Virus hos boxgranne

C

Catrine

Min hästs boxgranne har fått en förskräcklig förkylning. Han har snorat lite men framför allt hostar han så han knappt får luft. Det låter hemskt!!
Vet. har varit där två ggr. Första gången togs blodprov som visade att det inte var bakterier. Han fick slemlösande medicin. Då hostan inte blev bättre kom vet. igen och han satte in antibiotika också.
Vet. konstaterade att det var ett smittsamt virus (på något sätt).
Till saken: Min häst har också varit snorig en tid och hostar även ibland. Vid ridning speciellt... Han är sk hosthäst. Jag vet inte om jag ska ringa vet jag också eller om jag ska avvakta. Jag vill inte att min pålle ska bli så dålig som grannen.
Vad tycker ni?

Sv: Virus hos boxgranne

Är han hängig också?
Jag skulle låta han STÅ i två veckor (eller mer om det behövs) och kontakta veterinären om det försämras och han börjar hosta förskräckligt.

Min har varit hängig i ett par veckor, vilket jag trodde berodde på fällningen först, men sen började hon hosta också (bara när jag red henne dock :confused: ) och var så slö, så jag bestämde mig för att ta ut vet. och hon tog blodprov... Resultat VIRUSinfektion. Veterinären rådde bara att hästen skulle ställas av i 14 dagar. Inget annat behövdes göras sa hon.

Jag ringde vet. igår... Pållen fick Fabrol utskrivet eftersom han har hostat när vi ridit honom. OM han börjar spontanhosta kommer även han få antibiotika.
Frågan är ju nu om resterande tre hästar i stallet kommer att bli smittade. De står i "ett annat rum" så direktkontakt har de inte.
En ska iväg och tävla om några dagar...

Vilket virus handlar det om ? Det finns ju ett x-antal att välja mellan och tycker ni det är så smart att åka i väg och tävla när ni har smitta i stallet ?? Du vet virus kan flyga via vätskedroppar bra långt i gynsamt väder och även smitta ute om hästarna tex går bredvid varandra eller annat...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 077
Senast: Lillefrun
·
Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 388
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Egentligen vill jag nog bara beklaga mig lite och skriva av mig, men en liten tro på att någon ska ha en mirakelkur finns nog också inom...
Svar
10
· Visningar
1 828
Senast: Rain_woman
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 741
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka