Sv: visa att man är en kompis
Genom att visa att man är en trygg, rättvis och vänlig individ. Det allra bästa du kan göra för en häst är att bli en så bra ledare/guide som möjligt.
Om du syftar på små vänliga gester som hästar gör mot varandra så fungerar det inte riktigt som med människor. Att en häst vill bli vara snäll mot en annan och då ger honom lite av sitt hö.
Relationen mellan hästar bygger på samarbete och överlevnad. Rättvisa och trygghet.
Men såklart gör de små saker som de bara gör mot hästar de tycker mycket om, och som stärker vänskapsbanden mellan dem. Det går kanske egentligen mest ut på att de accepterar saker från den hästen, som inte andra hästar skulle få göra. Att flytta gränserna. Ex. låta den andre komma nära inpå - bla. klia varandra -, låta den andra äta/dricka samtidigt, leka mm. Sen har ju hästar en mental kommunikation där de sänder ut emotioner naturligt hela tiden. Därför märker ju den andra hästen om den första tycker om den, vad den har för emotioner för den hästen.
Och även en människa kan använda sig av allt det där. Det gäller bara att lära sig hur och när. Jag ger min häst sådan bekräftelse varje dag, naturligt i min hästhantering.
När jag någon gång träffat en häst som jag bara helt enkelt känner starkt för, men inte hanterar, så har jag ställt mig vid den och bara öppnat mig för att känna av hennes/hans emotioner, visa att jag vill ha kontakt och lyssnar, och delar med mig av de emotioner jag har för hästen. Bara för att visa att 'du betyder något för mig'.
Att klia på en häst är inte hur lätt som helst. I alla fall inte på alla hästar - framförallt inte på min
. Där handar det först om att hästen ska acceptera och vilja ha dig så nära, och utföra den handlingen. Ofta får man också kli tillbaka då.