Vinterpäls

S

samlinnea

Jag undrar på en sak. Mitt sto börjar fälla nu. Det är inte den korta sommarpälsen utan den länga vinterpälsen som åker av. Elr den bara sitter löst, det åker inte av om man tar borsten utan den åker av om man "drar" av dem..
Det är inte normalt va?

Sv: Vinterpäls

Det är normalt faktiskt, en viss mängd hår kommer med i borsten och inget som påverkar hästen. Skulle det handla om en mer aktiv fällning där du plockar hår med handen, så kan din häst ha drabbats av en rubbning i päls fällning/sättning vilket ofta händer hästar som klipps och har blivit klippta på fel tid av året.

Sv: Vinterpäls

tack för svaret. då kan jag alltså vara lugn. det är inte så mycket som åker av så det va nog ingen fara då. Tack igen :D

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 495
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka