Vinter vila?

E

ejn

Jag har haft min häst i ett ½ år. När jag fick honom hade han i 3 år mest bara gått, blivit riden ca 1-2 dagar i veckan (han är 12 år). Jag har ridit sen jag fick honom vi har ridit ca 4-6 dagar i veckan (dock völdigt lungt i början) i ett ½ år nu.

Nu är det mörkt, kallt och ingen paddock. Jag är inte lika "tålig" som de flesta varkar vara här. Jag tycker inte det är roligt att ut i en jätte mörk skog eller på en väg när det dessutom är halt även om jag har broddar och pannlampa.
så jag funderar nu på att låta honom vila tills det kommer mycket snö. "Vila"= rida lördag och söndag då det är ljust och resten av veckan vila. Låter det kansigt? (vi har inga tävlingsamitioner, möjligtvis att kanske hoppa någon clear round i sommar)

Sv: Vinter vila?

Har du bara häst för att ha mysigt och skoj med, så utnyttja tiden till att pyssla lite extra.

Varför inte bara njuta av att ha häst?

Mvh
Camilla

Nej det låter inte knasigt med tanke på den nivå du beskriver du vill hålla dig på/era abmitioner. Dock får du ju anpassa din helgridning till lätt ridning om du ska rida ett par dar koncentrerat och sen låta hästen stå i 5 dar i rad. Men det tror jag du är medveten om redan.

Ja självklart blir det inte ut och köra stenhårt på helgen. Skritta ut lite i skogen, trava lite. Mest bara ut och ha det trevligt:)

Om jag hinner innan det blir mörkt så tänkte jag rida nån dag i veckan och kanske ut och gå i repgrimma, tömmköra o.s.v.
Väldigt lungt och bara gosa och mysa.
Om han vilat 3 dagar eller gått 3 dagar på raken så är det ingen skillnad att rida honom i tempo och temperatment. Han har stora hagar som han går i. Så han lider inte ett dugg. Men jag får lite dåligt samvete:confused:

Låter som en alldeles utmärkt plan tycker jag :)

har han dessutom stora hagar att gå i så är det absolut ingen fara. Pyssla i stället. det kan vara minst lika trevligt som att rida :D

tycker det låter som en bra idé att låta honom vila lite, och precis som du säger kanske bara ibland ta med honom på en promenadtur för att lufta sig lite! :)

Personligen tycker jag det är bättre att låta hästen vila på vintern än på sommaren!

Min häst är en äldre herre på 21 och han låter jag vila ca 2 veckor på vintern, och kanske bara en vecka eller så på sommaren om jag ska bort... han vågar jag inte "ställa av" under en längre tid! men hade jag en yngre häst så skulle jag lätt kunna ge honom någon/några extra veckor ledigt på vintern! Speciellt så här i början av vintern då underlaget är så träligt (om man inte har tillgång till ridhus), vill till och med gå så långt att en sån ridtur skadar mer än det gör nytta när det är halt och hårt!

Men det är ju bra mysigt att va inne i stallet dock och mysa och pyssla med hästarna inne i värmen! :)

Vad skönt att höra att jag inte tänker helt galet :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 010
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka