en liten vuxen. 80 kg hade jag inte släppt upp ens på min som ligger på gränsen mellan C- och D-ponny, än mindre på en så pass liten ponny.
 
Jag tycker det låter väldigt mycket. Jag skulle aldrig få för mig att sätta mig på vår c-ponny med mina 70 kg, inte när jag vägde 60 kg heller.
 
Jag tycker det låter väldigt mycket. Jag skulle aldrig få för mig att sätta mig på vår c-ponny med mina 70 kg, inte när jag vägde 60 kg heller.

Det beror ju på typ.

Vi hade WM-ponny när jag var liten. Vi hade satt en viktgräns på 40kg på dem, för oss själva och kompisar som ev ville prova att rida. Det känns rätt lagom, även om det antagligen inte är helt realitstiskt numera, när barn och ungdomar ofta väger mer än på 1970-talet.

Jag är numera vuxen och väger ca 70 kg och rider utan att tveka på mina C-ponnyer. Dock ska vi tänka på att mina C-ponnyer är fjordingar resp islandshästar, och stora C.
En fjording på 138cm har inga problem att bära mig, faktiskt, och man har heller inte på dressyrtävlingar (bland storhäst) haft synpunkter på att det skulle vara ett oproportionerligt ekipage.
 
Det beror ju på typ.

Vi hade WM-ponny när jag var liten. Vi hade satt en viktgräns på 40kg på dem, för oss själva och kompisar som ev ville prova att rida. Det känns rätt lagom, även om det antagligen inte är helt realitstiskt numera, när barn och ungdomar ofta väger mer än på 1970-talet.

Jag är numera vuxen och väger ca 70 kg och rider utan att tveka på mina C-ponnyer. Dock ska vi tänka på att mina C-ponnyer är fjordingar resp islandshästar, och stora C.
En fjording på 138cm har inga problem att bära mig, faktiskt, och man har heller inte på dressyrtävlingar (bland storhäst) haft synpunkter på att det skulle vara ett oproportionerligt ekipage.

Ja det förstås, jag utifrån den ponnytypen som diskuterades i tråden. :)
En fjording är ju en helt annan sak, oftast mer viktbärande :up:
Vi har en 50kg gräns på vår welshponny för de som rider regelbundet, han är liten c-ponny.
 
Ja det förstås, jag utifrån den ponnytypen som diskuterades i tråden. :)
En fjording är ju en helt annan sak, oftast mer viktbärande :up:
Vi har en 50kg gräns på vår welshponny för de som rider regelbundet, han är liten c-ponny.
Är ju stor skillnad för hur en häst är byggd, och hur mycket den orkar bära.
En fjord eller haflinger klarar mer än en lika hög varmblodiga sports ponny t ex

Men trevligt att alla här håller med om att det är mycket konstigt med turridning för vuxna på exmoorponnyer :).
 
Jag har en exmoorponny. En valack på 7 år och 124 cm hög.

Han är kompakt som en liten kanonkula, kraftfull och antagligen ganska viktbärande, men några 80 kg hade jag inte tillåtit på honom. Och en turridning kan ju handla om många timmar i skiftande tempo. Det låter lite väl tufft kan jag tycka...

Min plan är att rida in honom, men inte förrän jag är nere på min önskevikt 58 kg. (vilket verkar dröja...) :)
Så än så länge får han nöja sig med lite tömkörning och träning i hyfs och uppförande. Han är "ponny" ut i hovspetsarna och testar sig fram här i livet. Jättesnäll, och jätteenvis... :heart

Vet dock att de i Storbritannien används som vuxenhästar i ganska stor utsträckning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp