Vitlök eller inte?

Bonita4

Trådstartare
Nu har jag hört alldeles för många delade meningar.

ÄR VITLÖK GIFTIGT FÖR HÄSTAR?!
ÄR VITLÖK INTE GIFTIGT UTAN BRA ATT GE PÅ BETET?

hjälp mig nu.

Sv: Vitlök eller inte?

Det finns en studie som säger att det är farligt. Men den behandlade å andra sidan bara stora mängder vitlök.
Själv har jag gett det i flera år utan problem, hästen är så pigg och frisk så.
m
Meningarna om vitlökens vara eller inte vara är delade.

Ge inte vitlök som föda, däremot kan du prova att krossa vitlök och blanda det med tex rapsolja som du sedan har på hästens hud på ställen som är utsatta för insekter. Myggen brukar i alla fall inte gilla det!

Jag tror inte man ska ge ngt till hästar som inte ingår i deras naturliga föda, men om ngn har sett en häst gräva upp lök ur marken kan man kanske ge det. Sedan tror jag det är individuellt, en häst kanske mår bra av en halv klyfta om dagen i ngn vecka och en annan häst kanske blir jättesjuk av det. Men om du vill vara säker så ge den bara det som den själv skulle kunna äta i naturen.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka