Lazzeman

Trådstartare
Vi har en häst på foder (sto 10 år) som pga ägarens krav går oskodd runtom. Framhovarnas bärrand har varit lite dåliga och det har gjort att smågrus har fastnat, trängt in i bärranden. Hovslagaren rekommenderar skoning men ägaren vill inte. Nu har ägaren föreslagit Virkon-S för att hindra att bakterier tränger upp i hoven under "läkningstiden".
Låter det vettigt?

Och tänk på att frågan inte handlar om skoningen...

Vet flera som har försökt använda virkon för att behandla strålröta och liknande och i de fallen har det fungerat dåligt. Betydligt bättre med kopparsulfat och tjära. Flytsula av typen sole-guard kanske kan vara ett tillfäligt alternativ om ägaren vägrar sko fast hästen uppenbart behöver det?

Kopparpasta från biltema. Fukten i den ser till att nya sprickor inte bildas där bakterier och svamp frodas och kopparen tar död på svamp och bakterier.
Produkter som torkar ut hoven orsakar oxå nya små sprickor som kan orsaka värre tillväxt av svamp och bakterier.

Vet flera som har försökt använda virkon för att behandla strålröta och liknande och i de fallen har det fungerat dåligt. Betydligt bättre med kopparsulfat och tjära. Flytsula av typen sole-guard kanske kan vara ett tillfäligt alternativ om ägaren vägrar sko fast hästen uppenbart behöver det?

Sole guard ser intressant ut men verkar mest vara för att skydda sulan och inte bärranden där vi har problemet. Vi behöver applicera något på bärranden. Sätter man sole gurad där så misstänker jag att det nöts bort ganska fort och inte håller i upp till 3 veckor som sole guard ska klara.

Jag hade gått på problem istället, ägarens inställning.

Det är ju faktiskt en tolkning att ni har hästen mot djurskyddslagen, om den uttalat behöver skor men inte får skos. Då är det väl bättre att ägaren tar hem hästen och står för den här (vidriga) hanteringen.

Jag hade gått på problem istället, ägarens inställning.

Det är ju faktiskt en tolkning att ni har hästen mot djurskyddslagen, om den uttalat behöver skor men inte får skos. Då är det väl bättre att ägaren tar hem hästen och står för den här (vidriga) hanteringen.

Min tanke också, jag skulle inte haft lust att stå med en anmälan för vanvård pga ägarens idéer...

Min tanke också, jag skulle inte haft lust att stå med en anmälan för vanvård pga ägarens idéer...
Jag hade inte kunnat med att ha en häst/djur som jag vet hade mått bättre med en viss behandling, men blir förhindrad av en ägare som inte har tillräckligt med intresse för att ha djuret hemma. Utan dessutom kräver att jag ska behandla - som jag tolkar det - i strid med djurskyddslagstiftningen.

Jag hade inte kunnat med att ha en häst/djur som jag vet hade mått bättre med en viss behandling, men blir förhindrad av en ägare som inte har tillräckligt med intresse för att ha djuret hemma. Utan dessutom kräver att jag ska behandla - som jag tolkar det - i strid med djurskyddslagstiftningen.

Tack för inputen om Virkon-S.

Virkon s är verkningslöst mot bärrandsröta. Det som ger effekt är att sko med kopparsöm.

I ert läge hade jag lämnat tillbaka hästen och anmält ägaren för vanvård av djur. En häst som behöver skos men inte får skor vanvårdas och som fodervärd har du ansvaret för att hästen får den omvårdnad hon behöver sålänge hon är hos dig. I lagens ögon är det därför du som bedriver vanvård som inte ger hästen den omvårdnad/behandling hon i dagsläget behöver. Det är alltså du som åker dit på vanvården.

Virkon s är verkningslöst mot bärrandsröta. Det som ger effekt är att sko med kopparsöm.

I ert läge hade jag lämnat tillbaka hästen och anmält ägaren för vanvård av djur. En häst som behöver skos men inte får skor vanvårdas och som fodervärd har du ansvaret för att hästen får den omvårdnad hon behöver sålänge hon är hos dig. I lagens ögon är det därför du som bedriver vanvård som inte ger hästen den omvårdnad/behandling hon i dagsläget behöver. Det är alltså du som åker dit på vanvården.

Och ett eventuellt djurförbud kan vi ju förtydliga.

OK tack

Det kanske kommer som en överraskning men vi försöker faktiskt åtgärda problemet, frågan här är en liten del i det arbetet.

OK tack

Det kanske kommer som en överraskning men vi försöker faktiskt åtgärda problemet, frågan här är en liten del i det arbetet.

Då utgår jag att en veterinär är inkopplad och gett sitt ok till att inte sko hästen och att det är dokumenterat. Att inte göra det som djuret anses behöva enligt de som är utbildade (hovslagare och veterinär) är grund för anmälan och du kommer att fällas om det går till det. I allra värsta fall får du djurförbud.

Det här är då konsekvenser utöver att det är helt omoraliskt att inte göra den behandling som krävs.

Vi har en häst på foder (sto 10 år) som pga ägarens krav går oskodd runtom. Framhovarnas bärrand har varit lite dåliga och det har gjort att smågrus har fastnat, trängt in i bärranden. Hovslagaren rekommenderar skoning men ägaren vill inte. Nu har ägaren föreslagit Virkon-S för att hindra att bakterier tränger upp i hoven under "läkningstiden".
Låter det vettigt?

För att svara på frågan så nej - Virkon är ingen lösning på problemet. Virkon kan användas för att descificera förebyggande allmänt samt ta död på vissa bakterier i olika sammanhang.

Fallet du redovisar hör inte till dessa sammanhang över huvud taget.

Låter det vettigt?

Jag använder Artimud och är mycket nöjd. Den är vädligt skonsam och fungerar både på att häva problem och till att använda förebyggande. Jag tar på den ca två gånger i veckan i förebyggande syfte.

• Gilla
Reactions: Ace
Om ägaren inte accepterar skor på hästen kanske barfota boots kan vara ett alternativ? Idag finns det ett jättestort utbud, men jag rekommenderar att ta hjälp av någon som provar ut rätt modell till hästen för då blir chansen mycket större att du slipper problem med boots som inte passar.

Jag använder också produkter från red horse, sole cleanse och artimud. Toppenbra produkter som är elaka mot bakterier men snälla mot Hovarna. Detta till skillnad från kopparsulfat, tjära och annat som dödar hovvävnad.

Jag skulle också se till att skaffa barfotaboots om du nu inte får sko hästen.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar