Vitaminer , mineraler , fosfor , är det bra eller ?

N

Nangijala

Har fått höra många olika saker på detta från många olika hästägare i mitt stall. Jag menar , måste man ha mineraler och extra vitaminer i fodret ? Vad ger det för påverkan ? Blir hästen bättre i hårremmen ,prestationsmässigt eller på nått annat sätt ett snäpp bättre än om man bara ger den grundfodret ? Detta inlägg hör även till att några i vårat stall köper svindyra burkar mineraler som min egen veterinär säger inte har någon påverkan.
Tacksam för svar !
 
Om du har ett bra hö och hästen orkar äta tillräckligt av detta hö så (om hästen är frisk) tillverkar den vitaminer själv.

Det är viktigt med tex fosfor och kalsium för om hästen inte får i sig tillräckligt eller fel balans mellan dessa så urkalkar det skelettet.
Hästar som tävlar och tränar hårt får ett högre behov av alla dessa ämnen och det är inte alltid kroppen kan tillverka den mängd som behövs även hästar med olika mag problem kan behöva extra vitaminer och mineraler.

Väldigt många fritids hästar(som rids 1-3tim, 4-5dagar/vecka och är friska)behöver troligast inte alla grejer som deras ägare ger dom, många tänker inte på att det kan vara jätte farligt att ge hästen vitaminer och mineraler som den inte behöver.
Ofta hör man såna saker som... En i mitt stall rekomenderade detta och sa att det var jätte bra. Men dom tänker inte på att personen som rekomenderade kanske hadde fått hjälp att räkna ut nått som hästen hadde brist på eller liknande.

Man ska INTE ge hästen en massa olika preparat som den inte "bevisligen" behöver. Det kan göra mycket mera skada än nytta.
 
Man ska INTE ge hästen en massa olika preparat som den inte "bevisligen" behöver. Det kan göra mycket mera skada än nytta.

Bra skrivet hela inlägget!
Till trådstartaren och alla intresserade:
Och hur vet man "bevisligen" vad hästen behöver? -Gör en grovfoderanalys så slipper du gissa! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 066
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 817
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp