Vita prickar på hästen????

Rebecka83

Trådstartare
Har en fundering, det är så att min häst (fux) sen flera år tillbaka har små vita prickar i pälsen... dom e typ ½cm stora och han har väl runt 20st...

Har frågat många och de va nån som hade hört om fler hästar som hade de och att de inte var farligt men hon kunde inte förklara vad de va... kan någon av er?
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Det är svårt att veta riktigt hur dom ser ut men kan det inte vara gamla skador av något slag? Då kan ju vit päls växa ut istället för den vanliga färgen.
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Ibland får hästar pigmentförändringar i huden. Har själv haft en mörkbrun häst som fick vita "prickar". Helt ofarligt :D
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Det enda jag kan komma på är "Birdcatcher Spots", fast då kanske hon borde ha haft dem hela tiden...men läs på lite på denna sida, de kanske har mer fakta (kom bara ihåg att jag hade sett något som lät lite som det du beskrev på sidan...)

http://equinecolor.com/unusual.html#bird
 
Sv: Vita prickar på hästen????

En kompis som hade häst hos mig, hade en fux som också helt plötsligt en vinter fick vita prickar ( som du berättar om) på olika ställen på kroppen..
När hon besökte atg kliniken, passade hon på att fråga. Vet. trodde att de hade ngt med immun försvaret att göra. Att den hade ett överflöd av vita blodkroppar.. Men hon visste inte säkert, för hon hade aldrig tidigare sett ngt sådant tidigare. Men hon kunde försäkra henne om att de var inget farligt, då han inte ömmade, hade på ngt sett ont av fläckarna, när hon tryckte på dem.

En teori bara.,,., :smirk:
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Häftig, ser ut som det snöat på dom. :D

Min fux har såna svarta fläckar som det står om längst upp på den sidan, har fått många uppe på rumpan nu..
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Ja visst finns det många häftiga fläckar/mönster - en egne favorit är brindle. Vet inte om det egentligen är så snyggt (fast några som man kan hitta via länkar och vidare vandring från sidan är snyggare), men så häftigt. Ville se en sådan någon gång!
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Jag har ett brunt hbl sto som har fått ett par vita små fläckar de senaste åren. De kommer inte från skador. Ska bli intressant att se om hennes svarta dotter får dem:)
Enl texten på sidan som det länkades till har det att göra med sabinoanlag.
Kul. Det innebär att jag har åtminstonde två ston med sabinoanlag, då jag även har ett fux sto (WPB) med vita strån i pälsen, rosa underläpp, cremefärgade ben.
Eva

Bra sida föresten:)
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Jag har två hästar som har utvecklat detta i vuxen ålder. Dom är en helsyskon och för några veckor sedan träffade jag ett yngre helsyskon och han har också fått prickarna. När vi fick det på den äldsta kontaktade jag också veterinären. Han kunde inte hitta något och då började jag forska på nätet och hittade "Birdcatcher Spots". Våra hästar har fått det vid ca 9 års ålder och prickarna försvinner när dom sätter vinterpäls och det kommer sedan nya prickar på våren. Placeringen varierar från år till år och jag upplever det som det blir några fler för varje år.
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Mitt halvblodssto har också vita prickar som hon fick i 9-årsåldern. Skarpa, kritvita, små fläckar. Men jag tror det beror på att hårsäckarna skadats. Jag har två teorier: under sommaren hade jag använt S*** i ganska stor omfattning. S**** är ett ganska starkt insektsgift som kan ha skadat hårsäckarna (ni vet det där man häller i en sträng över ryggen). Mina andra teori är att hårsäckarna skadats av hudproblemen hon hade under den ovanligt blöta och fuktiga hösten. Hon var väldigt svampig och ful i huden. Sedan när vinterpälsen kom ploppade prickarna upp. Veterinären trodde på denna teorin. Numera ser hon ut som en appaloosa, vilket iofs passar bra när jag tävlar western :idea:

Ni som har prickiga hästar- ni råkar inte ha använt S**** på sommaren?
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Jo, men prickarna på mitt sto sitter på sidan och inte där jag lagt strängen med S****. Ska se om jag kan ta en bild på prickarna i helgen.
Eva
 
Sv: Vita prickar på hästen????

I vårat fall har vi aldrig använt det medlet och platserna som prickarna finns på varierar från år till år. Att tre helsyskon + diverse släktingar som lever i olika miljöer har fått det talar för att det är något som dom har ärvt. Dock har varken mamma eller pappa det. Det äldst syskonet har även vita hår i man & svans och alla syskon har tydliga markeringar för "minimal sabino". Det pågår forskning kring detta i USA just nu.
 
Sv: Vita prickar på hästen????

kullerbytta skrev:
Jo, men prickarna på mitt sto sitter på sidan och inte där jag lagt strängen med S****. Ska se om jag kan ta en bild på prickarna i helgen.
Eva

Jo, fast medlet sprider ju sig över hela kroppen genom kroppens fettlager efter att du hällt över ryggen :idea:
 
Sv: Vita prickar på hästen????

jolene skrev:
Jag har två hästar som har utvecklat detta i vuxen ålder. Dom är en helsyskon och för några veckor sedan träffade jag ett yngre helsyskon och han har också fått prickarna. När vi fick det på den äldsta kontaktade jag också veterinären. Han kunde inte hitta något och då började jag forska på nätet och hittade "Birdcatcher Spots". Våra hästar har fått det vid ca 9 års ålder och prickarna försvinner när dom sätter vinterpäls och det kommer sedan nya prickar på våren. Placeringen varierar från år till år och jag upplever det som det blir några fler för varje år.

Skulle också tro att det är Birdcatcher Spots. De kan, precis som du beskriver, helt plötsligt dyka upp för att efter ett par månader försvinna. Birdcatcher Spots är vanligare än man tror, så det är mer sannolikt att det handlar om såna än att S***** skulle ha skadat hårsäckarna.
Det har ju diskuterats om det har något med sabinoanlaget att göra, men den häst som jag känner som har Birdcatcher Spot bär med största sannolikhet inte på något sabinoanlag. Hon har själv inga tecken, hennes pappa hade inga tecken och hennes mamma bara ett par vita hårstrån i pannan.
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Kanske Birdcatcher Spots egentligen är en sorts inflammation i hårsäckarna? :idea: Hur mycket har man forskat på denna pigmentförändring egentligen? Birdcatcher Spots kanske är en hudåkomma och inte ett färganlag....
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Druvan skrev:
Kanske Birdcatcher Spots egentligen är en sorts inflammation i hårsäckarna? :idea: Hur mycket har man forskat på denna pigmentförändring egentligen? Birdcatcher Spots kanske är en hudåkomma och inte ett färganlag....

Vet faktiskt inte hur mycket man har forskat på det. Det är i alla fall ärfligt vad jag har förstått. Tror att de flesta hästarna med sådana prickar har Birdcatcher i stamtavlan, i alla fall har hästen jag känner det. Birdcatcher finns bl.a. bakom Hyperion xx som är vanligt förekommande i halvblodsstamtavlor.
 
Sv: Vita prickar på hästen????

Druvan skrev:
Kanske Birdcatcher Spots egentligen är en sorts inflammation i hårsäckarna? :idea: Hur mycket har man forskat på denna pigmentförändring egentligen? Birdcatcher Spots kanske är en hudåkomma och inte ett färganlag....
Som jag skrivit tidigare pågår det forskning fn i USA om sk "Birdcatcher Spots". Man arbetar på att försöka hitta den gen som styr detta anlag. Man "tror" att det har med Sabino anlaget att göra. Detta är inte säkerställt av forskarna ännu. En häst kan ju bära anlaget för "Minimal Sabino" utan att det märks på den enskilda individen.
Konstiga inflammationer då som dyker upp varje vår vid pälsfällning från ca 9 års ålder. Observera att fläckarna kommer på nya ställen för att sedan försvinna helt på hösten. Tror inte på det alternativet efter att ha haft två hästar med detta och inte upplevt det med någon av våra andra hästar!!! ;-)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp