T

tretjak

Jag undrar om någon har erfarenhet av att använda ett medel som heter VirkonS som botemedel för strålröta?

Jag fick tips om att använda utspädd lösning av detta medel för att få bort svampangrepp på hundens tassar och efter att ha prövat allt, både receptbelagda o andra medel, funderar jag på om det inte kan funka även på häst? Någon som vet? :confused:

Sv: Virkon S

Väl UTSPÄDD VirkonS-lösning Har jag sett användas vid svår mugg - vilket ju är en svampinfektion - med bra resultat, så det borde rimligtvis kunna fungera även vid strålröta.

Tack för ditt svar. Ja det är viktigt att påpeka att man måste späda det ordentligt, procentmässigt har jag för mig att det rör sig om en 2% lösning till vovvarnas tassar så till hovar kan man förmodligen då använda en NGT starkare lösning.

Jag gör ett försök i a f, ingenting annat fungerar och hon har dragits med detta länge nu utan att vi lyckats få bort allt. :bow:

Det är en av metoderna för att bekämpa strålröta.

Man kan ha en "soaking-boot" eller plastpåsar och låta hästen stå i lösningen en kvart eller så så att den tränger in ordentligt.

HAr provat och tyckte det gav resultat.

Jag skulle köpa virkon, enl vet för att hästen fått små håravfall (hårlösa fläckar som troligen var för det var tätt och varmt med mkt päls(*mild vinter som varit...*), typ av svamp alltså)

Köpte en flaska på apoteket och spädde ut enl ordination av vet och skulle tvätta hästen med det..
Bara det att jag tydligen fått hjärnsläpp när jag spädde ut det! Vilket jag kom på sent på kvällen...
Enl vet skulle det vara ggr 15, jag hade gjort ggr 5 :eek: (eller nåt i den stilen) Hade räknat HELFEL! Men men, fläckarna försvann och hästen mår fortfarande bra.. :crazy:

*Bara en liten parantes i tråden! ;) *

Har använt Virkon i hovar med mycket bra effekt. Använder så fort det blir små "hålrum" för att inte bakterier eller svamp ska "få fäste".

Har använt Virkon S när hästen hade bärrandsröta som tyvärr ledde till hålväggar; då var Virkon det enda hovslagare och personal på djursjukhuset i Helsingborg rekomenderade!

Blandade ett knappt halvt mått (som medföljer) i en gammal MR Muscle-flaska (kanske 750 ml?) Jättesvårt att spä när man bara ska ha så lite. Lösningen håller sig i ungeför en vecka, man ser på den rosa-röda färgen också, när den börjar blekna är det dags att byta.

Skulle man bara spruta på det på hoven och hur mycket skulle man späda det? Är det meningen att man skall spruta på det på hoven varje dag eller bara vid skoning?

En sista dum fråga var köper man Virkon?

frågor är till för att ställas!!

Jag köpte Virkon på Ek*. Finns säkert hos granngården eller hos vet.
Jag blev rekomenderad att spreya 3-4 gånger per dag. Men när man arbetar har man inte möjlighet till det så det fick bli två gånger/dag. När jag såg att hoven växte ut och var frisk och hovis sa att det såg bra ut minskade jag till en gång/dag.

Spreyade och höll uppe hoven en stund så det inte bara rann av. Min häst var barfota(föl), med en skodd häst vet jag inte. men om det är strålröta hindrar ju inte skon att du spreyar.
Är det "normal" bärrandsröta hinner det oftast inte gå längre än att hovis tar bort allt vid skoningen.
I mitt fall berodde det på att hovis inte uppmärksammade det i tid :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Jag undrade mest bara så där allmänt. Kommer du ihåg hur mycket det skulle spädas?

Mycket möjligt att det kommer fler "inteligenta" frågor, jag brukar ha en hel drös liggande hemma :D

Jag har precis köpt medlet för jag skulle tvätta upp ett gammalt täcke och läste precis instruktionerna på flaskan...
Om man vill använda detta medel mot mugg t ex... måste man då skölja av efteråt?
Det står ju på flaskan att föremål ska doppas & ligga i 10 min & sedan spolas av ordentligt. Alt. Sprayas på sitta i 10 min, skölja bort.
Även om man späder ut det så är det väl ganska starkt tänkte jag...
Det är ju en tablett i flaskan (har köpt en enliters) som man fyller med vatten... hur utspädd är den då & hur utspädd måste den vara för att användas på hästen?

Jag måste alltid läsa på flaskan när jag späder men "taget ur huvudet" tror jag att jag brukar ta två kryddmått Virkon till en dl vatten i en sprayflaska. (ett kryddmått till en dl vatten på kroppen) Sprutar direkt i "hålen" i hoven.
Om hovslagere med brukar hon stoppa i lite tjärdrev som då skyddar mot att smuts tränger så långt in. Sitter tjärdrevet kvar brukar jag bara spruta på nytt.
Nu har jag inte haft bärrandsröta men fått hålvägg av att stenar eller annat som trängt in i barfotafötter.

Glömde var köpa? Brukar finnas där man köper foder. Finns i liten förpackning hos Börjes.

Jag har dränkt in stora vaddtussar som jag sen har täckt hovens hela undersida med plus att jag försiktigt tryckt in vadden i alla hålrum och fåror, släppt ner hoven och så får hon stå på vadden en god stund på stallgången. Det har funkat jättebra, hon står precis stilla och plirar på mig, man tror nästan hon fattar vad man vill göra! Jag börjar märka en förbättring redan nu.

Jag fick en mindre förpackning av veterinären faktiskt, det var tänkt till hundtassar men den räcker till pållen med.

Nu kommer hovslagaren ut i nästa vecka så får vi se vad han tycker om resultatet.

"Blandade ett knappt halvt mått (som medföljer) i en gammal MR Muscle-flaska (kanske 750 ml?)"
Jag fick köpa en stor flaska med pulver i. När jag blandar det som ovan spreyar jag bara på och lämnar kvar. Det ska inte sköljas ur när man använder det såhär, om man ska tvätta täcken och liknande låter det ju rimligt att det ska skäljas ur!

Tjärdrev sa det högt stopp till i helsingborg, allt ska hållas öppet och luftigt!!

"stenar och annat" kan i sig inte skapa det man kallar hålväggar. möjligen kan "stenarna och det andra" ha bakterier på sig som i sin tur "käkar sig in i hoven" och bildar fickorna=hålväggarna.

just virkon s fick jag förra veckan av min hovslagare för pållan har lamellröta. jag skulle späda det rosa pulvret i precis så mkt vatten att det blev flytande, inte mera. sen skulle jag inte blanda så mkt att det inte går åt på 4 veckor dvs 4 behandlingar.

Men nu när jag läser era inlägg så verkar det som att ni köpt det i vätske form medans jag köpte det av hovos i pulverform men det finns på Gra**g****n

Ja, det är ju med tanke på bakterier som jag använder Virkon! :smirk: Har ganska många unga barfotahästar så detta händer lite då och då.
För mig har det fungerat utmärkt med tjärdrev. Tycker inte att det gör lufttätt, men skyddar mot att massor av smuts tränger in. Det går ju också lätt att ta bort igen om det behövs.

Jag har det i pulverform.
Använt till att rengöra stall och redskap. mot mugg och i hovar.
Praktiskt att bara späda i olika styrkor.
Fick med en bra informationsbrochyr när jag köpte första gången. (länge sedan)

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 596
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! E de någon som har lite erfarenhet av Adaptil? Både halsbanden, tuggtabletterna o doftavgivaren? Funkar något av dom eller kanske...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: Vovve
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 662
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka