Viltspår för nybörjare

Status
Stängd för vidare inlägg.

BulletForMyValentine

Trådstartare
Eftersom min lilla vovva börjat tycka jag är jäääätte tråkigt när jag är borta hela dagarna och inte hinner aktivera henne som innan. Tydligen har hon börjat terrorisera sambon med tå-bitande på morgonen också:p:o

Har tänkt länge att jag ska börja viltspåra med henne men det har kommit andra saker ivägen hela tiden. Men nu får jag väl ta mig i kragen och börja med det:p

Men måste man ha klöv till det? Har ingen möjlighet att få tag i klöv. Men kan man köra med tex märgben eller så?
Hur länge ska spåret ligga nu i början och hur långt ska det vara?
Vovvan har aldrig spårat vilt/blod innan men är väldigt duktig på att spåra upp mig i stallet eller på promenaderna om jag försvinner.
Visst ska man bygga upp ett intresse för blodet och klöven/ vad man nu har innan man lägger spåret?

Hur började ni?:)
Alla tips är välkomna!

Sv: Viltspår för nybörjare

Hoppas det är okej att jag också hakar på!:D

Vi har heller aldrig spårat vilt men vill hemskt gärna prova! Anmälde oss till en nybörjare viltkurs men blev ombedda att inte gå efter kursen gick ut på att lära hunden personspåra 10 meter.
Ni som personspårar med era hundar, går det bra att köra både person och viltspår? Hur mycket behöver man träna innan man är redo för anlagsprovet?

Du behöver troligtvis inte bygga upp nåt intresse för blod och klöv, det intresset brukar ligga i de flesta hundar. Men klöv behöver du! Det är ju inte bara belöning, allt går ju ut på att spåra skadade djur. Annars kan du lika gärna lägga godisspår. Klövar brukar gå att köpa, kolla blocket eller hör efter med hundbekanta.

Jag rekommenderar att du antingen köper en bok i ämnet eller läser på ex taxklubben eller schweisshundsklubben.

Första spåret skulle jag satsa på ett väldigt kort kanske 30-40 m och rakt, bara för att hunden ska få bekanta sig med det hela:)

Hur man går vidare sen beror ju helt på ens hund och hur det fungerar i spåret, om jag inte minns fel gick vi ett fullt spår ,dvs 600m, redan vid andra tillfället men vår kursledare bedömde då att han borde klara det.

Vår hund var totalt livrädd för klövern till en början så då fick matte å husse leka med den så han skulle få intresse för den:D Vi droppade även lite blod på den så att han även skulle få bekanta sig med det.

Liggtiden när vi var på kurs vad bara runt 1h. När vi lägger spår själva nu brukar dem ligga 4-6, om jag förstått det hela rätt så behöver hunden söka sig lite mer neråt och fokusera mer om det är längre liggtid då partiklarna går ner i marken.

Hur mycket behöver man träna innan man är redo för anlagsprovet?

Skulle nog säga att det beror helt på hunden!
Vår kille har verkligen fallenhet för spår, så när vår kille gick anlagsprovet så var det endast hans 4.e spår någonsin, och han fick godkänt och fina lovord från domaren:D

Som jag har förstått är inte anlagsprovet super svårt att ta sig igenom med ett godkänt:)
Alla våra kurskamrater trodde kursledaren skulle klara ett anlagsprov, de flesta hade då gått ca 6 spår!
det är sen när man ska jaga ettor i öppen klass man riktigt får lägga manken till:D

Hoppas det hjälpte lite i funderingarna ialf!
Och lycka till med viltspåren, det är verkligen toppen kul!

Hur började ni?:)

Jag är också nybörjare, har tagit hjälp av tränare för att komma igång. Hon höll med blod och klöv vid kurstillfällena. Liggtiden var c:a 1 timme och jag lade ett rakt spår c:a 40 meter första gången. Blod i vartannat, vart tredje steg.

Jag gör det som aktivering och då kan man göra precis som man vill men om du tänker att det ska bli anlagsprov vartefter och kanske tävling tycker jag du ska ta hjälp så det blir rätt från början.

Kl

Tack för svaren! Jag tänker bara som aktivering nu iaf, det är det vovven behöver mest nu.
Har ev fått tag på har-tassar som får duga sålänge:p

Använd inte hartassar. Då lär du hunden gå på harspår! Kolla med jägarförbundet vilka jägare som finns i närheten. Ring upp någon av dem och be att få köpa klövar som du fryser in en o en. När du ska lägga spår så tar du fram 1 klöv och sen fryser du in den igen. Du bör kunna använda den 5-6 gånger innan den börjar ruttna o är olämplig. Den ska ju inte ätas o därför kan du frysa om den gång på gång.

Så bör du även ha blod. Oxblod måste man ha tillstånd från Jordbruksverket för att använda. Viltblod och blodpulver som man blandar ut i vatten kan man använda fritt. När du ska droppa blodet i spåret så använd inte plastflaska som det varit tvål/diskmedel eller liknande i. Bäst är i så fall ursköljd ketchupflaska.

Men om du tänker använda kanintassar och ändå köra patentare så kan du ju lika gärna lägga personspår. Kanintassar hade jag aldrig använt, hundarna kan ju svälja dem.

Puttar upp :D

Blev kontaktad igår om jag vill gå anlagsklassen redan nu på söndag! Shit vi har aldrig viltspårat förut:o

Så hur börjar jag? Ska få klöver och blod utav en kompis idag.
Jag går ett rakt spår i skogen, droppar lite blod i fotspåren och sen drar jag klövern efter i ett snöre? Eller är det tvärtom? Låter det ligga i en timme?
Han går elitspår så själva spårningen borde han kunna, det är mer hur han reagerar på blodet och klövern.

Lägger jag blod direkt i starten? Och sen gör uppbehåll? Är lite orolig att han ska stanna o slicka upp blodet, men det kanske inte dom brukar göra?;)

Nu är inte jag så duktig på viltspår men jag gjorde så att jag introducerade klöv och blod och försökte skapa ett ordentligt intresse för klöven. Blodet visade jag bara så hunden fick lukta på det.

Jag gör så att jag gnosar runt klöv och blod så det blir en liten grop i marken. Detta är spårstarten. Sen går jag rättfram i skogen med klöv och blodflaska i samma hand. Droppar lite blod varannat steg och drar klöven efter mig.

Min hund sitter under tiden i bilen och väntar och nä jag lagt spåret hämtar jag henne och låter henne gå det. Jag brukar ha en liggtid på ca 30 min. Men din hund verkar ju erfaren så längre liggtid funkar nog utmärkt:)

Lycka till:)

Kan inte moderator sätta ihop denna tråd med den befintliga viltapårstråden? Är precis samma saker som diskuteras.

30 minuter är alldeles för kort liggtid, även en oerfaren hund bör ha minst 2 timmars liggtid tycker jag.

Jag har provat längre liggtid (3timmar) men det funkade inte alls för min hund. Hon bara tappade bort sig och fick ingen ordning på det alls. Har provat mig fram och en halvtimme är ungefär vad hon klarar. Konstigt tycker jag men vill hon ha det så så får det väl va så:p

Funderar på noskvalster, hur märker man om hunden har det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Då min hund börjat visa intresse för viltdoft och att följa spår (så pass att hon nu inte kan gå lös) har jag fått tipset att börja...
Svar
2
· Visningar
918
Senast: Eurydome
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 716
Senast: s957
·
Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 471
Senast: Ldsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst