Vindskydd-Betongplatta

D

DonLunarJuni

hej
kanske dumma frågor, MEN:
ni som har vindskydd/ligghall m.m, har ni betongplatta i botten (som "golv" alltså? Det är väl nödvändigt? Finns det några andra alternativ?

mvh D.L

Sv: Vindskydd-Betongplatta

Vi har sand, gissar att det är grovt grus under då det dräneras asbra.
Dock blev det struligt att mocka, så nu är det trägolv med springor ovanför sanden.

Så länge det rör sig om ett vindskydd finns inget krav. Men dom det rör sig om ett lösdriftsstall så är det helt andra regler som gäller.

okej, har ni typ halm eller nåt över då eller är det bara sand ?

D.L

vad är det för regler för lösdrift ? finns det nån hemsida där alla regler står?

D.L

Jag har sand och i halva ligghallen halm över sanden. Tycker det funkar utmärkt och är lättmockat. Jag mockar förvisso varje dag så det hinner aldrig bli speciellt mycket, ibland är det helt rent.

Jag skulle inte vilja ha betong för då måste man ha en djupströbädd och det är jag inte så förtjust i. Sand är lagom hårt och så gott som halkfritt. Hästarna verkar dessutom uppskatta sanden för de rullar sig i sanden så gott som varje dag.

På sommaren om det är väldigt torrt kan det bli lite dammigt men då vattnat jag rejält och får samtidigt ett utmärkt fotbad för hovarna

hm..sand låter bra.... har du bara sand mitt på marken/gräset eller vad det nu är :p eller har man något mellan marken och sanden ?

;)

Vi har sandat någon dm. Sedan strör vi med pån samt masser med halm.

Min ligghall är en gammal loge så det är ett kullerstensgolv i botten, urgammalt. Så när vi hade fixat till logen i övrigt, tätat väggarna och satt upp nya dörrar öste vi in massor av sand, tror det blev 10 kubikmeter.

Det bästa är nog att gräva bort gräs och matjord, lägga först grus så det blir ordentlig dränering och sedan sand. I mitt fall var det kullersten vilket också ger dränering.

Lägger man sand direkt på marken/gräset är det stor risk att det tills slut blir mest lervälling

vad är det för regler för lösdrift ? finns det nån hemsida där alla regler står?

D.L

Det är samma regler som för stall och finns på Jordbruksverkets hemsida.
Många bygger rena lösdriftstall och kallar det för vindskydd vilket få betydelse vid en kontroll av tillsynsmyndigheterna. Så det bäst att ha helt klart för sig vad det är man ska bygga och hur det är tänkt att användas.

tur att jag inte har börjat bugga än då :rofl:.. jag får gå in på jordbruksverkat och kolla då ;)

tack för alla svar :D

mvh don lunar :)

Nej (inte platta) vi har anlagd grusbädd (blir som grusväg ungefär fast inte så hård) jättebra för det blir inte så söligt i bädden!! Kisset rinner ju liksom igenom!! Så vanlig halmbädd ovanpå!

ungefär hur mycket kostade det? kunde vara kul att veta ;)

Nej, vi har halm rätt på backen. Runt ligghallen står en del småtallar o de dränerar väldigt bra så hittils (1,5 år) har det inte behövts. Har övervägt makadam i botten men vi får se.

vi har makadam vid utgångarna för dom kan bli så söliga o leriga annars.. sen har vi kanske två decimeter sand o sen har vi massor me halm, sanden dränerar så bra i sej själv så vi behövde inget under.
Vi betalade inte alls mycket. Sanden betala vi ingenting för eftersom vi bor på en sandås så våran granne kom med sin traktor och grävde sand får ett ställe på tomten, la den i vindskyddet och de var han faktisk schysst och gjorde helt gratis, sen makadamet fick vi oxå gratis för dom som bodde på gården innan oss hade köpt hem två lastbilslass med makadam, fast inte andvänt allt, utan dom lät de som blev över ligga kvar när dom flyttade, och de la våran granne oxå ut med traktorn i samma veva, virket (plankorna o sånt skit:D) fick vi nästan gratis av min morfar, de betala vi inte mycket för.. så de ände vi betala för var inprincip spiken och jag vet inte vad en låda spik kostar xD hehe :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Nu har inte vi jättestort kanske 30kvm + att lite är utdraget genom dörrhålet som en "entre" eller vad jag ska säga. Gruset eller stenkrosset eller vad man ska kalla det köptes in tilllsammans med grus till annat = mängdrabatt men kanske 5-6 000 ungefär grovt gissat

Vi betalade 4 - 5 tusen för materialet till en ligghall för två hästar, har för mig att den är tolv kvm o då ingick inget underlag what so ever, till det tillkom en helgs arbete för två pers vilket jag gudskelov inte behövde betala för, mer än mat o öl då. :d
Och då använde vi ändå ganska snikigt material så egentligen ska väggarna förstärkas nertill så att de inte går att sparka igenom, blir väl 1000 - 1500 till plus arbete.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 016
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar