Jag går nu.
Prova sök nu, ring hon som står som mentor. Vi hade 2 tjejer som kom in "sent", de gjorde ridprovet efter det vanliga men började samtidigt som oss. Dessutom har fyra validerat in till år två, som haft tidigare erfarenhet. Men då får man ta ikapp kurserna vi läst under år ett på egen hand, inte omöjligt men lite tungt kanske.
Hästen ska år 1 gå LB dressyr och hoppa 1m. År 2 ska den gå 110 bana/LA:1 eller LA:4 beroende på vilken level du siktar på att göra diplomering för. Enkelhinder på 120. Hästarna bör palla ryttarbyten, ca 2 pass i veckan har man instruktörstjänst och då byter klasskompisarna häst med varandra. På själva diplomeringen sen byter man häst i dressyren också så det funkar liksom inte att ha en häst som inte pallar ryttarbyte med sig då om man inte vill bli halshuggen av den stackaren som får sitta upp på din häst och bli underkänd då. Vissa i min klass har lånat häst till hoppning, men önskvärt från skolans sida är att din häst klarar "allt". Lånar du häst till del av utbildningen får du betala motsvarande del i stallhyra för hästen du har med. Annars stod våra hästar gratis sommaren som gick om de kunde gå med i verksamheten. Vet inte hur reglerna blir denna sommar men jag har svårt att tro att det skiljer sig så fasligt.
Jag upplever att ridlärarna verkar få lite oförtjänt mycket skit i tråden? Båda två som omnämns i tråden jobbade mitt första år. Det är ju alltid en inkörsperiod när man rider för någon ny, jag valde några veckor in att prata med en av lärarna om hur jag upplevde ridundervisningen och hur jag gärna skulle se att fortsättningen blev. Blev enorm skillnad. Lärarna är ju där för att hjälpa oss bli bättre, klart att de gör sitt bästa om man själv på ett schysst sätt lyfter frågan. Inget blir ju bättre av att lida i det tysta, så att säga. Men överlag så ja, vi är vuxenelever, som VALT detta själva. Upplevs de hårda är det nog bara för att vi har lång väg att gå, tänker jag. Men det kan ju bero lite på vad man är van vid för tränare sedan innan. Men lyft frågan om något inte känns bra, såklart!
Ridprovet är ca 10 pers i avdelningsridning på 20*40-bana. Plugga innan så du möts på rätt sida vid snett igenom i vänster varv. Jag tror mest de kollar på grundsits, grundridning och attityd. Ena hästen jag red var väldigt stel och la man till skänkeln för att forma blev han arg och gick upp i galopp istället, så jag satt och ödmjuksred så mjukt men guidande jag kunde, han gick nog inte på tygeln många steg. Häst 2 hade högre ridbarhet, den red man en kortis innan man hoppade bana typ huset, framhoppning på 5,5a. Banan låg nog på 80-90.