Sv: Vinterkläder vid ridning?
Nu är kylan här! Igår red jag med pantalonger under ridbyxorna (lite knöligt) o en fleecejacka under säkerhetsvästen o det var KALLT i början o slutet av ridlektionen i ridhuset. Hur klä sig smartast? Känns väldigt korvigt att ta en vinterjacka utanpå västen när man ska rida dressyr/ hoppa???
Det beror på hur kallt det är och vad/vart jag ska rida, utomhus, oisolerat ridhus eller isolerat ridhus
Men jag blir i regel väldigt varm när jag tränar och när jag tränar är jag i regel i ridhus.
I isolerat ridhus har jag iaf underställ gärna ganska tunnt och smidigt i ull, sen ridbyxor, fleecetröja, ganska tunna ullsockar, ridstövlar, skinnhandskar, säkerhetsväst och ev en jacka med lite foder i.
I oisolerat ridhus brukar jag ha underställ i microfleece eller lite tjockare ull, fleece/ulltröja över, ridbyxor, tjockare ullsockar, ridstövlar, fodrade skinnhandskar, säkerhetsväst och kanske en lite tjockare jacka om det behövs.
Vid ridning utomhus blir det underställ i microfleece/tjockare ull, ridbyxor i softshell alt fodrade överdragsbyxor, fleece/ulltröja, tjocka ullsockar + raggisar, varmfodrad arbetsstövel, varmfodrade handskar och en varmfodrad vinterjacka och ev halsduk och ngt för öronen.
Ibland kompletterar jag med ett tunnare underställ under microfleece/tjockare ullställ så blir det riktigt varmt och gott
Är det riktigt kallt åker skooteroverallen fram så bor jag i den
Jag gillar naturmaterial och lager på lagerprincipen, måste vara plagg som andas och de får inte kyla om man blir svettig.
Med dessa kläder överlevde jag flera veckor med -30 och ännu kallare förra vintern så det fungerar ju bevisligen