Vita, små maskar i blomjorden

cherie

Trådstartare
Usch, blir så äcklad av sånt här :wtf:

Jag köpte för ett tag sedan en Myrsene (litet "miniträd" i kruka) och en Citronfikus (i olika affärer!). Idag såg jag att de båda har små vita larver som rör sig i jorden :arghh: :down: Jag har googlat och fått fram att det antingen kan vara ganska ofarliga små maskar men att det också kan var sorgmygge-maskar. Jag har sett en fluga röra sig runt Myrsene-trädet (som jag dödade) men annars ingenting. Hur vet jag vilken sort det är?

Framförallt är jag så ÄCKLAD! Allt som kryper runt sådär får jag panik av. Jag har köpt en växt med dessa maskar i jorden tidigare, men då slängde jag den direkt. De här växterna kostade dock lite mer och jag är trött på att slänga växter pga ohyra...

Hur och vad ska jag göra? Vill bli av med äckelmaskarna, utan att slänga växterna. Googlade fram detta: http://bionema.se/getpage.asp?do=42 men jag får ju ännu mer panik av detta, ska dessa leva i jorden istället?! :nailbiting:

Hjääälp!

Jag gjorde nikotinvatten och vattnade med när jag hade nåt otyg. Funkade då i alla fall. Fimpar som fick ligga och dra i vatten nån dag. Gratis då jag tog fimpar från kompisar som trodde jag blivit galen :-)

Liknande trådar

P
Trädgård & Växter Hejsan, För ungefär en vecka sedan fick jag hem frön till växten Rör-mig-ej och jag planterade några frön direkt i nyköpt jord. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 353
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka