Vilsen i foderträsket, tunn häst

paramore

Trådstartare
Jag har en 7åring som ser ut att vara 4 år. Han gick upp liiite under ett tag men tappade ALLT när han blev skadad på bara en vecka. Han är inte mager men väldigt muskeltunn, i halsen är det en grop innan manken kommer. Vad ska jag ge för bästa effekt? Han får ridskolans ensilage, det enda vi får ge och då får han uppåt 18kg, så kan säga fri tillgång. Har gett Pavo sportsfit för han behövde energi, funkar super på honom. Sen har han även förr Pavos lusern och linfröolja samt mineraler. Men nu tycker jag det inte händer så mycket efter skadan. Har hört gott på kraffts muskel eller nåt. Vad kan jag ge för att underlätta muskelsättning och viktuppgång?
 
Riskli (ev i kombination med lusern) är enligt min erfarenhet överlägset för att sätta muskler/viktuppgång. Har provat massor med olika varianter och märken på proteinfoder.
 
Förutsättningen för att få upp muskelmassan är naturligtvis träning. Så jag personligen skulle se vad som händer efter någon månads normal träning.
 
Det finns analys men höet har varit väldigt dåligt, väldigt blött och många mögliga balar. Förstår såklart att han måste tränas för att byggas muskler och det kom muskler (fick hem han ca 2 månader innan skadan) och nu är det cirka 1 månad sedan han blev skadad och han rids som vanligt, men vill ge honom se bästa förutsättningarna från början.
 
Men VAD är det för värden? Hur ser balansen ut? Hur mycket får han av övriga foder?

Har själv fodrat upp urfallen fölmärr (dräktig) och hon såg ut som en rund miljon trots konvalcenthage. Med rätt foderstat håller sig hästen fin även i vila.
 
Men VAD är det för värden? Hur ser balansen ut? Hur mycket får han av övriga foder?

Har själv fodrat upp urfallen fölmärr (dräktig) och hon såg ut som en rund miljon trots konvalcenthage. Med rätt foderstat håller sig hästen fin även i vila.

Kommer inte ihåg analysen i huvudet, men de andra i stallet säger att den inte stämmer, tydligen trodde de att den var från en annan skörd eller nåt.
 
Ni vet alltså inte ett dugg om vad ni fodrar med, i grovfoderväg? Om ni misstänker att det är dåliga värden tycker jag det låter helt galet att fylla hästen med sådan mängd. Vad är meningen?
 
Förutsättningen för att få upp muskelmassan är naturligtvis träning.
Njäe, förutsättningen för att få upp muskelmassan är i första hand att foderstaten täcker både underhållsbehov och det extra behovet för att fylla ut en tidigare brist = att han har tappat muskler.
Jag känner mig ibland som en tjatig papegoja, men faktum är att rätt mat i rätt mängd ger muskelvolymen (upp till "normalt" och det träningen sedan gör är att ge styrka och uthållighet åt musklerna. Men träning kan aldrig öka muskelmassan så länge hästen "ligger back" muskulärt.
Musklerna är två saker - dels det vi till vardags tänker på, att få kroppen i rörelse. Och dels är musklerna kroppens proteinreservoar, som kroppen kan låna proteiner/aminosyror (mm) av om det man får (/tillgodogör sig) via maten inte räcker till.
 
Njäe, förutsättningen för att få upp muskelmassan är i första hand att foderstaten täcker både underhållsbehov och det extra behovet för att fylla ut en tidigare brist = att han har tappat muskler.
Jag känner mig ibland som en tjatig papegoja, men faktum är att rätt mat i rätt mängd ger muskelvolymen (upp till "normalt" och det träningen sedan gör är att ge styrka och uthållighet åt musklerna. Men träning kan aldrig öka muskelmassan så länge hästen "ligger back" muskulärt.
Musklerna är två saker - dels det vi till vardags tänker på, att få kroppen i rörelse. Och dels är musklerna kroppens proteinreservoar, som kroppen kan låna proteiner/aminosyror (mm) av om det man får (/tillgodogör sig) via maten inte räcker till.
Så sant, så sant... Lite väl förenklat från mitt håll ;)
 
Ni vet alltså inte ett dugg om vad ni fodrar med, i grovfoderväg? Om ni misstänker att det är dåliga värden tycker jag det låter helt galet att fylla hästen med sådan mängd. Vad är meningen?
Meningen med att ge honom fri tillgång är att han ska få mängden grovfoder som han behöver för att inte tappa ännu mer. ? Tycker du att han istället ska få mindre? Och nej, om man ska utgå från att analysen INTE stämmer så vet vi såklart inte riktigt vad det är för värden i höet, men vi får inte använda oss av något annat grovfoder.
 
Meningen med att ge honom fri tillgång är att han ska få mängden grovfoder som han behöver för att inte tappa ännu mer. ? Tycker du att han istället ska få mindre? Och nej, om man ska utgå från att analysen INTE stämmer så vet vi såklart inte riktigt vad det är för värden i höet, men vi får inte använda oss av något annat grovfoder.
Varför får ni inte använda något annat? Det här fodret räcker uppenbarligen inte till..
Utan att veta analys kan man bara gissa hejvilf
 
För att det finns inte plats på logen om alla privathästar ska ha eget hö. Ska se om jag kan få tag i analysen men som sagt, så är det inte säkert att den stämmer. Jag har dock för mig, är inte 100 säker, att TS var på 63 och smp på ca 53. Jag gjorde analys på nätet med den förut och då var det för dåligt med energi, magnesium, fosfor och selen. Så i princip allt.
 
Allt foder vägs, det går inte att mäta i volym. En liter lusern strå väger ju t ex nästintill ingenting, varpå hästen inte får i sig så mycket näring ens vid större volymer.

Är stråfodret dåligt ska ni självklart begränsa det och ge något som hästen har mer nytta av.

Fast om det är lågt med energi är det ju inte så farligt, däremot dåligt protein, det är dyrare att åtgärda.
 
Hade jag kunnat hade jag skaffat eget hö men då måste jag flytta, vilket vi försöker göra men det är ett års kö dit vi vill.
 
Jag hade bild på analysen i telefonen, men såklart så gick den sönder och har en annan nu... Så typiskt, men ska köra förbi ridskolan på väg hem från jobbet så skriver jag upp analysen här sen! Men är det inte så att nu efter sommaren så är det ny skörd = ny analys? Eller hur funkar det? Höet har varit katastrof så tror de ska försöka köpa någon annanstans.
 
Allt foder vägs, det går inte att mäta i volym. En liter lusern strå väger ju t ex nästintill ingenting, varpå hästen inte får i sig så mycket näring ens vid större volymer.

Är stråfodret dåligt ska ni självklart begränsa det och ge något som hästen har mer nytta av.

Fast om det är lågt med energi är det ju inte så farligt, däremot dåligt protein, det är dyrare att åtgärda.
Instämmer!
Har man en häst som har svårt att hålla hullet (och muskulaturen) så bör man ge foder som ger så mycket näring som möjligt på så lite tuggande som möjligt.

Är det hackat strålusern du ger eller är det pellets?

Hade det varit min häst så hade jag högst troligt gett större mängder lusernpellets och begränsat mängden ensilage (tills de börjar ge av årets skörd, OM den har bättre analysvärden.
Det är inte alltid bra att ge fri tillgång...
 
Han har fått hackat strålusern. Ska se om jag kan få någon information om höet nu till hösten, är trött på detta höet nu och jag vill ha en bra analys att använda, för det blir mycket gissning fram och tillbaka. Nu står han för tillfället i ett annat stall på grund av städning på ridskolan och där får han fint hö, men vi ska flytta ner snart igen, men tänkte köra förbi idag och se om någon vet något om höet och vad som kommer ske.

Är lucernpellets att föredra? Får han i sig mer näring då i förhållande till hackad? Han har som sagt även fått Pavos sportsfit på grund av energin, han älskar den och funkar superbra på den.
 
1795920_10151936839606326_184161819_o.jpg


Såhär fin lyckades jag få honom innan han skadades, han gick ner i vikt på grund av stressen, han blev nästan utjagad ur hagen och vi fick sätta honom i en annan beteshage med en shettis, men han vandrade mycket och verkade inte komma till ro. Nu är överlinjen väldigt tunn och även rumpa och ryggen är rätt tunn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp