Vuxen på ponny

polly p

Trådstartare
Hjälp mig, har inget tr och vet inte vad som gäller??
Tänkte starta vår icke inmätta fjord på dressyr.

Han ska mätas i mitten av augusti och då ska dottern börja tävla honom. ( Han är garanterat D-ponny, har bara inte mätts in :) )

Om jag startar honom innan han går över till dottern sas är det tillåtet eller hur fungerar det? ( Förstår att man inte får tävla honom både som "storhäst" och ponny paralellt men om jag gör det några veckor innan? )

Ursäkta dumma frågor men är inte så tävlingsvan själv samtidigt som busige herr gul behövde få titta sig omkring irl innan dottern startar första..

Sv: Vuxen på ponny

Jag har för mig (inget säkert, bara "gissar" ur minnet) att när man väl klassat upp sin ponny till storhäst går den inte över till att vara ponny igen förrns efter ett ägarbyte. Jag tycker att det smartaste är att du startar avd.B i ponnyklasser som vuxen ryttare (om det fortfarande finns avd.B i dressyr) :) Men som sagt, du hör på mig att jag är väldigt osäker, så kolla i TR ;)

Den får tävla som ponny igen efter "stadigvarande ägar- eller ryttarbyte". Jag vet inte hur lång tid som behöver gå och sådär. Hade jag varit du hade jag gjort som Shettistjejen föreslagit och startat bland ponnyer. Det finns ingen avdelning B, men man kan få rida utom tävlan. Vore ju ytterst tråkigt om det blev något strul när det knappt är en månad till mätning.

Hade jag varit du hade jag gjort som Shettistjejen föreslagit och startat bland ponnyer. Det finns ingen avdelning B, men man kan få rida utom tävlan. Vore ju ytterst tråkigt om det blev något strul när det knappt är en månad till mätning.

Men om man som överårig ryttare väljer att tävla sin ponny bland ponnys så måste även den ponnyn sas ha mätintyg.

Och vad jag fattar så ville TS tävla utan mätintyg.

Senast ändrad:

Tack för alla svar:)!
Han ska bli "ponny" den 24/8.. Bokat mättid då åsså är det start samma helg, men ponnyhöjd har han det är jag säker på.
Vad jag förstod så om han gick som ponny bland storhästar med mig-överårig, så ska det gå 6månader innan han kan gå ponnytävling, fast nu är han ju inte ens mätt men samma gäller säkert ändå..
Äh, vi får hoppas han håller sig i skinnet så dottern inte blir avskräckt,:crazy:!

Vad jag förstod så om han gick som ponny bland storhästar med mig-överårig, så ska det gå 6månader innan han kan gå ponnytävling, fast nu är han ju inte ens mätt men samma gäller säkert ändå..

Nej, 6 månader är den tid som krävs att man garanterar att den nya ryttaren rider, att den går som ponny, tävla ponnyklass får man göra såfort anmälan om byte från häst till ponny registrerats hos ridsportförbundet.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Dressyr Hej alla! Tänkte starta en tråd om bohuscupen 2017 för de som tävlar dressyr på storhäst. I år ska min lilla klubb fått ihop totalt 2...
Svar
0
· Visningar
921
Dressyr Skulle behöva hjälpa med att tolka de nya reglerna i TR. Är det fortfarande tillåtet att tävla ponny bland storhästar utan att klassa om...
Svar
8
· Visningar
1 413
Senast: Vira
·
Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 326
Senast: Springsteen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka