Vinterkläder vid ridning?

finapina

Trådstartare
Nu är kylan här! Igår red jag med pantalonger under ridbyxorna (lite knöligt) o en fleecejacka under säkerhetsvästen o det var KALLT i början o slutet av ridlektionen i ridhuset. Hur klä sig smartast? Känns väldigt korvigt att ta en vinterjacka utanpå västen när man ska rida dressyr/ hoppa???

Sv: Vinterkläder vid ridning?

Herregud, det där klarar du dig inte långt på.

På vintern, med några minusgrader gäller:
-dubbla strumpor, yttersta paret racksockor eller termostrumpor.
-fodrade långkalsonger eller varmfodrade ridbyxor. I stallet har man dessutom ett par termobyxor över som man tar av innan man hoppar upp. Kan behållas vid uteritt.
-varmfodrade stövlar
-långärmad underställströja med en t-shirt ovanpå, sen en tunn polotröja i ull, sen en tjock tröja/fleece och sen en vinterjacka. Säkerhetsvästen får man ha emellan och så tar man av jackan när man fått upp värmen efter några minuters ridning.
-Vinterfodrade handskar
-Mössa/öronlappar.

Jag bor i södra sverige, vet inte hur mycket jag behövt om kylan kröp ner mot -30 :p

Precis vad Marvin sa:bow:

Dessutom kör jag dubbla fleecetröjor ovan på det, och i vissa fall dubbla jackor :D

Nu är kylan här! Igår red jag med pantalonger under ridbyxorna (lite knöligt) o en fleecejacka under säkerhetsvästen o det var KALLT i början o slutet av ridlektionen i ridhuset. Hur klä sig smartast? Känns väldigt korvigt att ta en vinterjacka utanpå västen när man ska rida dressyr/ hoppa???

Det beror på hur kallt det är och vad/vart jag ska rida, utomhus, oisolerat ridhus eller isolerat ridhus :)

Men jag blir i regel väldigt varm när jag tränar och när jag tränar är jag i regel i ridhus.

I isolerat ridhus har jag iaf underställ gärna ganska tunnt och smidigt i ull, sen ridbyxor, fleecetröja, ganska tunna ullsockar, ridstövlar, skinnhandskar, säkerhetsväst och ev en jacka med lite foder i.

I oisolerat ridhus brukar jag ha underställ i microfleece eller lite tjockare ull, fleece/ulltröja över, ridbyxor, tjockare ullsockar, ridstövlar, fodrade skinnhandskar, säkerhetsväst och kanske en lite tjockare jacka om det behövs.

Vid ridning utomhus blir det underställ i microfleece/tjockare ull, ridbyxor i softshell alt fodrade överdragsbyxor, fleece/ulltröja, tjocka ullsockar + raggisar, varmfodrad arbetsstövel, varmfodrade handskar och en varmfodrad vinterjacka och ev halsduk och ngt för öronen.

Ibland kompletterar jag med ett tunnare underställ under microfleece/tjockare ullställ så blir det riktigt varmt och gott :)

Är det riktigt kallt åker skooteroverallen fram så bor jag i den :)

Jag gillar naturmaterial och lager på lagerprincipen, måste vara plagg som andas och de får inte kyla om man blir svettig.

Med dessa kläder överlevde jag flera veckor med -30 och ännu kallare förra vintern så det fungerar ju bevisligen :)

Senast ändrad:

Då jag red på ridskola (snart tre år sedan, men det är då jag red i sådant senast) hade jag: underställ i merinoull varmt, smidigt och drar inte åt sig svettlukt på samma sätt som andra material, ridbyxor, tjocka ylle- alt yllefrottéstrumpor + ev raggsockor (beroende på utomhustemp.), varm tröja.

"Normal vinterkyla", ridning utomhus:
Underställ merinoull = dyrt men bäst. Jag har haft mitt i både stall/ridning och överlevnadsprov i skogen - luktar inte minsta svett förrän efter ett par dagar. Och varmt.
Ridbyxor
Strumpor + raggsockor ull är bra grejor. Men se till att det finns luft mellan lagren - massa sockor värmer inte länge om de ligger tätt pressade mot varann i stövlarna.
Smidiga läderchaps (vid blåst)
Stövlar/ridskor
Stor t-shirt
Varm tröja jag har gärna stickat om möjlighet finns.
Varmfodrad och vindtät jacka militärens yllekappor = :love:
Handskar efter smak

jag har inget ridhus att rida i, men när jag rider ut är det( vid -10) :
-kalsonger 1-2 par
h**ks termobyxor (superbra)
sockor
yllesockor
vinterkängor-goretex
tjocka ridhandskar
topp
långärmad T-tröja
fleece 1 tunn och ibland 1 tjock på
tjock ridjacka
hjälmmössa
halsduk

Korvigt må det vara men det är väl bättre än att frysa? :idea:
Lager på lager på lager är bästa metoden, precis som flera har skrivit. Och hellre ett lager för mycket än ett för lite.

Oftast orkar jag inte ta på mig mer än t-shirt ev en fleece och min tjocka jacka, använder inte väst så den slipper jag ju. Sen på benen har jag antingen bara mina tjocka temobyxor och ibland tar jag på mig ridbyxor under, alt tights eller tunnare mjukisbyxor. Det får inte bli för tjockt och knöligt, hellre mycket luft emellan. Vanta mössa halsduk om jag kommer ihåg. Jag är ingen fryskyckling och rider aldrig i ridhus och mest barbacka med barbackasadel, tränar varken dressyr eller hoppning men AR och blir sällan särskilt svettig av att rida. På fötterna har jag tjocka vinterkängor och om jag ska sitta stilla länge när jag mot all förmodan är i ett ridhus på träning så brukar jag ta på mina tjocka rosa luddiga morgontofflor för dom värmer mycket bättre än kängorna för dom är gummiklädda och andas inte.

För det första - om det känns knöligt med långkalsonger så beror det på att du har felfelfel sort. Gå in i en sportaffär och köp ett par. De ska vara lite tjockare och framförallt glatta på utsidan. Då är det hur lätt som helst att dra på ridbyxorna utanpå.

Överdelar inifrån och ut
(Sport-BH)
(Underställströja när det är riktigt kallt)
Långärmad & höghalsad bomullströja
Collegetröja
Tunn klubbjacka
Vinterjacka från North Bend alt. gammal Mountain Horse

Underdelar
Långkalsonger, ridbyxor, shortchaps, kängor från Merrell, tjocka ridstrumpor.

Vägrar använda överdragsbyxor:D Lägger hellre på en tröja till än överdragsbyxor.

Förra vintern investerade jag i en overall! I love it! :love:
Något av det bästa jag skaffat mig, perfekt både vid ridning och stallskötsel.

Om jag ska rida lektion (inte så ofta) blir det underställ, varma sockar och tjock jacka :) Sen åker overallen på när lektionen är slut.

Bland det varmaste du kan ha på dig är en islandströja av tjock ull, slår fleece med hästlängder! Ullstrumpor, gärna dubbla, rånarluva under hjälmen och termoridbrallor kör jag med!

*kl*

Jag vill också ha en overall!!

Just nu när det bara är några minus kör jag mjukisbyxor och ridstumpor under med linne, tjocktröja och lite tjockare jacka + mössa, vantar och Jodhpurs om jag jobbar från marken.
Rider jag så tar jag på mig ridbyxor med tunna nylonstrumpor under och linne, tjocktröja och lite tjockare jacka.

Är det nederbörd så kör jag på regnridbyxor eller min regnkappa utan foder.

Dock när det blir kallare slänger jag på ett underställ istället för nylonstrumpor och blir det riktigt kallt har jag mina älskade termoridbyxor från h*rze och min dunjacka :love:
Då der man ut som en mich*llingubbe när man kommer ridande.

I år har jag inhandlat riktiga ridkängor med foder för första gången i mitt liv och de är helt underbara.

Jag har stall hemma som håller 0 grader precis. Jullov är det mao hög mysfaktor att mocka i termobyxor och gummistövlar och sedan gå in och byta om när det är riddags.

Har ett par ridstrumpor modell lite tjockare och ett par tunna vanliga strumpor under dem.
Vanliga ridbyxor och ett par benvärmare över knäna/halva låren, guld värt för mina problemknän redan på hösten.
Typ en tunn tshirt, en finstickad polo, en väst (viktigaste plagget i stall helt klart!), en tjocktröja över om det är skitkallt/lugnt pass och en stor fristadskopia i bombermodell. Svinigt kallt och lugn tur kan det bli en dunjacka istället, oxå bombermodell, men det är inte ofta.

Thinsulatehandskar i skinn från Gekås (bästa handskarna ever, iaf för 99 kr ;)), träning tunna i läder efter uppvärmning.

Öronvärmare hade jag förr, men förra vintern red jag utan något om öronen hela tiden, de sitter inte så bra på mig. Har dock rätt djupa hjälmar.

En vanligt mössa i stallet, riktigt kallt en fodrad en.

Mao - jag arbetar mig varm. När jag är i stallet så gör jag ju något hela tiden. Antar det kan bli annat i inackstall där man kanske hänger en del och snackar skit mm.

Förra vintern investerade jag i en overall! I love it! :love:
Något av det bästa jag skaffat mig, perfekt både vid ridning och stallskötsel.

Om jag ska rida lektion (inte så ofta) blir det underställ, varma sockar och tjock jacka :) Sen åker overallen på när lektionen är slut.

Jag säger bara skoteroverall! :D

Fult som :devil: , men varmt och gott :p

När vi ändå är inne på kläder!

Var hittar ni vinterridbyxor?
De flesta ridbyxor består ju av ett tunt bommul/syntet tyg och är verkligen inte varma.

Jag har haft ett par gamla manchester ridbyxor men de är verkligen slut...

Var igår och provade softshell byxorna på hööks men jag måste ha blivit fet tog av ett par byxor i storlek 38-40 och gav upp med ridbyxorna i storlek 44 :o då satt de bra men det hade inte fått plats ett par långkalsonger under.

Jag är ganska frusen av mig men brukar klara mig med:

T-shirt+Tjockare tröja+Tjock vinterjacka i bra kvalité

Underställ samt jeans som inte är tajta så det bildas ett lager luft emellan.

Strumpor i normal tjocklek+ordentliga kängor.

Öronmuffar+fodrade trefingervantar

Om jag ska träna så rider jag dock i ridstövlar, ridbyxor och femfingershandskar då jag ändå jobbar mig hyfsat varm - även fast vi inte har ridhus.

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 172
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 637
Senast: mackan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne... 2
Svar
22
· Visningar
4 898
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är hösten här, och med den nya ridrutiner för min del. I våras red jag 1½ gång i veckan på stora ridskolan, och ungefär en lektion i...
Svar
0
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka