vindskydd/ lösdrifts stall

martinique

Trådstartare
hejsan , vet inte om tråden hamnade rätt men hoppas de:D
hade tänkt bygga nått typ av vindskydd till mina hästar i sommar, å skulle vilja ha lite tips å råd om hur man bygger billigast å smartast men ändå bra .. SÅ nu vill ja se bilder på era byggen å veta på ett ungefär va de kostade er att bygga ... Vill gärna veta för å nakdelar me bygget oxå :bump:

Sv: vindskydd/ lösdrifts stall

Jag kommer att bygga ett i sommar. Men har insett att det blir inte billigt, både virke, plåttak och målarfärg är DYRT. Mitt kommer att bli 7 x 4 meter, dvs 28 kvm. Två breda öppningar, den ena på ena långsidan och den andra på ena kortsidan. För öppningarna kommer någon typ av "ridå" att läggas, på sikt antagligen en s.k. köldridå men den här sommaren antagligen någon budget variant. Detta vill jag ha för att bromsarna skall i bästa mån hålla sig på utsidan.

Var i helgen och tittade hos en bekant med ett fungerande skydd i sin hage. Något mindre. Virket hade för henne som varit duktig och samlat ihop lite här och lite där gått på ca 5000 kr, plåttaket hade hon använt överloppsbitar till och lappat ihop. Färgen kostar en del också.

För egen del har jag räknat med att kalaset inklusive arbetet (jag är dålig på att spika själv...) kommer att gå på kring 20 000 kr.

oj de lätt som ett riktigt dyrt bygge de där du har ingen bild på de vindskyddet du va å såg hos kompisen ? skulle som villja ha lite bilder så man ´får en liten uppfattning hur de ser ut :)

Hej

Vi ska bygga lösdrift i sommar är det tänkt.

Vi har iofs turen att få gratis en massa massa lastpallar som gubben hämtar på sitt jobb plus annat spill som blir stommar ect ect så det kostar oss inget.

Tak ska vi ha i plåt, har lite plåt men måste köpa till, har inte räknat ut va det kommer kosta men lösdriften är tänkt att bli runt 35-40 kvadrat med 2 öppningar varav ena ska kunnas stängas igen vid orkan eller dylikt, sen ska vi dela av lösdriften på mitten så det blir som två stora boxar med några plank bara.

Färgen kommer nog kosta en del men vi kör den vi har på huset, falu rödfärg vilket är billigt att köpa och att underhålla.

Grävmaskin för att göra dränering runt har vi tillgång till där vi enbart betalat diesel, grus får vi gratis, spån ska vi ha som botten å det köper vi billigt från en virkesaffär i närheten.

Blir den där vi vill ha den så måste ju rör läggas ner för vatten, rör har vi, isolerade där vi även kan paralelt dra elledningar.

Och vi gör allt jobb själva så som sagt kostnaden är tänkt att stanna på max 10 000 kr för oss i material å då är det färg och plåt.

Vi hade redan vindskydd/solskydd i vår hage. Ett högt tak utan väggar men med ett antal "pelare" som höll upp taket. Hästarna älskade att stå där under sommardagarnas varmaste tidpunkt. Väldigt välgjort och starkt med mycket högt i tak. När vi sen byggde ligghall av det hela för lösdriften så slog vi bara upp dubbla väggar men lät öppningarna vara takhöga och två på varje långsida. I mitten gjorde vi en skilljevägg så att det två ligghallar och den gjorde vi ganska låg (den gick inte hela vägen upp till taket). Anledningen till att vi har så mycket öppet är för att det ska bli så lite turbulens i luften som möjligt för att slippa få in snö och blåst på vintern.

ingen som har bilder på sitt vindskydd . hade tänkt börja bygga ett nu i sommar å behöver inspiration nu....:bump::bump:

Har tyvarr inga bilder pa denna dator,
Vi byggde 'losdriftbox' mot befintligt fotbollsplank :D

Matten ar kanske 4x4meter och en bred oppning, 2sidor ar isolerade dem andra bestar av plank. Ar tragalv som ar upphojt ca 30-40cm, vi gravde ur, la telefonstolp vilande i andarna pa vet inte vad dem kallas men nagra cementblock, och sen ar bygget vilande pa det, allt for att komma upp fran den kalla marken vilket gor golvet varmt och det blir inte fuktigt och akligt. Golvbraddorna ar mycket grova och tjocka och dem fick vi hamta gratis efter att nagot bytt golv i ett uthus.

Taket har en lutande vinkel, plattak. Viktigt regn och sno avleds i ratt riktning.

Tror varat gick pa runt 5000kr. Nu star en grasklippare dar tillsammans med cyklar och annat. men det ar skont att ha en box ifall man vill ta hem nagon hast om nagot hander. Vi har aven boxdorr och heltackande dorrar om man vill stanga till.

ingen som har bilder på sitt vindskydd . hade tänkt börja bygga ett nu i sommar å behöver inspiration nu....:bump::bump:

Mitt börjar bli färdigt nu :bump: På fotot här är baksidan klar. Tillkommit EFTER fotot är taget är brädningen som nu är färdig (är en bräda över varje mellanrum som finns på fotot) samt att plåttaket är lagt nu också.

HPIM1061.jpg

verkligen tjusigt!! är det grus du har under?
du får lägga ut bild när det är helt klart :)

verkligen tjusigt!! är det grus du har under?
du får lägga ut bild när det är helt klart :)

Det har varit mitt stora projekt senaste två veckorna :D Har haft inhyrd byggare - kan inte hantera hammare och spik själv.:angel:

Det är 0-8 mm sand/grus som är underst. Så det är som finsand men "stabilare", räknar med en del mockning där sommartid så tänkte det blir lättare att mocka och köra skottkärran i det än i tung finsand. Har det överst på ridplan också.

Borde bli helt färdigt idag, allt är färdigbyggt men en del målning andra varvet återstår.

Så där har vi ocklså på ett ungefär. Kan starkt rekomendera att förlänga taket ett par meter framför huset. Alltså tryck ner telestolpar och låt plåten fortsätta. Hästarna älskar det!!! samt att det blir inte lerigt.

Här är en bild på vår ligghall i våras. I mitten har vi en skiljevägg och sen ser det likadant ut på andra sidan. Hade tyvärr ingen bättre bild.

ligghall1.jpg

Lite beskrivet. Det som är inramat med gult är int/utgångarna och pilarna pekar på luftspalten som är mellan skiljeväggen och taket, inne i ligghallen. Svårt att se kanske på så små bilder.
tintilar

Så där har vi ocklså på ett ungefär. Kan starkt rekomendera att förlänga taket ett par meter framför huset. Alltså tryck ner telestolpar och låt plåten fortsätta. Hästarna älskar det!!! samt att det blir inte lerigt.

Tack för tipset!! Skall ha det i åtanke!

Ser jätte fint ut :) vad har det kostat att ordningsställa och vad har du för mått?

Mått:
Kortsidorna: 4 meter
Långsidorna: 7 meter
Höjd: 2.90 i bakkant och 3.50 i framkant
Öppningarna: 2 m (skall ha någon typ av köldridå för insekterna där insekttider så hästarna går in men inte traktens alla insekter)

Kostnad:
Jag har köpt allt material nytt samt haft inhyrd byggare så det blir dyrt. Slutnotan (har inte fått alla fakturor ännu) landar nog på kring 30 000 kronor. Med händighet och tillgång på virke och plåt och röd falufärg blir nog prislappen en helt annan. Men eftersom det här är precis brevid min gård så måste det matcha övriga byggnader och jag har räknat med att använda det 40 år fram så det blev till att bita ihop och betala :D

Nu är vindskyddet klart!!! Bromsarna har inte kommit ännu så det blir bra med en "invänjningstid" innan de lär behöva det ordentligt.

HPIM1095.jpg

slå ner 4 telefonstolpar i backen och slå på väggar samt tak.
Kan inte bli så dyrt.
Jag köpte mitt som är byggt på det viset för 1500 kr. 4*8m.
Då fick jag stå för frakten själv som var ca 4 km samt att dom är några år gammla.
Men gissa om grannen blev avis:D
Och hästarna älskar det!

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 396
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Jag är intresserad av att veta om att skaffa eget stall. Det är rena drömmen för mig men då vill jag såklart veta mycket om det. Om...
Svar
8
· Visningar
2 090
Senast: Raderad medlem 142449
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 754
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan jag behöver lite råd. Jag har en häst jag har haft på foder i nästan två år, men för ca ett hal år sedan va jag tvungen att lämna...
Svar
16
· Visningar
1 752
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka