Vita hundben som hästben?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Fritte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 114
F

Fritte

Ni vet, som att de vita hästbenen anses vara mer känsliga, tex för mugg och kotledsinflammation och allt vad det är. Har nån hört samma för hundar? Min bulle som har vita ben och tassar bryter klor ofta, och har så här års rejält med klosvamp. Den helsvarta blandrasen har inte tillstymmelse till såna problem. Förmodligen beror väl det på olika ras och immunförsvar kan man tänka, eller? (Eller som mina föräldrar kategoriskt hävdar - blandraser ÄR friskare....! ;) Och nu får de vatten på sin kvarn igen....)

Det beror på att den vite huden inte är like tålig som den svart, den saknar pigment. och det är därför den lättare råkar ut för allt möjligt.... :p

Vår renrasiga grönis med färgfel = delvis ett vitt ben, har lika tåliga ben alla fyra. Ingen svamp eller problem med någon tass eller klo. Inte heller verkar hon ha lättare för att skada benet heller, så jag tror det är lika stor skröna som att vita ben på hästar skulle vara känsligare. Hade det stämt så borde djur med vita ben varit bortsållade för eoner sedan! :smirk:

Gamhästen har haft flera kotledsinflammationer i sitt enda vita ben, men det kan ju också bero på att han landar på det när han hoppar. Men inte tusan kan man avla bort vita ben?! Eller är jag bara korkad nu...? :crazy:*tänker*

Jodå, om alla hundar/hästar med dåliga ben (Vita då alltså) tas ur avel så har man inget vitt efter ett tag. Parar man bara svart/svart i alla tider, så får man tillslut bara helt svarta.. :p

Färgerna går ju i generna, så väljer man bort dom med vitt i sig så..

Men då får man ta bort de individer som har vitt överhuvudtaget på sig, typ bläs och så? Inte många kvar där... :)

Nä, det skulle ju inte bli många kvar då.. Men starkast överlever tänkte säkert Mia (?) på. Hade dom varit svagare än andra hade dom inte funnits nu, utan försvunnit för läääänge sen :)

Tror inte att det beror på att hunden har vita ben som den är känslig. Nu vet jag inte vad det är för "bulle" du pratar om men jag gissar att det är en Bullterrier (kan ju vara Bullmastiff också - fast kanske inte med vita ben?), och det är ju kännt att den rasen ofta lider av många olika problem, bla. hudproblem.

Och att blandraser är friskare än renrasiga hundar är bara nys. Det finns flera oberoende undersökningar som visar på motsatsen!

Framavlade vita golden tror jag är överrepresenterade med hudproblem. Tror alltså, det pratas väldigt litet om det, ingen hit att ta upp på valpträff direkt.

Kanske inte, jag vet ju inte, men det verkar som om det människan ändrar på inte är det som naturen vill ha som den mest motståndskraftiga individen. Vi har i alla fall fått byta till svindyrt hundfoder och blanda upp med mer naturlig mat om man nu kan säga så. Det kanske kommer att bli bättre. Har en jättetrevlig och duktig veterinär som stöttar oss väl. Det är i alla fall inte kul att skriva julbrev till uppfödaren och berätta om dåliga höfter, hypothyreos och hudproblem. Då är det lättre att skriva om jätteduktig i spår och att han är supergo förståss.... Utställning har jag lagt ner. Det gick bra, men var inte min grej.

Ja det med. Det har varit ett jättejobbigt år med spring till veterinärer innan vi fick hjälp i skara på slu. Jag har inte tagit upp det här på forumet för jag anklagde mej själv för att inte kunna sköta päls och allt tillräckligt bra, men nu har jag fått "upprättelse" och stöd och det känns på ett sätt skönt faktiskt att det fanns bakomliggande orsaker. Men allt på en gång har varit jättetufft. Uppfödaren har jag skrivit till, har inte känt att jag är arg på henne direkt, men kanske skulle behövt
någon sorts feed back som jag inte ville ta direkt per telefon, men hon har aldrig skrivit tillbaka....och mina brev är ju inga arga brev direkt jag är ju mesproppspersonligheten personifierad.

Trist... Ja ja, det har jag med, å man överlever :D Men ändå... Skit när allt drabbar en hund. Jag hade en sån olycka, "allt" var ju fel med henne. Hon finns inte kvar... :cry:

Apselut, helt rätt uppfattat. Om vita ben på hästar och andra djur var svagare så skulle det inte finnas vita ben i det vilda. Naturen sållar bort svaga individer och om en färg skulle hänga ihop med en defekt så skulle naturen ta bort det ganska snabbt. Det finns ex.vis inga vilda döva vita katter... ;) Vita ben hos vildhästar finns det däremot gott om. :D

Visst vet jag att det är en myt att blandraser är friskare, men försök övertyga mina föräldrar om det... :) Min blandis har varit hos veterinären två gånger på sex år, en för rävskabb och en för mjölkstockning. Bullterriern däremot har klippkort. ;) Men va fasen, så länge det är saker som går att ordna, typ spräckta klor och sånt så betalar jag gärna för att få hem en frisk hund igen!

Precis! :bow:

Likaså finns det inte nakna hundar i Alaska, eller nakna katter för den delen ;)
Vi har ju avlat fram alla problem, och vi vet ju att hundar utan pigment ofta har hudproblem. Likaså brukar väl gälla för hästar..? BEC (Förkortas så va?) brukar ofta ha problem med solen och ha lättare för exem etc. Men så tror jag inte att det hade funnits sådär supermånga BEc om inte vi hade haft ett finger med i spelet :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka