MissFideli
Trådstartare
Snart är vintern på intågande () och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många ställen, även norröver) vägar inte hålls efter som de borde vintertid. Förstås är det pengar det handlar om, men det drabbar ju mycket av den trafiken som samhället kräver ska fungera. Och för oss är det sällan möjligt att välja däcktyp och annat utan vi får hålla till godo med det vår arbetsgivare har lust att betala för.
Men ofta när jag kör på dessa isbanor nästan utan sand med min buss full med folk och är livrädd för att glida ner i diket, undrar jag hur det ser ut i andra länder med liknande klimat som oss? Man ser ju ofta på sociala media hur bra allt funkar då, hur snabbt man bygger osv. Men stämmer det verkligen?
Hur sköts vintervägarna i våra grannländer t.ex? USA? Kanada? Då tänker jag förstås på vägar där det går mycket samhällhällsnyttig trafik, så som bussar, varutransporter, sopbilar (nåja, de åker väl nästan överallt) osv.
Jag vet att delar av Norge har krav på snökedjor, men inte vilka fordon (gäller det vanliga linjebussar?) och exakt var/hur.
Får väl poängtera att det är upphandlingsförfarandet, inte utövarna jag klagar på.
Men ofta när jag kör på dessa isbanor nästan utan sand med min buss full med folk och är livrädd för att glida ner i diket, undrar jag hur det ser ut i andra länder med liknande klimat som oss? Man ser ju ofta på sociala media hur bra allt funkar då, hur snabbt man bygger osv. Men stämmer det verkligen?
Hur sköts vintervägarna i våra grannländer t.ex? USA? Kanada? Då tänker jag förstås på vägar där det går mycket samhällhällsnyttig trafik, så som bussar, varutransporter, sopbilar (nåja, de åker väl nästan överallt) osv.
Jag vet att delar av Norge har krav på snökedjor, men inte vilka fordon (gäller det vanliga linjebussar?) och exakt var/hur.
Får väl poängtera att det är upphandlingsförfarandet, inte utövarna jag klagar på.