liden

Trådstartare
Vi har planer om att bygga ett vindskydd i anslutning till vinterhagen så att hästarna har möjlighet att söka skydd om dom vill vid dåligt väder. Finns det speciella regler på hur stort det måste vara och hur det ska se ut m.m. Det finns som mest 5 hästar i stallet.

Sv: Vindskydd

Har du fem hästar i stallet ska du ta kontakt med länsstyrelsen där du bor för förprövning, för mindre byggnader som ett vindskydd kostar förprövningen ingenting.

De kan ge dig tips på hur du ska bygga. Jag byggde vindskydd förra vintern och det som var viktigt var storleken, ingångens storlek och att det fanns en stadig bräda i underkant så hästarna inte kunde få ut en hov under. De var jättetrevliga att prata med.

För ett rent vindskydd finns inga direkta regler. Men om det börjar likna att stall och går att använda istället för ett stall så lyder det under samma regler som stall.
Vindskydd kan vara så enkelt som ett plank som läar för vinden. Men en typ av byggnad med väggar och tak är ju mer än att vindskydd.

Hade tänkt mig 3 väggar och tak. Bara så att dom kan söka skydd om vädret blir väldigt dåligt under dagen. Och att mitt föl kan lägga sig tort om hon vill. Dom står i stall på natten. Behöver man verkligen förprövning bara för ett vindskydd?

Ja i och med att du har 5 hästar, annars hade det inte behövts, prata med länsstyrelsen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 912
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar