Vita strån i pälsen - av vad?

R

Rutsie

Har en häst som vi för någon vecka sedan upptäckte att den var alldeles angripen i öronen av knott. Det var skrovligt och sårigt och flugorna hjälpte till att äta där. Efter att ha pratat med veterinär har vi smörjat med Idominsalva för att det ska läka ut och knotten hålls borta med hjälp av flughuva.
Öronen är fina igen, men då dyker nästa grej upp - den har fått en massa vita stickelhår i den annars svarta pälsen...
Vet att jag hört att det kan bero på brist på något men jag kan inteförstå vad i så fall så min tanke är om det kan bero på knottbett? Någon som vet? Vita håstrån kan ju också dyka upp vid skador på huden eller?

Sv: Vita strån i pälsen - av vad?

Är det vita hår i öronen? Eller på hela kroppen?
Om det är i öronen så beror det nog på "sårskadan" som insekterna orsakat.
Om det är på hela kroppen kan det vara någon brist..har för mig det var någon mineral...

Sv: Vita strån i pälsen - av vad?

Nej det är på hela kroppen, som stickelhår...Har också för mig att jag läst om nån mineralbrist. Annars får hon mineraler även under betssäsongen plus tillgång till saltsten.
Fler idéer om vad?

Liknande trådar

S
Hästvård Förra året så blev min grannes islänning sjuk. (han är i år 2 år och hingst) Jag hittade honom dålig i hagen och veterinär...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: Centaur
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 262
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka