vitgult snor i båda näsborrarna

sommarvind

Trådstartare
Idag upptäckte jag att min ardenneråring hade vitgult snor i båda näsborrarna. Ganska tjockt tycker jag men det var ändå rinnande. Han är hur pigg som helst och har ännu ingen feber. Det har kommit så plötsligt då han igår inte hade något snor alls...

Han går på lösdrift tillsammans med mina två andra hästar. Jag funderar på om jag ska ta bort honom från dom andra? Det är visserligen vuxna hästar så kanske är dom mer resistenta.. ja tänker så länge det är enbart snor det handlar om kanske ja ska avvakta? Jag tar ju tempen på honom regelbundet, skulle han få feber så får ja ringa veterinären.

Jag har aldrig haft en snorig häst förut, är det någon som vet om det behöver vara allvarligt?

Sv: vitgult snor i båda näsborrarna

jag gick en promenad med honom idag, men fick vända då han började hosta:(

antar att han mår bäst av att vila..

Hur länge hade ni väntat innan ni kontaktat veterinär? Han är precis som vanligt i allmäntillståndet och har ännu ingen feber. (tempade nu på kvällen)

Dom två vuxna hästarna verkar inte drabbade alls.

Ingen som har erfarenhet av snuviga pållar?

Jag funderar på det här med blåst och regn.. det kan väll inte vara bra när man är förkyld? Dom har ju tillgång till en rymlig och torr ligghall visserligen. Men att stalla in honom på box är de verkligen någon idé? Han har aldrig stått i stall och är född ute. Kanske blir han sämre av att stallas in när han inte är van vid det.

Han är inte heller van vid täcke. Är det någon idé att lägga på honom ett fleecefodrat regntäcke nu under tiden han är snorig? Det blåser ju och är riktigt höstrusk ute.. Tycker det är svårt att veta vad som är bäst. Han är ingen frusen häst. Men regn och blåst i kombination är ju aldrig kul..

Kanske någon här som har erfarenhet av snuviga hästar på lösdrift? Hur har ni isåfall gjort?

Senast ändrad:

jag skulle lägga på ett täcke, hålla koll på att han inte får feber eller börjar må sämre och sen avvakta, kan ju ta nån vecka innan förkylningen släpper. Om det blir ordentligt regn och rusk, ta in på nätterna så han får torka upp.

Okej, jag är lite orolig att han blir mer förkyld av att få på sig ett täcke eftersom han inte är van vid det? Det blir ju en temperaturväxling. Vi hade minusgrader en natt och sedan va de helt plötsligt 8 plus en natt.. så kanske kan de vara det som orsakat förkylningen?

Om jag lägger på honom ett täcke nu i några dagar, blir de inte en väldig skillnad för honom då att plötsligt vara utan täcke?

Dvs ja får vänja av honom försiktigt med täcke?

Min åring var snuvig tidigt i våras, hon var som du beskriver din åring och hon kunde frusta ur sig riktiga snorlobbor, fick rådet att hålla koll på tempen men inget mer. Jag varken täckade eller stallade in henne trots att det inte var solsken och fint väder hela tiden. Hennes allmäntillstånd försämrades inte utan blev bättre efter 1-2 veckor.

Det är vanligt att unghästar blir förkylda. Jag skulle dock antingen täckat eller stallat in nattetid en period om jag var du. Och håll noga koll på tempen, morgon,lunch,kväll.. det blir lätt värre vid sån här väderlek.

okej, men låt säga att ja lägger på honom ett täcke. Kommer han behöva ha täcke resten av vintern då?

Nej då, men ta av det när det är en period utan nederbörd i såna fall! Eller stalla in hellre om det passar bättre.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 127
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej Min häst har varit lite snorig i ca en veckas tid. Det kommer enbart när hon frustar men inte ens då alltid. Vissa dagar är det mer...
Svar
7
· Visningar
2 111
Senast: MissFideli
·
Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar