Vilt som äter hösilage

hier

Trådstartare
Hästarna hos oss bor granne med en rådjursfamilj. Jag har vid flera tillfällen sett dem inne i hagen för att äta hösilage som hästarna lämnat. Häromdagen såg jag t om två runt foderautomaten.

Min största huvudvärk är att de ska ta sönder stakettrådar, men än så länge är staketet helt. Men tål rådjursmagar verkligen hösilage? Jag vill helst heller inte att de ska bajsa ner i hagen och sprida ev smitta eller parasiter.

Nojar jag i onödan över hästarnas lunchgäster, eller bör man försöka skrämma iväg dem på något sätt?
 
Hästarna hos oss bor granne med en rådjursfamilj. Jag har vid flera tillfällen sett dem inne i hagen för att äta hösilage som hästarna lämnat. Häromdagen såg jag t om två runt foderautomaten.

Min största huvudvärk är att de ska ta sönder stakettrådar, men än så länge är staketet helt. Men tål rådjursmagar verkligen hösilage? Jag vill helst heller inte att de ska bajsa ner i hagen och sprida ev smitta eller parasiter.

Nojar jag i onödan över hästarnas lunchgäster, eller bör man försöka skrämma iväg dem på något sätt?
Personligen tycker jag ju att det skulle vara olämpligt för dem med hösilage, många hästar tål det ju inte ens. Å andra sidan ställer många jägare ut hösilage i skogen till rådjuren, så uppenbarligen finns det folk som tycker att det är lämpligt. (att sen hösilaget blir stående i månader i olämpligt väder vilket bör göra det rent farligt att äta är en annan sak..)

Staketet tror jag mest älgarna går på faktiskt, rådjur är väl ganska smidiga?

Det bör väl inte vara stor risk för smitta/parasiter, det är ju vanligt med växelbete osv just för att olika djurslag inte delar parasiter.
 
Hästarna hos oss bor granne med en rådjursfamilj. Jag har vid flera tillfällen sett dem inne i hagen för att äta hösilage som hästarna lämnat. Häromdagen såg jag t om två runt foderautomaten.

Min största huvudvärk är att de ska ta sönder stakettrådar, men än så länge är staketet helt. Men tål rådjursmagar verkligen hösilage? Jag vill helst heller inte att de ska bajsa ner i hagen och sprida ev smitta eller parasiter.

Nojar jag i onödan över hästarnas lunchgäster, eller bör man försöka skrämma iväg dem på något sätt?


Rådjursmagarna tål hösilage. Här stöd utfodras rådjur med hösilage. Här har staketet klarat sig bra med rådjur. Tänker du på masksmitta är det nog inget som hästar o rådjur har samma.
Mvh
Pudlan
 
Hur vet man det? Är deras magar väldigt annorlunda än hästars? Tänker på att hästar ju förväntas tåla det även om många inte gör det. Och såvitt jag vet så vet man inte ens varför de inte tål det.

ja du hur vet man? Bra fråga. Det är väll så att rådjur äter lite av vart o inte bara en sorts föda ex hösilage eller hö som hästar gör. Det har jag inte något patent svar på var för de kan äta hösilage.
 
ja du hur vet man? Bra fråga. Det är väll så att rådjur äter lite av vart o inte bara en sorts föda ex hösilage eller hö som hästar gör. Det har jag inte något patent svar på var för de kan äta hösilage.
Ok, tänkte eftersom du skrev att de tål hösilage så antog jag att du visste av någon studie eller så.
 
Vid stallet jag stod i såg vi rådjuren springa mellan hagarna och krypa som ormar under trådarna. Sen såg vi att de varit inne på stallplan där hösilagebalen stod och de hade lämnat visitkort. Några problem med dom såg vi aldrig, däremot såg vi en trebent flera säsonger.:eek:
 
Hästarna hos oss bor granne med en rådjursfamilj. Jag har vid flera tillfällen sett dem inne i hagen för att äta hösilage som hästarna lämnat. Häromdagen såg jag t om två runt foderautomaten.

Min största huvudvärk är att de ska ta sönder stakettrådar, men än så länge är staketet helt. Men tål rådjursmagar verkligen hösilage? Jag vill helst heller inte att de ska bajsa ner i hagen och sprida ev smitta eller parasiter.

Nojar jag i onödan över hästarnas lunchgäster, eller bör man försöka skrämma iväg dem på något sätt?
Tror inte du behöver oroa dig för parasiter, våra hästar har ofta besök av både rådjur och älg och har "nollat" på maskproverna de senaste 8-9 åren :)
 
Tack för alla svar :)

Det verkar inte som att jag behöver bekymra mig om vare sig staket, mask eller rådjurens magar. Men det skulle iofs vara intressant att ta reda på hur stödfodrandet med silage påverkar dem, som @skuggi uppmärksammade.

Så länge de små liven inte förstör staketen får de för min del gärna snylta lite på hästarnas mat även i fortsättningen :)
 
Enda parasiten som går på både hornbärande klövdjur och hovdjur är fästingar, finns undersökningar som visar att rådjursstammen och hur många fästingar det finns går hand i hand.

Rådjur väger runt 25 kg och ett staket har som lägst en brottstyrka på 70 kg men oftast mer så nä några staket kan jag inte tänka mig att rådjur river ner.

Vet inte om det finns forskning som inplastat foder men kan inte tänka mig att det skulle vara några problem mer än möjligen botulism.
 
Vet inte om det finns forskning som inplastat foder men kan inte tänka mig att det skulle vara några problem mer än möjligen botulism.

Jag tror inte SVA hade rekommenderat silage om det inte vore att rekommendera. De har ju gjort rätt omfattande undersökningar på just rådjur, i samband med olika typer av sjukdomar (bl a mag/tarm) som grasserat.

Har jag problem med botulism-risk i balarna är jag personligen mer oroad för hästarna, än för rådjuren :D
 
Tack för alla svar :)

Det verkar inte som att jag behöver bekymra mig om vare sig staket, mask eller rådjurens magar. Men det skulle iofs vara intressant att ta reda på hur stödfodrandet med silage påverkar dem, som @skuggi uppmärksammade.

Så länge de små liven inte förstör staketen får de för min del gärna snylta lite på hästarnas mat även i fortsättningen :)

De blir feta. Det är ungefär hur det påverkar dem ;)
Jag fodrade traktens rådjur med fritt silage med stuterivärden en vinter, de åt på nätterna i hagarna när hästarna gått in. Jägarna var jätteglada det året - feta fina rådjur ;)
 
De blir feta. Det är ungefär hur det påverkar dem ;)
Jag fodrade traktens rådjur med fritt silage med stuterivärden en vinter, de åt på nätterna i hagarna när hästarna gått in. Jägarna var jätteglada det året - feta fina rådjur ;)

Här med. I år är de lite sura tror jag eftersom de också är hänvisade till vad som finns "oplastat". Men de är här varje dag. Hundarna bryr sig inte ens längre :rofl:

Mina rådjur äter både av bal utanför hagen och när vi har bal i hagen äter de där också.

(Och harar. Massor av harar!)
 
De tål silage men inte hö pga att de då inte får i sig tillräckligt mycket vätska.

Jag har också massa rådjur i hagarna, det blir mycket fästingar men det är ju inte ett problem på vintern.
 
Rådjur verkar äta vad som helst:confused: Grannen har en rävåtel med kött, fisk, potatis och äggskal, och en massa annat äckligt. När det är riktigt kallt är rådjuren där och rensar rent. :wtf: * Jenny*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp