Vilsen i foderträsket, tunn häst

Pelletsen ger mer tillskott i förhållande till tuggtid. Det går betydligt snabbare att tugga i sig ett kilo pellets än ett kilo strå.
Och eftersom lusern per definition är ett grovfoder - oavsett om det är strå eller pellets - så kan man ge obegränsad mängd av det. Och din häst får så mycket ensilage att tuggandet blir tillgodosett därifrån => du behöver inte ge lusernstrå för att få mer tuggtid. Utan ge pellets och öka mängden av det andra fodret också. Tunn häst behöver mer mat, det är den enklaste delen i ekvationen....
 
Pelletsen ger mer tillskott i förhållande till tuggtid. Det är betydligt snabbare att tugga i sig ett kilo pellets än ett kilo strå.
Och eftersom lusern per definition är ett grovfoder - oavsett om det är strå eller pellets - så kan man ge obegränsad mängd av det. Och din häst får så mycket ensilage att tuggandet blir tillgodosett därifrån => du behöver inte ge lusernstrå för att få mer tuggtid. Utan ge pellets och öka mängden av det andra fodret också. Tunn häst behöver mer mat, det är den enklaste delen i ekvationen....
Är ju därför jag gett honom aå myclet grovfoder just för att tunn häst behöver mer mat. Men som jag förstod det så är proteinet i hackad strå bättre än pellets, att den kan de få för mycket av?
 
Den enda skillnaden mellan hackat strå och lusernpellets är att pelletsen är mer finfördelad och därmed går lättare att tugga i sig. Det är samma proteiner...
Och jämfört med kraftfoderpellets så slipper du stoppa i hästen en massa stärkelse också.

Har man ett grovfoder med bra värden i är det aldrig fel att ge mer av det. Men ligger värdena lågt (ffa protein) så är det faktiskt bättre att begränsa grovfodermängden och ge något mer lättuggat, som innehåller mer näring på mindre tuggande helt enkelt.
 
@ameo What she says!

Du måste ge hästen ett mera näringstätt foder.
Plocka bort några kg av silaget och lägg till ett högproteinpellets av avelstyp.
Om energin inte räcker toppa med litet olja.

Jag kan fodra upp muskler på hästar som dräller i en hage.
Rätt foderstat = Muskler på hästen.
 
Ameo och I_U har helt rätt. Är grovfodret dåligt ska du ge så lite av det som möjligt, och fylla på med bra foder istället. D v s som har rätt mängd av det du vill ha, i bra balans.

Att ge mycket av ett dåligt foder är ju rena bantningskuren, du får inte i dig någon näring men blir mätt ändå.
 
@paramore

Vilken vacker häst! :love:

Först och främst hade jag kollat efter mask, kollat tänder och eventuellt gjort en hälsokontroll.

Är detta kollat är mitt bästa tips fri tillgång på grovfoder samt Dodson&Horells Build Up Mix! Det är magiskt och med rätt träning kommer han med all säkerhet att vara en maffig kille inom någon månad eller så! :) Min fick ca 2kg om dagen och blev en broiler på nolltid! :)
 
Först vill jag bara säga det var en riktigt snygg häst du har! :d
Jag hade öst på med lusernpellets toppat med olja (själv brukade jag använda rapsolja, billigast...), eller något bra avelsfoder (jag brukade använda Hippo Alfa) även där toppat med olja (behöver han mycket energi så ge några dl, efter tillvänjning förstås). Om inte pengarna spelar någon roll så kan jag också, precis som Vogue, rekommendera D&H Build up mix! Även Krafft Rehab och Hestekraft har jag använt med fina resultat :-)
Detta funkade bäst på mitt gamla fullblod som var extremt svår att hålla i hull.
Kan tillägga att om han inte mådde bra psykiskt så hjälpe inget foder i världen, så steg ett är att se till att hästen mår bra och är tillfreds med tillvaron (tänkte på hagvandrandet tex). Sen blev min också lättare att hålla i hull när han blev äldre och lugnare (nu snackar vi elva tolv år...), men det är ju en klen tröst för dig just nu :p
Lycka till!
 
Svarar alla i ett inlägg!

Visst är han fin :) Helt underbar! Han är genomkollad överallt så det är inget fel på honom :)Både avmaskad och varit hos tandläkaren etc. Har dock analysen här för de som vill se!

TS 65
Smältbart råprotein 53 g/kg
Energi foder 7/MJ
Kalcium 2,3
Fosfor P 1,7
Magnesium 0.8
Kalium 16,8

Är det något annat man ska läsa av på analysen?
 
Analysresultatet ser helt okej ut, förutom att varje kilo foder han tuggar i sig innehåller en dryg tredjedel vatten. Detta är en detalj som vi med lättfödda hästar gillar efterom de få tugga mer för att täcka sitt näringsbehov. Medan det inte är lika idealiskt för en häst som behöver gå upp i vikt.
Ge några kg foder i krubban/dag och utöver det kan han få äta fritt av hösilaget.
 
Analysresultatet ser helt okej ut, förutom att varje kilo foder han tuggar i sig innehåller en dryg tredjedel vatten. Detta är en detalj som vi med lättfödda hästar gillar efterom de få tugga mer för att täcka sitt näringsbehov. Medan det inte är lika idealiskt för en häst som behöver gå upp i vikt.
Ge några kg foder i krubban/dag och utöver det kan han få äta fritt av hösilaget.
Kan säga att med de balarna som vi haft nu har det snarare varit 2/3 vatten... De har varit jätteblöta!
 
då har du svaret på varför han tappat hull nu, han har inte fått i sig den näring han behövt.

(vilket för övrigt påminner mig om tjejen som jobbade i ett stall här i trakten, som sa att "det är så himla bra när man vattnar höet, för det väger ju mer då så man behöver inte ge lika mycket"... :eek: )
 
Fast han har tappat i hull för att han blev skadad, det skrev jag i första inlägget. Nu har han inte ätit det höet under sommaren för vi har fått ha honom på ett annat ställe under sommaren för ridskolan ska tvättas men nu flyttar han ner igen om ungefär en vecka. Han gick upp i vikt när han åt höet på ridskolan men inte tillräckligt tyckte jag! :)
 
då har du svaret på varför han tappat hull nu, han har inte fått i sig den näring han behövt.

(vilket för övrigt påminner mig om tjejen som jobbade i ett stall här i trakten, som sa att "det är så himla bra när man vattnar höet, för det väger ju mer då så man behöver inte ge lika mycket"... :eek: )

Å där tappade jag andan :banghead:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp