Tigertofflan

Trådstartare
Har ett arbete på hemkunskapen nu somn går ut på att man ska jämföra mat (förr och nu, eller på annatb sätt jämföra..), och jag tänkte jämföra vitlöken(s inverkan bla) häst/människa. Så nu har jag lite frågor :D

1. Varför ger du hästen vitlök?
2. När, hur, i vilken form?
3. Konkreta exempel på förbättringar hos hästen?
4. Nåt som inte alls funkar? Allergisk mot vitlöken eller mår dåligt av den?

Haru nåt annat att komma med fåru gärna skriva det också :bow:
 
1. För att jag tror på de egenskaper som vitlöken har dvs: antibiotisk, slemlösande, antiseptisk, bakteriadödande mm.

2. Jag köper torkad skivad vitlök som jag blötlägger med betforen. Får större dos under sommarhalvåret. Under vinterhalvåret ingår det vitlök i den örtblandning jag ger.

3. Tycker att fästingangreppen minskar rejält. Så även på vår hund som får vitlök. Mygg och knott kanske till viss del men svårt att "mäta" angreppen.... Sedan den inre inverkan kan jag heller inte påtagligt bevisa men är en STOR vitlöks fantast :d
 
Hej!
En av mina hästar har hostat lite grann på morgnarna då han ätit hör inne och ibland hostat 1-2 ggr i början av ridtur på fm. Inget stort problem men jag tänkte jag skulle prova att ge vitlök. Började ge torkade vitlöksflingor under hösten och hörde honom inte hosta efter det!!!
Fick nu inte tag på de torkade vitlöksflingorna utan köpte pulverform. det verkar inte fungera för nu hostar han lite grann igen, dessutom så luktar det mkt mer av pulvret, det flyger runt och jag gillar det inte alls lika mkt som flingorna.
 
1. Varför ger du hästen vitlök?
2. När, hur, i vilken form?
3. Konkreta exempel på förbättringar hos hästen?
4. Nåt som inte alls funkar? Allergisk mot vitlöken eller mår dåligt av den?

1. Jag ger vitlök för att jag inbillar mig att det är bra för immunförsvaret etc. Dessutom är vitlök bra att maskera annan smak med. Är de vana att äta vitlök och ska medicineras kan man bara öka vitlöksgivan lite och blanda i medicinen med så märker de den inte.

2. En gång per dag i fodret. ger rent vitlökspulver, dvs torkad, ulvriserad vitlök. Av livsmedelskvalitet. Ger ½ tesked, vilket motsvarar flera vitlöksklyftor.

3. Nej, jag ser ingen skillnad på när jag ger vitlök och inte. Men sen kan jag ju inte garantera att de inte klarat sig från någon förkylning tack vare vitlöken, de brukar dock aldrig vara förkylda utan vitlök heller. Det har liiite verkan mot fästingar dock, men inte fullt ut.

4. Aldrig varit med om någon som varit allergisk, och alla hästarna har ätit vitlök utan knot och verkar tycka om det. men man får ju vänja in försiktigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 944
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 115
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 282
Senast: Gotthard
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp