Virtuell tävling gav mersmak

Sv: Virtuell tävling gav mersmak

Nej det här tar ju bort halva grejen med tävling.. att komma till en ny plats, med nya hästar, liv och rörelse, in på en bana där hästen aldrig varit förr, publiken, ryttarens nervositet etc etc är ju en del av det man bevisar att hästen inte störs av när man tävlar dressyr IRL..

Precis min tanke... for sanna som "oss" har ute i ingenstanns ar det ju alldeles superbt att fa nagot satt att checka av var man ligger bedomningsmassigt utan att behova kora 8-10 timmar till en tavling motsvarande LC... :D

Smart move! :)

Tänkte också att dte var en bra idé. Såna som jag som själv har tävlingsnerver och en häst med detsamma, hade varit himla intressant att göra en sån "tävling" på hemmaplan o jämföra med motsvarande på en vanlig tävling, o se var det är man tappar pga nerverna liksom.
En annorlunda form av programridning liksom. Blev sugen på att testa för skojs skull :p

ja, en bedömning är en sak.. att Tävla om placering, rosett, ära, pengar och priser är en annan sak.. dagsformen är en del att Tävlingsprestationen.. På en tävling får du EN chans att rida programmet.. rider du hemma kan du rida det 10-15 ggr på en dag och skicka in den ritt som blev bäst.. på en vanligt tävling är det fusk att starta fler ggr än 2..

Programbedömning = OK
Tävla = Inte OK

Å andra sidan så är det lika för alla, så hur kan det bli fusk? Alla kan träna programmet hur många gånger de vill innan de skickar in för bedömning.

Tävlingsformen har man ju accepterat när man deltar, gillar man det intem så låter man ju bli att vara med.

Det är btw inte fusk att starta mer än två gånger på en tävling, eftersom det inte är tillåtet så kan man inte starta fler gånger utan tillsägelse och startar man inte kan man inte fuska.

Vet du, synd att du valjer att se det sa - men det andrar inte det faktum att ute i resten av varlden - utanfor sverige finns mkt manniskor som bor MKT langt ivag fran tavlingsplatser. Det ger dom en mojlighet att dels se var de star och dels paborja en meritering av sin hast! Huruvida man rider programmet 50 ggr eller ej spelar ingen roll - alla andra kan gora det samma, och du far knappast nagra poang/placeringar om din hast inte ar redo for den nivan anda.

Haller f.o. med Mumin.. gillar man det inte behover man inte vara med. Samt, i en situation dar du kanske rakar vara kopare av en hast sa kan du ju valja bort de som tavlat "online" sa att saga.

For mig ex. ar det en utmarkt mojlighet att dels checka av var hasten ar i utbildningsnivan samt, vilket ar Hogst otroligt, kanske fa en placering pa honom UTAN att behova kora over halva kanada. For en svensk kan jag absolut se att det blir en "usch och fy" reaktion - men sa har ni ocksa tavlingar mktmkt narmare an vad "vi" har.

Ärligt talat? går ni efter Placeringen i dressyr när ni bedömer hästar att köpa? kollar ni inte på poängen och vilken domare det är och dennes bedömning?
En medelbra häst som bara tävlas med skrutthästar kommer ju att placera sig varenda gång, om domaren dessutom sätter höga siffror hela tiden missvisas ju även det.. medans om en bättre häst bara tävlas med superbra hästar kommer i botten hela tiden men där kanske domaren är väldigt snål med poäng.. Så tittar man bara på placering och procent så verkar den medelbra hästen Bättre än de bästa i den bättre tävlingen.. vilken är mest värd om man bara tittar på placeringen?

Vi kan ju införa virituell hopptävling också! för det är ju ändå bara den exakta hinderhöjden och banan som räknas, titthinder, nerver, prestation, tävlingsplats, liv och rörelse spelar ju ingen roll om det är en bra häst ;) och precis alla går till omhoppning varje gång :D

nej skulle jag leta häst så innebär tävlingsmeriter även hur hästen beter sig på tävlingsplatsen, en tävlingshäst som t.ex inte fungerar på tävlingsplatsen är ingen tävlingshäst i mina ögon.. tävlingsmeriterna är alltså värdelösa..

bara bedömning på programridningen är en annan sak, man får dressyrmeriter, kvitto på utbilningen, vitsord från domare, etc etc och det är värt mycket det.. men att just klassa in det som TÄVLING är fel.. Skulle ni delta i en virituell dressytävling för att VINNA? eller för att FÅ EN BEDÖMNING?

tänk om FriidrottsVM skulle vara så ^^ alla tävlar på hemmaplan och det filmas, så skickar alla bidragen och poängen och vinnaren får ensam kliva upp på prispallen hemma.. fast då behöver man inte ha VM, då tar man bara poängen från SM.. eller varför ha SM ens.. alla kan träna på hemmaplan och så registreras bara alla bästatider/höjder/längder etc.. så behöver aldrig någon någonsin träffa någon annan.. ^^ medaljer etc bara skickas på post.. Glamouröst att vinna VM..

Fa en bedomning. I forsta hand.

Och nej jag koper inte en hast pa "placeringar". Jag koper en hast for hur den Ar och om dess fysik har nagot jag gillar.

Sen ska man harddra det sa far man pa den har internettavlingen tavla mot folk fran OVERALLT. Inte "lilla ridklubbens masterskap" sa att saga.

Det finns skit och bland skit finns det alltid folk som ar mindre skit. Det andras inte oavsett avr tavlingen AR. Tavling i sig ar bara en bedomningsfraga i vilket fall - inte en absolut sanning. Och medaljer ar inte den vasentliga mattstocken. Jag har startat internationellt - inte FAN ar jag superdunder duktig, jag gick in i en klass for att skola och det var den enda klassen dar jag kunde komma in och gora det. Shit happens.

Du missar Fortfarande faktumet att det inte ar en SVENSK foreteelse for SVENSKAR utan en british grej som riktar sig internationellt till oss stackars satar som INTE har fjantklubbtavlingar att ga pa for att rida mot resterande elever for den o den tranaren.

Och inte f-n kommer nagra masterskap hallas online, det vet bade du och jag.

Varlden ser inte ut som sverige. Och allt som inte tilltalar alla svenskar ar inte daligt.

Som jag sa innan, och som jag mkt val kan upprepa igen: Det ar en otrolig HJALP for oss STACKARS SATAR som sitter i INGENSTANS for att fa nagon form av bedomning. OVerlag ar ALLA tavlingar BARA en BEDOMNING. Och som du sjalv var inne pa, det beror ju pa Dommaren for dagen sa val som dagsformen pa hasten som pa ryttaren. Ridning ar en bedomnings sport (mja utom hoppning da :P lol)

DU ar den som kallar det "Tavlingshastar" "tavlingmeriter" jag har bara kallat det meriter och bedomning. Och du.. jo faktiskt, en bra bedomning och en mojlighet att SE den ritten som bedomdes vager nog egentligen tyngre hos mig an att lasa att hasten vann klubbmasterskapet/regionmasterskapet o fa en liten medalj viftad framfor snoken.

Då är vi ju helt överens.. :confused: :) förstår inte varför jag blev attackerad för att jag så rent och knivskarpt uttryckte att själva Tävlandet med ära, berömmelse, rosett, plakett och publikens jubel och applåder inte passar in i det virituella programridningsbedömningen..

Bedömning tycker jag är superbra att man kan få via nätet, det är kvittot på utbildningen.. men bedömningen man får är och ska vara individuell, inte jämföras med andras för att se kvaliteten på hästen.. sådant hör hemma på vanliga "vem är bäst just idag"-tävlingar..

Ja, man kan lätt bli uppjagad och läsa lite för fort och/eller skriva snäsiga svar för fort :) Jag har lätt gjort min beskärda del misstag här på buke ;)

Hehe det ar latt hant har kanner jag.. :) Men.. rofl, vi redde iaf ut det ;) (nuff OT, ses i en annan trad! :D)

Bedömning är helt ok, inte tävling. Man kan ju filma om och klippa hur som helst, för att få fram en bra film. Stora delar av "tävling" försvinner ju.. :crazy.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: zarmino
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama