Vitamin brist på sommaren.

L

LoweBylowa

Hejsan:) Jag är ganska oerfaren när det gäller foder och sånt.
Men min fråga nu,är om hästarna kan få vitaminbrist på sommaren? Eftersom då äter de bara gräs dag ut och dag in.(ialf min häst gör det). Och ja,hon har blivit väldigt beroende på salt och mineraler. Jag undrar bara om det blir så på sommaren eller om jag ska behöva oroa mig eller så?..
Mvh L.

Sv: Vitamin brist på sommaren.

Nä de ska inte behöva något tillskott om det är så bra bete att de håller hullet av det, inte i början av sommaren i alla fall. Saltsten ska de alltid ha, de gör av med mkt salt i värmen.

Vitaminer och sånt ska de inte behöva något extra av. Mineraler kan behöva läggas till när betet börjar ta slut, men jag tycker det är bättre att ge en bestämd giva än att ha en mineralsten, en del hästar tycker de smakar gott och äter jättemycket medan andra inte smakar på den alls, har inte så mkt med brist att göra verkar det som. :)

Hästar har nästan aldrig behov av vitaminer, dvs extra tillskott. Det gäller även vintertid. Många hästar äter gärna mineraler trots dom inte behöver det eftersom i mineraler tillsätter man oftast salt eller annat smakligt.

Hästar har nästan aldrig behov av vitaminer, dvs extra tillskott. Det gäller även vintertid. Många hästar äter gärna mineraler trots dom inte behöver det eftersom i mineraler tillsätter man oftast salt eller annat smakligt.

Nja det är ju inte riktig rätt. Har man tex hösilage så är det lämpligt att tillsätta E-vitaminer. Selen är också något som man får räkna med att tillsätta.

Däremot om man ger hästen kraftfoder och som tex müssli, pellets eller liknade (alltså inte bara tex ren havre) så kan det mycket väl vara så att behoven är täckta av det som finns tillsatt i kraftfodret. Men det är bara att räkna efter.

Mvh

Tora

e vitamin finns i fettrika fodermedel tex: rapsprodukter, linfröolja, sojaolja. Att man bör tillsätta e vitamin då hästen äter ensilage stämmer inte. Tester har gjort där man jämfört olika skördar, en på ts 28% och 2 andra med 50 resp 60%, allt från samma vall. Högst vitamininnehåll hittades i ensilage som plastats direkt efter skörd... Man kunde inte bevisa att E-vitamin skulle gå åt vid ensileringen.

Sedan kollade man efter 11 månaders lagring, då hade A och E sjunkit till hälften. Jämföresle med hö visade att vitaminförlusterna var mycket större i hö än i ensilage. Selen är inte alltid nödvändigt. Många glömmer totalt bort att räkna i hop vad dom ger. Många gånger kan selenet vara täckt via kraftfodret.

e vitamin finns i fettrika fodermedel tex: rapsprodukter, linfröolja, sojaolja. Att man bör tillsätta e vitamin då hästen äter ensilage stämmer inte. Tester har gjort där man jämfört olika skördar, en på ts 28% och 2 andra med 50 resp 60%, allt från samma vall. Högst vitamininnehåll hittades i ensilage som plastats direkt efter skörd... Man kunde inte bevisa att E-vitamin skulle gå åt vid ensileringen.

Sedan kollade man efter 11 månaders lagring, då hade A och E sjunkit till hälften. Jämföresle med hö visade att vitaminförlusterna var mycket större i hö än i ensilage. Selen är inte alltid nödvändigt. Många glömmer totalt bort att räkna i hop vad dom ger. Många gånger kan selenet vara täckt via kraftfodret.

Och det finns gott om studier som visar på precis det motsatta. Nämligen att E-vitaminer framför allt finns i andra skörden (antagligen för att den är spädare och tas tidigare) om det finns något. Rekommendationera var dock att räkna som noll i princip.

Jag läste bla en rapport om det för bara kanske ett halvårsedan. Det någon som hade länkat till den (undrar om inte användaren Boj hade gjort det?).

Vid ensilering är vitaminförlusten inte alls lika stor som i höt. De rapporter som jag har läst så har den varit försumbar.

Du räknar upp olja och liknade. Problemet var att i detta fallet så var tanken att bara ge grovfoder.

Precis som jag skrev så får man räkna kallt med att man måste tillsätta selen om man bara ger grovfoder och inget färdigblandat kraftfoder (som tex pellets, müssli och liknade). Ren havre täcker inte behovet av selen.

Mvh

Tora

Vid ensilering är vitaminförlusten inte alls lika stor som i höt.

Fast, det var väl det jag skrev ?

Jämföresle med hö visade att vitaminförlusterna var mycket större i än i ensilage.

Det hade jag missat. Då var det en onödig upprepning av vad du har skrivit.

Men du vet vissa kanske behöver läsa det två gånger för att förstå ordentligt (med tankte på att vissa (jag alltså) inte kan läsa det första gången) :D.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 264
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 831
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka