Vinterdäck när man kör från norr till söder och tillbaka?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Ainon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 911
Det är tillåtet, lagligt att använda vinterdäck så länge det finns risk för vinterväglag, oavsett datum.
Det är tillåtet att använda vinderdäck året runt oavsett väglag (även om det inte är så bra att köra med dem på sommaren). Det är dubbdäck som måste tas av 15 april, såvida det inte är eller är risk för vinterväglag, vilket det väl kan vara i Piteå även en normal vinter? Man förväntas knappast byta däck halvvägs om väglaget ändras under en resa. Med den sena vinter som vi har i år skulle jag vilja se den polis som stoppar någon med dubbdäck på E4 mellan Stockholm och Piteå.
På vissa gator i t ex centrala Uppsala och Stockholm är det dock aldrig tillåtet att köra med dubbdäck. Men det antar jag att du @Ainon inte är berörd av.
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Jag kommer inte ut från gårdsplanen utan vinterdäck, så isåfall skulle jag få byta däck varje dag bara för att e4 är bar. Men småvägarna är fortfarande hala och som sagt gårdsplanen är där det är skottat täckt av 2 dm snö och is. Vi byter inte den 15e. :)
Och polisen har ju gått ut i tidningen med att de inte bötfäller såhär tidigt när det fortfarande är vinterväglag.

Jag kommer inte ut från gårdsplanen utan vinterdäck, så isåfall skulle jag få byta däck varje dag bara för att e4 är bar. Men småvägarna är fortfarande hala och som sagt gårdsplanen är där det är skottat täckt av 2 dm snö och is. Vi byter inte den 15e. :)
Och polisen har ju gått ut i tidningen med att de inte bötfäller såhär tidigt när det fortfarande är vinterväglag.

Jag brukar inte byta förrän det slutat vara halt på nätterna. Förr jobbade jag ju då och nu kanske jag måste in med ungen till sjukhuset.

Vi har bytt till sommardäck på en bil och har vinterdäck kvar på den andra, förra året bytte vi i Maj då det envisades med att snöa till och från fram tills dess
Jag bor i Blekinge

Lite lätt OT... jag har på vinterdäcken så länge de behövs (jag har inget intresse av att slita på dem i onödan men så länge de behövs sitter de kvar). Om det resulterar i böter skiter jag i det. Det är nämligen värre att vara svårt skadad eller död. Jag har testat att kvadda en bil pga halka och det är inte roligt någonstans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka