Vita blodgroppar

rubytoo

Trådstartare
Hur är normalvärdena på vita blodkroppar?

I vilket spann mäter man dem? dvs är normalvärdet mellan 5000-10000 eller är det 5-10 eller 500-1000?

Sv: Vita blodgroppar

5-10 x 10^9/L eller 5-10 x 10^3/µL, beror på vilken volym man räknar på.

alltså kan man även säga 5-10 000/µL

allt är samma ;)
mvh
Evale

Sv: Vita blodgroppar

Jag skulle säja ganska, i o m att referensvärdena i en del litteratur säger upp till 12 000 (om vi nu talar antal per mikroliter och att det är blod som är provtagningsmaterialet). Kan höjas kraftigt av stress vid provtagningstillfället, annars misstänke man väl troligtvis en inflammation/infektion. Man gör ju för bästa info även en "diff" där man ser hur de olika cellerna (vita) står i förhållande till varanda.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: Minna_A
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 524
Senast: Dopy
·
Avel Hej! Då både jag och de 5 veterinärerna jag pratat med är förvirrade så skriver jag här i hopp om lite klarhet. Jag har ett sto som...
2
Svar
32
· Visningar
4 776
Senast: Nariko
·
Samhälle Svarte Petter i valrörelsen bliv väl det beska kortet. Ska bli intressant vem som vågat lägga upp det på bordet. Nyttjandet av...
Svar
7
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka